Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Ja. 2 minuter är ju ingenting alls... Den där studien visar två saker.
1. I verkligheten är det en klar skillnad.
2. Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik.
Citat:
Ursprungligen postat av
t0xx0m
Ungefär så jag resonerade med. Förvånad att man med den data kunde dra den slutsatsen. Författaren vet inte riktigt vad hon ska göra med sina R-värden verkar det som.
Testade att räkna ut ett eget R-värde på figur 1 som jag påpekade tidigare och där fick jag 0.35 och inte 0.18... Ta bort uteliggaren på 69 kilo och den blir 0.48.
Jag får säga att jag håller med. Att man i ord beskriver ett värde på 0,5 som lågt är ju inte vetenskap. Man har valt att kalla det lågt. Tabellvärdet "lågt" är en statistisk term som inte är användbart i detta sammanhang.
Alla fyra figurerna visar på samband. Men eftersom det finns lätta åkare med sämre kondition och tunga åkare med bättre kondition så kommer det alltid att sänka korrelationen.
Den första figuren där hela loppet räknas så ser vi också att korrelationen är sämst. Så fort slätten tas bort så ökar korrelationen.
All redovisade fakta pekar på att låg vikt är till fördel uppför. Man undrar ju också var Johaug finns i första figuren (2013). Vinnaren väger 52 kg där. Johaug brukar väga 46 kg. I andra figuren (2014) så väger vinnaren 46kg men enligt studein så är inte 1;an med i studien?!?
En riktigt usel studie som visar att smaband finns men där statistiska allmänna definitioner säger något annat.