• 1
  • 2
2016-12-26, 23:55
Medlem
Jag vill ha tips att hur ska man spara pengar? Jag brukar tippa och det går inte bra. ska jag sluta med tippning eller?
Citera
2016-12-27, 00:09
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lia96
Jag vill ha tips att hur ska man spara pengar? Jag brukar tippa och det går inte bra. ska jag sluta med tippning eller?
Ja, det ska du. Lägg pengarna i typ Avanza zero eller något.
Citera
2016-12-27, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Ja, det ska du. Lägg pengarna i typ Avanza zero eller något.

använder du den? köper man aktier där eller . ser bra ut.
Citera
2016-12-27, 00:19
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lia96
använder du den? köper man aktier där eller . ser bra ut.
På Avanza kan man köpa aktier och fonder. Avanza zero är en fond.
Citera
2016-12-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
På Avanza kan man köpa aktier och fonder. Avanza zero är en fond.
jätte bra information
Citera
2017-01-07, 17:25
Medlem
Tjippmunks avatar
hur mycket lägger du på tipping?

kolla ditt bankkonto några månader bak och sätt ihop en lista på vad du lagt pengarna på. är det överdrivet mycket på något?
Citera
2017-01-07, 17:58
Medlem
Att bara sätta in pengar på Avanza Zero och stänga locket kan bli motsatsen till sparande. Bara när börsen går uppåt blir det tillväxt i kassan.
Sverige lånar idag kopiösa mängder pengar utomlands för att klara massinvandringen. Någon gång kommer detta att ge utslag på sverigebörsen. Sveriges forna handelsöverskott har nu bytts till ett handelsunderskott.
Risker finns att fondsparande just nu går med förlust men bättre än tipset är det ju.
Citera
2017-01-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Att bara sätta in pengar på Avanza Zero och stänga locket kan bli motsatsen till sparande. Bara när börsen går uppåt blir det tillväxt i kassan.
Sverige lånar idag kopiösa mängder pengar utomlands för att klara massinvandringen. Någon gång kommer detta att ge utslag på sverigebörsen. Sveriges forna handelsöverskott har nu bytts till ett handelsunderskott.
Risker finns att fondsparande just nu går med förlust men bättre än tipset är det ju.

Då är det bättre att ha ett fast månadsspar. Går börsen upp stiger värdet. Går börsen ner köper du billigare.
Citera
2017-01-08, 01:28
Bannlyst
Det är inte svårt alls. Det är bara att spara. Om du tycker att detta låter naivt då har du problem. Kanske har du ett beroende eller en kick av att hela tiden satsa pengarna på det du gillar. Det bästa är bara att tvinga sig själv till att säga nej. Det kan vara jobbigt de första fem gångerna du vill göra något. Men det blir bättre sedan. Se till att börja nu bara!
Citera
2017-01-08, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Då är det bättre att ha ett fast månadsspar. Går börsen upp stiger värdet. Går börsen ner köper du billigare.

Detta stämmer. Och på lång sikt 10+ år har du gjort en fin investering.

Bra att diversifiera, köp index fonder i gobalt/USA etc. Inte fel med 3-4 fonder.
Citera
2017-01-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Detta stämmer. Och på lång sikt 10+ år har du gjort en fin investering.

Bra att diversifiera, köp index fonder i gobalt/USA etc. Inte fel med 3-4 fonder.

Absolut. På +10 års sikt kommer pengarna ha stigit såvida vi inte har flera börs krascher.
På sikt hade jag också satsat på billigare fonder med någon lite dyrare aktiv förvaltad.
Citera
2017-01-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Absolut. På +10 års sikt kommer pengarna ha stigit såvida vi inte har flera börs krascher.
På sikt hade jag också satsat på billigare fonder med någon lite dyrare aktiv förvaltad.

Varför en dyr fond. 65 av 100 fonder som är aktivt förvaltad slår inte index. Och första 1.5% är betalning innan man börjar tjäna pengar. Korkat.
Ett börsras kan va det bästa som händer. Billigare att investera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in