Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-25, 21:19
  #1
Medlem
Pre 1914s avatar
Som sagt i rubriken så krånglar det men går jag in i bios så ser jag hårddisken men
windows stannar mitt i uppstarten och kommer aldrig igång. Det är alltså två olika adaptrar som sitter mellan hårddisken och datorn.
Citera
2016-12-25, 21:26
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Som sagt i rubriken så krånglar det men går jag in i bios så ser jag hårddisken men
windows stannar mitt i uppstarten och kommer aldrig igång. Det är alltså två olika adaptrar som sitter mellan hårddisken och datorn.


ATA till SATA adapters är ett av jävulens påfund och en dålig idé.

Dessutom, eftersom du skriver IDE... sannolikt är det just en ATA-Sata adapter du har, om det verkligen är en IDÉ disk så kan det bli problem.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-12-25 kl. 21:55.
Citera
2016-12-25, 21:39
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Det kan ju vara diskarna som är slut också. IDE kommer jag inte ihåg sist jag hade, måste varit över 10-12 år sedan. Kan diskarna dina vara så gamla? Möjligt att det är på tiden att öppna plånboken och beställa ny disk...
Citera
2016-12-25, 21:55
  #4
Medlem
MrBraxs avatar
Använd adaptern för att klona till en ny SATA-disk istället.
Citera
2016-12-25, 22:51
  #5
Medlem
Pre 1914s avatar
Hårddisken är gammal, sitter i en bärbar som jag köpte begagnad 2004. Datorn saknar cd-spelare och dockningsstation och måste koppla den till stationära för att föra över filer.
Citera
2016-12-26, 01:56
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hårddisken är gammal, sitter i en bärbar som jag köpte begagnad 2004. Datorn saknar cd-spelare och dockningsstation och måste koppla den till stationära för att föra över filer.

Då kan det vara så illa att disken är slut. Funkar disken i den gamla bärbara? Alternativet kan vara att föra över filerna med hjälp av ett USB-minne, men det kan ta tid. Såpass gamla burkar har USB2 som max, antagligen USB1. Men det är ett alternativ i alla fall.
Citera
2016-12-26, 02:52
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det är alltså två olika adaptrar som sitter mellan hårddisken och datorn.
Lista gärna exakt vilka adaptrar det är, fabrikat och modell, och hur det är anslutet, t.ex om det är kopplat till usb eller till pci-e eller till ett s-ata uttag via kabel osv. Så mycket info som möjligt. Gärna bild på arrangemanget.
Citera
2016-12-26, 03:24
  #8
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hårddisken är gammal, sitter i en bärbar som jag köpte begagnad 2004. Datorn saknar cd-spelare och dockningsstation och måste koppla den till stationära för att föra över filer.
Windows brukar ju sällan fungera jättebra om disken används i en annan dator, särskilt äldre versioner.
Citera
2016-12-26, 19:58
  #9
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då kan det vara så illa att disken är slut. Funkar disken i den gamla bärbara? Alternativet kan vara att föra över filerna med hjälp av ett USB-minne, men det kan ta tid. Såpass gamla burkar har USB2 som max, antagligen USB1. Men det är ett alternativ i alla fall.
Disken torde fungera då den visar sig i bios, och orsaken till min operation är att ett barn ändrade inloggningslösenordet till windows.
Citera
2016-12-26, 19:59
  #10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Lista gärna exakt vilka adaptrar det är, fabrikat och modell, och hur det är anslutet, t.ex om det är kopplat till usb eller till pci-e eller till ett s-ata uttag via kabel osv. Så mycket info som möjligt. Gärna bild på arrangemanget.
Bägge är billiga nonames. Det är anslutet till en sata kabel.
https://postimg.org/image/4j5r9avpl/
Citera
2016-12-26, 19:59
  #11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Windows brukar ju sällan fungera jättebra om disken används i en annan dator, särskilt äldre versioner.
Försöker inte boota datorn med disken.
Citera
2016-12-26, 20:01
  #12
Medlem
Pre 1914s avatar
Har ni nåt bra tips är det bra, annars åker den på tippen. Borde ha nåt nyare som bokföringsdator ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback