Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 16:39
  #1
Medlem
Jole25s avatar
Hej alla.

Tycker det är lite tråkigt att vi inte har en tråd för VR överlag men jag tänkte att Playstation VR borde kunna ha en tråd för folk som har frågor om den eller bara synpunkter. Personligen så har jag Samsung Gear VR men är riktigt sugen på att köpa Playstations variant. Ni som köpt den, hur nöjda eller mindre nöjda är ni?
Citera
2016-12-26, 06:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Hej alla.

Tycker det är lite tråkigt att vi inte har en tråd för VR överlag men jag tänkte att Playstation VR borde kunna ha en tråd för folk som har frågor om den eller bara synpunkter. Personligen så har jag Samsung Gear VR men är riktigt sugen på att köpa Playstations variant. Ni som köpt den, hur nöjda eller mindre nöjda är ni?

Jag har bara testat PS VR på Mediamarkt.
Kände absolut att det är ett roligt tillbehör till ps4an, men har inte blivit något köp.
Tycker det känns för tidigt ännu. Grafiken är ju inte jätteimponerande direkt men det är ju inte hela upplevelsen. Skulle gärna vilja testa Ocolus rift och HTC vive innan jag bestämmer vad jag vill ha för headset.

Hur upplever du Gear vr ?
Är det värt att ha hemma eller får man skitont i ögonen?
Citera
2016-12-26, 11:37
  #3
Medlem
Jag skaffade PS VR på releasedagen, och jag älskar det.
Det ska numera rätt mycket till för att jag ska köpa ett spel som inte har VR-stöd (fallout 4 på decemberrean blev jag dock övertalad att köpa)

Min första åsikt om VR är att det inte lämpar sig för den generelle CoD-spelaren. Spelformatet är bäst lämpat för spel där man sitter ner, eller står och rör sig på en mindre yta, alternativt färdas i en farkost man styr eller som går på räls.

Personligen är jag stort fan av bilspel och bilsimulatorer. Driveclub VR i bilstol med ratt och pedaler ger en väldigt övertygande känsla och det enda som skulle göra upplevelsen perfekt är stöd för output av g-krafter så stolen kan röra sig. GT Sport kommer nog att fullända grafiken och känslan annars.

VR erbjuder även andra intressanta spelidéer där en spelare kan se saker andra inte kan se och vice versa för spelaren som ser på TV, som leder till att verbal kommunikation blir avgörande för att samarbeta. T ex 'Keep talking and nobody explodes' där VR-personen ser en bomb som kan undersökas, och manipuleras men manualen där olika sätt att lösa problem och desarmera bomben måste läsas av en annan person. Även om manualen är statisk så är det ett väldigt klurigt spel och det är ändå omöjligt att lära sig manualen utantill.

Ubisoft har också gjort ett bra jobb med 'werewolves within' som är en VR-variant av rollspelet 'One Night Ultimate Werewolf' som i sin tur är en variant av 'Mafia'-rollspelet. Det går ut på att man ska diskutera med andra spelare för att komma fram till hur man röstar ut varulvar. Är man själv varulv (eller en roll som samarbetar med dem) ska man ljuga friskt

Det kommer fler och fler tjänster för video i PS VR, de tjänster som finns har lite korta klipp av varierande kvalitet, men inget som får mig att tappa hakan direkt. Det sägs att en youtubeuppdatering är på gång, eller om den kommit vet jag inte, men det ska gå att se 360° VR-material på youtube är det tänkt.
VR-porr funkar, men man måste ladda ner filmerna och spela upp i mediaspelaren som har VR-stöd. Det är lite kinkigt med olika format och codec i mediaspelaren så kanske inte allt funkar och centreringen för 180°-material blir ibland 90° fel men det är ju lätt åtgärdat.

Survival horror är en genre som VR passar utmärkt för. Until Dawn: Rush of Blood där man åker på räls i en skräckmiljö ger en väldigt påtaglig realitykänsla och momenten där spänning byggs upp och plötsliga uppenbarelser av vålnader är bara perfekt. Detta spelas helst med PS Move-kontrollers, även om det går att köra med DS4.
Kommande Resident Evil 7 har släppt en försmak i form av ett demo som också lyckats skapa känsla där man nästan kan känna lukten i rummen, där ska man gå runt en hel del, men de har löst det genom att man styr och går med DS-4 spakar och finjusterar riktningen med det håll man tittar åt.

Upplösningen kommer säkert att bli bättre och bättre i kommande generationer av systemet, men att bara vänta på ett snabbare tåg gör inte att man kommer fram fortare.
PS VR är bra, det är förhållandevis billigt, och det är tillgängligt på en enorm marknad så man lätt hittar andra spelare att spela med/mot. Finns ingen anledning att vänta, men jag kommer att köpa VR till PS5 också, eller vad det blir.
Citera
2016-12-26, 11:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Jag har bara testat PS VR på Mediamarkt.
Kände absolut att det är ett roligt tillbehör till ps4an, men har inte blivit något köp.
Tycker det känns för tidigt ännu. Grafiken är ju inte jätteimponerande direkt men det är ju inte hela upplevelsen. Skulle gärna vilja testa Ocolus rift och HTC vive innan jag bestämmer vad jag vill ha för headset.

Hur upplever du Gear vr ?
Är det värt att ha hemma eller får man skitont i ögonen?

Har själv ett par gear vr och det är väldigt stor skillnad från person till person hur ont i ögonen man får tror det beror på hur mycket man glömmer att blinka tror jag, min kompis kände spänning i ögonen och då sa jag till honom att testa slappna av med ögonen o inte ha dom så uppspända blir lätt så när man är ovan med vr och då fick han inte ont i ögonen längre

själv så har jag inte upplevt något problem men då köra jag max en timme vr sen vilar jag
Citera
2016-12-26, 21:06
  #5
Medlem
Jole25s avatar
Tack alla för svar och ett extra tack för en riktigt bra genomgång rickardswe.

Jag har bara haft min Gear VR i 3 dagar. Har inte hunnit spela några spel för jag har inte fått tag på någon handkontroll till min mobil. Sen har jag fått lite bonuspengar oväntat så jag blev så sugen på en PsVr. Jag bara älskar 360-filmerna och dokumentärerna. Alla filmer borde ses i 360. Obeskrivlig känsla när man sitter i ett militärfordon i Faluja.

Jag har kollat lite på spelen och jag känner mig inte så sugen på att använde de där handkontrollerna. Hellre en vanlig kontroll då. Det äe väl bara Batman som kräver handkontrollerna hittills om jag förstått det rätt?

Detta med att man är låst är ett minus. Jag vill kunna förflytta mig Det är vad som skrämmer mig lite. Min Gear VR är ju mer portabel. Visst, den kanske inte har samma snygga upplösning och kanske inte så bra spel men som sagt, jag har intw testat spela. Är det någon som testat både Gear VR och PsVr?

När det gäller ont i ögonen aå fick jag det första dagen men det var som ovan nämnde dvs man tyckte all var så häftigt så man blinkade inte utan bara stirrade. Nu när jag slappnar av så känns det inte alls.
__________________
Senast redigerad av Jole25 2016-12-26 kl. 21:08.
Citera
2016-12-27, 06:25
  #6
Medlem
En annan anledning till varför jag inte köpt PS vr ännu är för att jag helst hade velat ha ett headset som fungerar både till dator och konsol.
Vet inte vad som kommer ske till Xbox one scorpio i framtiden, men rykten går ju att Ocolus rift kommer stödjas på den. Om så blir fallet så kan jag tänka mig ha den. Kan nog bli riktigt coolt tillsammans med Kinect. Har annars redan en väldigt kraftfull dator.
Citera
2016-12-27, 14:07
  #7
Medlem
Det finns redan halvt fungerande hack för att köra PS VR till Steam. Sist jag provade gick det inte att kalibrera (eftersom kameraprotokollet inte är knäckt än) men det gick utmärkt att få gyrotrackingen att fungera.

Sony har antytt att de vill släppa in PS VR till pc-marknaden så kanske jobbar de på program som gör det tillgängligt på steam men låser ute som mycket som möjligt annars
Precis som de gjorde med DS4-kontrollerna. Fanns inga drivrutiner alls från Sony för att använda dem till PC. När de introducerade remote play till pc fanns det inga hinder att använda ds4 i windows, men fick man använda den fullt ut i andra program? Knappast?
Citera
2017-10-14, 11:08
  #8
Medlem
Fishurs avatar
Är rejält inne på att införskaffa denna och tänkte höra era åsikter om det. Är det värt det, finns det några bra spel ni rekommenderar osv?

Vad ska jag tänka på innan jag köper det.

Ha en trevlig helg
Citera
2017-10-15, 05:13
  #9
Medlem
Köpte ett oculus rift på sommarrean och är helt förälskad i VR nu. Kan lugnt lira 1 timme i sträck men efter 2 eller mer blir jag lite yr.
Är sugen i framtiden på ett trådlöst som kommer dyka upp. Spel bibliotek finns det oxå men har bara köpt super hot ännu.
PS VR har jag lirat hos en kompis men kände mig begränsad till en mycket mindre yta. Man kan inte gå runt så mycket som man kan med oculus. Men har man inte nån dator så skulle jag nog slagit till.
VR är något alla borde få uppleva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback