Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-09, 05:44
  #1801
Medlem
ON-T: Jävlar vad kul det har varit att följa Stina. Hoppas, hoppas hon får hålla sig hel o frisk framöver, så kommer hon knäcka även Johaug när hon återkommer.[/quote]

Ja riktigt kul,hon har en härlig personlighet oxå..strålande glad och positiv!
Hon är grym!!!

Johaug hoppas jag dock att vi slipper se i spåret på många år...det hon gjort hör inte hemma inom idrotten.
2017-01-09, 09:45
  #1802
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Så kan det ha varit, men viljan fanns ju. Kommer man från norra Karelen så är nog inte svenskan det första man tänker på.
Charlotte Kalla från Pajala kan säkert ta sig fram på finska om det behövs, men inte f_n har man fått höra henne yppa ett enda ord på finska eller meänkieli, tornedalsfinska (som förmodligen har varit högst närvarande vid hennes uppväxt).
Dessa j_vla blockeringar. Till ingens nytta.
Kalla kommer från Tärändo INTE Pajala!
Nje nog har hon samtalat med de finska åkarna på Finska så ingen fattar det dem säger i spåret!
2017-01-09, 10:39
  #1803
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Kalla kommer från Tärändo INTE Pajala!

Fast småorten Tärendö har ju bara runt 150 inv och ligger i Pajala kommun med drygt 6100 inv, så det är väl inte fel att hänvisa till Pajala.
2017-01-09, 10:43
  #1804
Medlem
Intressant med en etapp där kvinnor och män åker exakt samma sträcka. Slog
alla herrar Weng ? Johaug hade varit lite svårare.
2017-01-09, 10:55
  #1805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Intressant med en etapp där kvinnor och män åker exakt samma sträcka. Slog
alla herrar Weng ? Johaug hade varit lite svårare.

alla herrar slog Weng på etappen men själva back delen har jag inte koll på de,, men de har säkert någon annan här?
2017-01-09, 10:57
  #1806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
alla herrar slog Weng på etappen men själva back delen har jag inte koll på de,, men de har säkert någon annan här?

Mmmm, man måste dela upp sista etappen i 2 för att få riktig känsla för hur det
ligger till. Satt själv och försökte föra lite tider och det var fascinerande vilken
skillnad det var på tiderna för olika personer på t ex olika delar av klättringen.

Hellner klättrade riktigt bra, utom möjligen allra sista biten !
2017-01-09, 14:51
  #1807
Medlem
I sprintcupen tog Stina(som vann densamma) 2:22 av tre möjliga minuter i bonus. Hon tog maxbonus i tre lopp. Ingen tog bonus i alla sex bonuslopp(ifjol tog Östberg och Weng bonus i sju av sju), men Nilsson, Weng, Östberg och Pärmäkoski tog bonussekunder i fem. Sex tjejer, även Diggins och Harsem, tog över en minut i bonussekunder. Efter dessa sex var hoppet stort till nästa tjej, Settlin på sjunde plats plockade blott 16 sekunder(notera, avhoppare får ingen slutplacering i sprintcupen).

Min slutsats är att avhoppare gör touren ojämnare än den hade behövt vara, då inte sällan sprinters plockar sekunder som annars hade gått till distansåkare som är dugliga i sprint men nu blir utan. Om det finns ett bättre sätt att distribuera bonussekunder, eller att man ska ta bort det helt, kan diskuteras.
__________________
Senast redigerad av frankkk 2017-01-09 kl. 14:54.
2017-01-09, 15:13
  #1808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I sprintcupen tog Stina(som vann densamma) 2:22 av tre möjliga minuter i bonus. Hon tog maxbonus i tre lopp. Ingen tog bonus i alla sex bonuslopp(ifjol tog Östberg och Weng bonus i sju av sju), men Nilsson, Weng, Östberg och Pärmäkoski tog bonussekunder i fem. Sex tjejer, även Diggins och Harsem, tog över en minut i bonussekunder. Efter dessa sex var hoppet stort till nästa tjej, Settlin på sjunde plats plockade blott 16 sekunder(notera, avhoppare får ingen slutplacering i sprintcupen).

Min slutsats är att avhoppare gör touren ojämnare än den hade behövt vara, då inte sällan sprinters plockar sekunder som annars hade gått till distansåkare som är dugliga i sprint men nu blir utan. Om det finns ett bättre sätt att distribuera bonussekunder, eller att man ska ta bort det helt, kan diskuteras.
Östberg och Pärmen skulle gått till final i sprinten t.ex. om man stryker avhopparna. De har inverkan, helt klart.
2017-01-09, 20:04
  #1809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I sprintcupen tog Stina(som vann densamma) 2:22 av tre möjliga minuter i bonus. Hon tog maxbonus i tre lopp. Ingen tog bonus i alla sex bonuslopp(ifjol tog Östberg och Weng bonus i sju av sju), men Nilsson, Weng, Östberg och Pärmäkoski tog bonussekunder i fem. Sex tjejer, även Diggins och Harsem, tog över en minut i bonussekunder. Efter dessa sex var hoppet stort till nästa tjej, Settlin på sjunde plats plockade blott 16 sekunder(notera, avhoppare får ingen slutplacering i sprintcupen).

Min slutsats är att avhoppare gör touren ojämnare än den hade behövt vara, då inte sällan sprinters plockar sekunder som annars hade gått till distansåkare som är dugliga i sprint men nu blir utan. Om det finns ett bättre sätt att distribuera bonussekunder, eller att man ska ta bort det helt, kan diskuteras.

Håller med om bonussekunder. Också det faktum att även de bäst placerade i jaktstarten får bonus är otroligt korkat. (Borde givetvis gå till bästa åktider)

Spontan tanke: Alla som hoppar av touren fram till start av sista loppet i touren blir av med sina bonussekunder till den som kom placeringen efter.

Men det värsta av allt med touren är utan den tvekan sista etappen. Det var riktigt kul och spännande de första åren, men den har gjort sitt nu.
Den ger alldeles för mycket fördel till löparna med lätt kropp.

OT: Vad gäller doping och Johaug, som någon skrev om, så håller jag inte med. Hon ska givetvis bli avstängd, men jag tror inte det har varit medveten dopning och att hon fått någon fördel av krämen.
Jag hoppas att hon "bara" blir avstängd fram till OS 2018.
2017-01-09, 20:27
  #1810
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Håller med om bonussekunder. Också det faktum att även de bäst placerade i jaktstarten får bonus är otroligt korkat. (Borde givetvis gå till bästa åktider)

Spontan tanke: Alla som hoppar av touren fram till start av sista loppet i touren blir av med sina bonussekunder till den som kom placeringen efter.

Kul med kreativa idéer. Men. Din idé kan slå ganska konstigt, inte minst för oss som ska ha koll på alla regler. Säg att Stina vinner första etappen, sprint = 60 sek i bonus Och sedan Weng missar semin och blir 13:e tjej = 18 sek. Inför final climb så hoppar 2an-12an i sprinten av touren och därmed hoppar Weng plötsligt upp på 2a plats och 56 sek i bonus. Lite väl mycket lotterikänsla, fast tanken är god.


Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Men det värsta av allt med touren är utan den tvekan sista etappen. Det var riktigt kul och spännande de första åren, men den har gjort sitt nu.
Den ger alldeles för mycket fördel till löparna med lätt kropp.

Funderat lite på det. Trots allt blir det inte så många placeringsskillnader mot läget inför sista etappen.
2017-01-09, 20:43
  #1811
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Risken är ju att folk uppmanas hoppa av för att ge mer bonus till en lagkamrat.
Så det tror jag nog inte är så bra idé trots allt.

Jaktstarter utom sista dagen bör tas bort helt. Låt alla etapper vara oberoende
2017-01-09, 22:00
  #1812
Medlem
Inga bonus sekunder under en Jaktstart inte för dom första i mål och heller inte för snabbaste åkttid.. tycker att de är väl mkt slump var i fältet man för starta hur bra sträcktid man kan få...

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback