Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 12:55
  #181
Medlem
Kanske dumt att fråga kvinnohatarna på fb hur man ska styra upp ett förhållande....om man efter 4a år inte kan tänka sig att pytsa in pengar efter inkomst så är det dags att lägga ner
Citera
2017-08-12, 12:58
  #182
Medlem
Om du tror att ni kommer ha en framtid tillsammans är det vanligt att alla inkomster läggs in en korg som utgifterna tas ifrån.
Citera
2017-08-12, 13:04
  #183
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Och vad är det för fel med det? Måste man tro att man kommer leva tillsammans för resten av livet bara för att man går in i ett förhållande? Det känns lite naivt.
Naivt ?
I ett förhållande (som inte ska jämföras med aktieinvesteringar,) går man, antingen "all in", eller inte alls.

Att bara se ett förhållande som något som, med automik, byts med jämna, eller ojämna, intervall, är väldigt märkligt, tycker i alla fall jag.
Varför flyttar man då ihop ?
Citera
2017-08-12, 13:20
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Naivt ?
I ett förhållande (som inte ska jämföras med aktieinvesteringar,) går man, antingen "all in", eller inte alls.

Att bara se ett förhållande som något som, med automik, byts med jämna, eller ojämna, intervall, är väldigt märkligt, tycker i alla fall jag.
Varför flyttar man då ihop ?

Ja är det inte naivt att tro att man kommer vara tillsammans för resten av livet? Hur många känner du som bara har haft ett förhållande under hela livet? Är det verkligen så märkligt att förhållanden tar slut? Tar man dessutom in biologi i det hela och accepterar att människan faktiskt är ett djur så blir det ännu mindre märkligt. Att man flyttar ihop är väl inte så konstigt, det kan vara trevligt och ge praktiska fördelar, men det betyder inte att man komma vara tillsammans tills man dör för det.
Citera
2017-08-12, 13:36
  #185
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ja är det inte naivt att tro att man kommer vara tillsammans för resten av livet? Hur många känner du som bara har haft ett förhållande under hela livet? Är det verkligen så märkligt att förhållanden tar slut? Tar man dessutom in biologi i det hela och accepterar att människan faktiskt är ett djur så blir det ännu mindre märkligt. Att man flyttar ihop är väl inte så konstigt, det kan vara trevligt och ge praktiska fördelar, men det betyder inte att man komma vara tillsammans tills man dör för det.
Inte alls, att utgå ifrån att förhållandet är temorärt, kommer också att avspegla sig i förhållandet.

Även jag har en skilsmässa i bagaget, jag satsade allt, det gjorde inte hon. (Och då menar jag inte ekonomiskt).

Däremot har jag förstått att många förhållanden dör genom tjafs om pengar.
Ofta har båda en inkomst, och om man tjänar lite olika, så må det vara hänt, husfriden och förhållandet mår bäst då.
Ibland vinner man, ibland förlorar man,
Citera
2017-08-12, 16:25
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Man ska akta sig för helt gemensam ekonomi. Ha gärna en gemensam pott som båda lägger till men lägg absolut inte in alla pengarna varje månaden, ha ett eget sparande och gärna också ett eget konto för konsumtion.
Helt gemensam ekonomi är en kvarleva från förr då folk levde ihop hela livet, idag så fungerar det inte så och man bör därför inte lägga alla ägg i samma korg. Se till att ha gott om egna resurser om förhållandet skulle börja braka ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Har man ungefär lika stora inkomster, gör ungefär lika mycket hemma och har ungefär samma inställning till att spendera pengar, så är det klart att det blir väldigt enkelt.

Det är när något skiljer - ena partnern tjänar tre-fyra gånger vad den andra gör, ena partnern är sjuk eller inte fullt arbetsför, man har olika inställning till hur hemmet ska se ut, ena partnern är en spara och andra en slösa - som det blir svårt.

Nu är en rimlig invändning "men bli inte sambo med någon med dålig inkomst, kass inställning till hemarbete eller dåligt sinne för pengar". Med den begränsningen skulle många samboskap i Sverige upphöra omgående.
För oss funkar det fint. Vi har väldigt stora skillnader i inkomst men har alla pengar gemensamt, och under våra hittills 20 år ihop har vi inte haft ett enda bråk gällande ekonomin.
Citera
2017-08-14, 21:23
  #187
Medlem
Smartast är räkna ut vad det kostar i månaden sätt in % andelar på ett gemensamt konto Om hon tjänat mer hade du då inte velat hon betalat lite mer?

Säg ni lägger in 60% på gemensamma kontot till alla räkningar, mat osv sen om det blir något över där så kan ni ta det till en resa tex.

Tycker inte man ska kräva att en som tjänar mindre ska betala lika mycket.
Det hon får kvar det kan hon göra vad hon vill med lika så du med dina pengar.
Kan tycka det är konstigt ni inte pratat om de INNAN ni blev sambos.
Citera
2017-08-22, 14:10
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbakis
Hej. Jag och min flickvän har varit tillsammans i snart 4 år och bor tillsammans. Idag delar vi på alla kostnader som, el, hyra och gemensamt matkonto så vi betalar lika mycket. Båda är utbildade, men för tillfället är det bara jag som har fast jobb. Min flickvän jobbar extra och söker jobb idag.

Jag har sparat ganska mycket pengar under studieåren och har dessutom en bra inkomst. Hon har en mindre besparing och får inte ut jättemycket när hon endast jobbar extra.

Nu har hon helt plötsligt fått för sig att jag ska betala mer hyra, el, matkostnader i månaden eftersom jag tjänar mer än henne. Hon säger att vi borde räkna ut procentuellt beroende på vår inkomst hur mycket vi ska betala för hyra etc. Denna impuls från hennes sida beror främst på att hon har det svårt ekonomiskt för tillfället. Jag tycker dock hon själv försatt sig i den här situationen med tanke på att hon shoppar kläder och annat väldigt ofta och jag själv gått i samma byxor i snart två år för att visualisera våra olika syn av hur man spenderar pengar. Kan även tillägga att hon tog examen för ca tre månader sedan och har inte skickat ut en enda jobbansökan än. Hon skyller det på att hon jobbat extra, men det har hon max gjort på 50 % om ens det.

Jag hade hållit med om att vi inom en snar framtid om vi har barn/är förlovade/gifta skulle kunna lägga bådas löner på ett konto och betala allt med det. Men idag är vi "bara" sambo, och jag tycker inte hon har rätt att kräva att jag ska betala mer när vi, när vi flyttade in i lägenheten sa att vi skulle betala lika med allt. Men såklart är jag villig att diskutera vad som är "rätt", annars hade jag inte skrivit här.

Vad har ni för åsikter kring detta? Gör jag fel som inte vill lägga mina sparpengar för att hon ska spara sina egna? Tack för svar!


Hade varit kul om du kunde skriva lite om ditt sätt att se på ert 6liv, är du lika noga med den fördelningen ? Räknar du procenten i ditt förhållande bör du inrikta dig på ett j**la tråkig relation, om du planerar en framtid med din !sambo bör du tänka att livet kan svänga jävligt fort, även om 20 år kan din !sambo ha dubbelt upp med vad du har, VAD händer då ?
Citera
2017-08-23, 00:12
  #189
Medlem
Betala mer men då får hon ställa upp mer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback