2016-12-26, 19:30
Medlem
Merwinnas avatar
Tänkte göra det här receptet på nyårsafton:

http://www.koket.se/potatissuffle

Men jag har inte en stor suffléform, jag har fyra små (enportionsformar alltså). Vet ni om det gör någon skillnad om jag häller det här i fyra formar i stället för en? Bör man ändra på något i receptet i så fall?
Citera
2016-12-26, 19:49
Medlem
StigAllans avatar
Det är nog bara gräddningstiden du behöver ha koll på.
Lycka till!
Citera
2016-12-26, 20:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det är nog bara gräddningstiden du behöver ha koll på.
Lycka till!

Ja, den lär ju bli kortare i de små formarna.

Tack! Sufflé är alltid lite av ett vågspel!
Citera
2016-12-26, 20:29
Medlem
Kan du inte köra en testrunda? Ingredienserna är billiga och receptet är inte särskilt arbetskrävande.

Misstänker också att du kan förbereda allt utom att vända ned äggvitorna kvällen innan, så blir det lite mindre stressigt kring middagen.
Citera
2016-12-26, 20:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomodoFall
Kan du inte köra en testrunda? Ingredienserna är billiga och receptet är inte särskilt arbetskrävande.

Misstänker också att du kan förbereda allt utom att vända ned äggvitorna kvällen innan, så blir det lite mindre stressigt kring middagen.

Ja du har rätt, jag måste testa någon kväll i veckan...
Citera
2016-12-27, 13:46
Medlem
Ett bra tips när du vispar i vitan är att se till att använda kall luft.. stå vid ett öppet fönster borde ju funka bra såhär på vintern... dessutom handvispat ingen elvisp.

Lycka till!

Edit; angående din egentliga fråga så om volymen i de små formarna stämmer någorlunda överens med den stora så borde det ju funka.. dock kortare gräddtid då.. inte helt säker på detta dock.
Senast redigerad av DwWU 2016-12-27 kl. 14:07.
Citera
2016-12-27, 17:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Ett bra tips när du vispar i vitan är att se till att använda kall luft.. stå vid ett öppet fönster borde ju funka bra såhär på vintern... dessutom handvispat ingen elvisp.

Lycka till!

Edit; angående din egentliga fråga så om volymen i de små formarna stämmer någorlunda överens med den stora så borde det ju funka.. dock kortare gräddtid då.. inte helt säker på detta dock.

Jaså minsann? Jag kan testa detta med öppet fönster, men tror inte jag orkar handvispa tillräckligt länge. Då får vi turas om några stycken! :-)

Annars brukar jag alltid dela vitor och gulor dagen innan, när jag ska vispa ihop marängsmet eller sufflésmet. DET gör det lättare garanterat!
Citera
2016-12-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså minsann? Jag kan testa detta med öppet fönster, men tror inte jag orkar handvispa tillräckligt länge. Då får vi turas om några stycken! :-)

Annars brukar jag alltid dela vitor och gulor dagen innan, när jag ska vispa ihop marängsmet eller sufflésmet. DET gör det lättare garanterat!

Är det ett stort sällskap så fattar jag att det kan bli lite segt med handvispandet.. men bättre blir det. Elvispar lite för våldsamma så förutom att slå i luft så slås det även ur en del... målet är ju fluffigheten här så allt som hjälper är ju inte fel iaf.

Sen såg jag att jag skrev lite konstigt.. vispa i vitan skrev jag men menade givetvis vispa vitan.. innan man försiktigt vänder ner den.. men du förstod ju iaf..

Skilja av gulan och vitan dagen innan säger du? Ja det funkar säkert. Finns ett annat knep också.. att ha i en liten nypa salt.. känns som att bägge de tipsen ger samma effekt sas.
Citera
2016-12-28, 06:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Är det ett stort sällskap så fattar jag att det kan bli lite segt med handvispandet.. men bättre blir det. Elvispar lite för våldsamma så förutom att slå i luft så slås det även ur en del... målet är ju fluffigheten här så allt som hjälper är ju inte fel iaf.

Sen såg jag att jag skrev lite konstigt.. vispa i vitan skrev jag men menade givetvis vispa vitan.. innan man försiktigt vänder ner den.. men du förstod ju iaf..

Skilja av gulan och vitan dagen innan säger du? Ja det funkar säkert. Finns ett annat knep också.. att ha i en liten nypa salt.. känns som att bägge de tipsen ger samma effekt sas.

Jaså? Ska testa det också.

Jag gjorde citronsufflé igår och det blev jättebra, i alla fall!
Citera
2016-12-28, 06:59
Medlem
Citat:

Sånt är gott!
Citera
2016-12-28, 07:07
Medlem
StigAllans avatar
Citat:

Bra att du lyckades!
Trevligt med lite experiment i köket och det handlar inte om jordens undergång om man inte planerat in en måltid.
Här är det bara bakning som roar för tillfället, surdegsbakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in