2016-12-26, 12:21
Medlem
Tjena!
Sedan en tid tillbaka har min dator varit väldigt svår att starta.
Förrut var det så att när jag tryckte igång datorn, så gick den inte igång. Power knappen började istället blinka blått, precis som den gör vid stand-by läge. Men efter ett tag (kanske en timme) så gick den att starta.

Hursomhelst, nu går den inte starta alls längre, jag kan inte ens få den att "blinka". Inga fläktar eller likt går igång heller.
Vad tror ni är felet? Datorn är visserligen ~6 år gammal men när den väl är igång så är den väldigt bra, iallafall för det jag spelar.

Tack på förhand //K
Citera
2016-12-26, 12:24
Medlem
x12s avatar
Har du tur är det bara batteriet på moderkortet som behöver bytas, men mycket stor risk att det är nätagget som gett upp.
Citera
2016-12-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Har du tur är det bara batteriet på moderkortet som behöver bytas, men mycket stor risk att det är nätagget som gett upp.

Det kan inte vara något annat än dessa två?

Så att jag inte köper tex ett nätagg i onödan?
Citera
2016-12-26, 12:41
Medlem
visst kan det vara något annat oxså tex kondensatorer som jäser osv
men är den helt död när du trycker på start så skulla jag börja kolla nätagg
du kan testa nätagg
http://www.sweclockers.com/forum/tra...ort-felsokning
är datorn 6 år så skadar det inte att byta moderkorts batteriet, brukar vara ett 2032 batteri där sitter

Med vänlig hälsning
t
Senast redigerad av tergo 2016-12-26 kl. 12:43.
Citera
2016-12-26, 12:42
Medlem
DyslexiKungens avatar
Nätaggregatet måste bytas.

God Jul.
Citera
2016-12-26, 13:07
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
Det kan inte vara något annat än dessa två?
Jodå, det kan det vara. Nån kortslutning, havererat moderkort, en så fånig sak som att startknappen på chassiet är sönder, en kabel som hoppat ur, osv. Såhär på distans är det helt omöjligt att med 100% säkerhet säga det -DÄR- är trasigt, man får gå på erfarenhet och peka på de vanligaste orsakerna.
Citera
2016-12-26, 14:34
Medlem
Citat:
Tjena!
Sedan en tid tillbaka har min dator varit väldigt svår att starta.
Förrut var det så att när jag tryckte igång datorn, så gick den inte igång. Power knappen började istället blinka blått, precis som den gör vid stand-by läge. Men efter ett tag (kanske en timme) så gick den att starta.

Hursomhelst, nu går den inte starta alls längre, jag kan inte ens få den att "blinka". Inga fläktar eller likt går igång heller.
Vad tror ni är felet? Datorn är visserligen ~6 år gammal men när den väl är igång så är den väldigt bra, iallafall för det jag spelar.

Tack på förhand //K
Låter som nät agregatetet är paj
Citera
2016-12-26, 14:59
Medlem
Tack för snabba svar!

Jag har 650W just nu, går det att testa med en 480W? Har tydligen en sån liggandes hemma.
Citera
2016-12-26, 14:59
Medlem
Om kortet är ett par år gammalt så kan vara elektrolyt kondensatorer i kraftdelen på moderkortet som är trasiga. Om de är svullna eller läcker är det en indikation på att de gett upp.

hyfsat enkelt att byta själv om man lött någon gång
Citera
2016-12-26, 15:00
Medlem
Citat:
Tack för snabba svar!

Jag har 650W just nu, går det att testa med en 480W? Har tydligen en sån liggandes hemma.
ja, kör på , GPU går ju inte igång vid start, du borde kunna slå på i alla fall och få upp bios
Citera
2016-12-26, 16:23
Medlem
x12s avatar
Citat:
testa med en 480W?
480w räcker till i stort sett alla normala datorer, t.ex i5-i7-processor och ett gtx 970, 1070 m.fl.

Det är i stort sett bara de med de allra "största" grafikkorten, 980ti, titan m.fl där datorn i helhet förbrukar mer än 350-400w vid full belastning, och amd's tidigare modeller, typ 290/390 m.fl, där är det inte rekommendabelt med 480w.

Det är mest en fråga om vilken kvalitet nätagget håller, om det fortfarande klarar sin märkeffekt, och om det har passande kontakter till allt.

Citat:
enkelt att byta själv om man lött någon gång
Löd inte själv på moderkort, om det inte är skrotkort du fixar med, pga de består av flera lager ledningsbanor och risken är ganska stor att man förstör förbindelsen mellan lagren, räcker med att en enda hylsa släpper litegranna. Det enda man löder själv helt riskfritt är enkelsidiga eller dubelsidiga kort, men alltså inte flerlagerskort.

Citat:
GPU går ju inte igång vid start
Jo, det gör den, men den maxlastas inte förrän man kör igång nåt krävande spel osv. 480w räcker i normala fall fullgott även till det, sålänge nätagget är friskt.
Citera
2016-12-26, 19:23
Medlem
Det funkade med nätagget. Så jag drog mig till netonnet och köpte ett nytt blev ett 600W, det ska väll duga! 600W var det förra så.

Tack så mycket flashback för hjälpen! Ni är änglar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in