2017-01-06, 14:26
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadbody
Den tiden på året när det är dags att länka till:

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/197484/Eksamen-KIF350-Hanna%20Slotte.pdf?sequence=1

Den känns igen, vi har diskuterat den tidigare eller hur?

Väldigt förvånad över slutsatserna faktiskt, funderar på om R-värdena är beräknade korrekt. Jämför t.ex. Figur 1 med figur 2. Spontant borde figur 1 ge större R-värde än figur 2.
2017-01-06, 14:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Den tiden på året när det är dags att länka till:

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/197484/Eksamen-KIF350-Hanna%20Slotte.pdf?sequence=1
Den där var ju extremt skum.
Hennes slutsats:
"Denna studie påvisade att det inte fanns någon signifikant korrelation mellan prestation och vikt i den sista klättringen av Tour de ski."
Kollar man hennes siffror sen så visar dom en skillnad på knappt två minuter mellan damerna på 50 kg och 70kg.
Kollar man herrarnas siffror så visar dom en skillnad på nästan exakt två minuter mellan 63 kg och 87 kg.

Ja. 2 minuter är ju ingenting alls... Den där studien visar två saker.
1. I verkligheten är det en klar skillnad.
2. Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik.
2017-01-06, 14:41
Medlem
Jofs avatar
Fler än jag som retar sig på denna överentusiastiska Anders Blomquist? Jag kallar honom för BRABRA
eftersom just bra är det ordet han ofta ropar fram.

Han har av någon anledning fått för sig att alla vill ta del av hans känsloyttringar. Istället för att kommentera och referera.
En mycket speciell person. Kan säkert vara bra i ANDRA sammanhang men inte som expertkommentator.
När han däremot taggar ner och ger kommentarer utifrån sitt kunnande så är han helt ok. Men oftast står han där och VÄRDERAR, tjoar, berömmer, som vilken idiot som helst.

BRA BRA BRA BRA. Funderade på att räkna alla gångerna han stöter fram sitt BRA under ett lopp, men gav upp.
Igår stönade han bara - av upphetsning, antagligen, så Jacob Hård var tvungen att kommentera det och fråga vad han egentligen menade.

Antar att många tycker om honom, tyvärr. Eftersom han får fortsätta år efter år.
2017-01-06, 14:44
Medlem
JoshTees avatar
Jag har ju ingen superkoll på alla skidåkare och trodde Settlin var en ung talang, men hon är nästan 25. Late bloomer? Hur är hennes meriter som junior. Trodde hon var max 21-22.
2017-01-06, 14:46
Bannlyst
Skippa allt flum..

Vem kommer vinna tävlingen i stort? behöver veta då jag kanske ska satsa på odds.

tack från the alpha
2017-01-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
Skippa allt flum..

Vem kommer vinna tävlingen i stort? behöver veta då jag kanske ska satsa på odds.

tack från the alpha
Heidi Weng.
2017-01-06, 14:49
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Väldigt förvånad över slutsatserna faktiskt, funderar på om R-värdena är beräknade korrekt. Jämför t.ex. Figur 1 med figur 2. Spontant borde figur 1 ge större R-värde än figur 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hennes slutsats:
"Denna studie påvisade att det inte fanns någon signifikant korrelation mellan prestation och vikt i den sista klättringen av Tour de ski."
Kollar man hennes siffror sen så visar dom en skillnad på knappt två minuter mellan damerna på 50 kg och 70kg.
Kollar man herrarnas siffror så visar dom en skillnad på nästan exakt två minuter mellan 63 kg och 87 kg.

Ungefär så jag resonerade med. Förvånad att man med den data kunde dra den slutsatsen. Författaren vet inte riktigt vad hon ska göra med sina R-värden verkar det som.

Testade att räkna ut ett eget R-värde på figur 1 som jag påpekade tidigare och där fick jag 0.35 och inte 0.18... Ta bort uteliggaren på 69 kilo och den blir 0.48.
Senast redigerad av t0xx0m 2017-01-06 kl. 14:52.
2017-01-06, 14:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Det finns säkert någon "forskare" inom t.ex. cykelsporten som påstår att det inte är en nackdel att väga 10 kg mer än konkurrenterna på en bergsetapp. Pajasar finns lite överallt i samhället och logik verkar inte bita på dem.
2017-01-06, 14:57
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Jag har ju ingen superkoll på alla skidåkare och trodde Settlin var en ung talang, men hon är nästan 25. Late bloomer? Hur är hennes meriter som junior. Trodde hon var max 21-22.
Silver i sprint 2012. Slagen av du-vet-vem
2017-01-06, 15:03
Medlem
Deadbodys avatar
Citat:
Hennes slutsats:

Jag har inte roat mig med att kontrollräkna hennes siffror, men t ex hos damerna 2014 skilde det 23 sekunder och 22 kilo mellan den tyngsta och lättaste åkaren. Hos herrarna 2014 skilde det 22 kilo och 26 sek mellan 8 st topp 10 åkare.

Hennes konklusion kan man nog ifrågasätta, men jag tycker att siffrorna visar att man kan vara konkurrenskraftig inom ett ganska stort viktspann.
2017-01-06, 15:18
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Hennes konklusion kan man nog ifrågasätta, men jag tycker att siffrorna visar att man kan vara konkurrenskraftig inom ett ganska stort viktspann.

Beror ju på en mängd andra faktorer med, som ranking/kapacitet och utgångsläge inför slutetappen. En tyngre åkare som normalt är topp-5 i VC kan säkert mäta sig med en lättare åkare som normalt harvar runt 40-50 i VC. På samma sätt har en åkare som slåss om en topp-10 placering i touren sannolikt större motivation att ta ut sig maximalt, än någon som kör om en placering 20-30.
2017-01-06, 15:25
Medlem
Takymeters avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Ungefär så jag resonerade med. Förvånad att man med den data kunde dra den slutsatsen. Författaren vet inte riktigt vad hon ska göra med sina R-värden verkar det som.

Testade att räkna ut ett eget R-värde på figur 1 som jag påpekade tidigare och där fick jag 0.35 och inte 0.18... Ta bort uteliggaren på 69 kilo och den blir 0.48.

Jag får säga att jag håller med. Att man i ord beskriver ett värde på 0,5 som lågt är ju inte vetenskap. Man har valt att kalla det lågt. Tabellvärdet "lågt" är en statistisk term som inte är användbart i detta sammanhang.

Alla fyra figurerna visar på samband. Men eftersom det finns lätta åkare med sämre kondition och tunga åkare med bättre kondition så kommer det alltid att sänka korrelationen.
Den första figuren där hela loppet räknas så ser vi också att korrelationen är sämst. Så fort slätten tas bort så ökar korrelationen.

All redovisade fakta pekar på att låg vikt är till fördel uppför. Man undrar ju också var Johaug finns i första figuren (2013). Vinnaren väger 52 kg där. Johaug brukar väga 46 kg. I andra figuren (2014) så väger vinnaren 46kg men enligt studein så är inte 1;an med i studien?!?

En riktigt usel studie som visar att smaband finns men där statistiska allmänna definitioner säger något annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in