Citat:
Ursprungligen postat av
kromosomxyz
Det finns redan en relativt tunn tråd i ämnet. Men jag vill veta mer i ämnet och startar en ny då jag _tror_ att det finns ett syfte i dessa mellandags/efter-jul-rea-dagar.
MediaMarkt erbjuder bildkalibrering av TV - vad betyder det? Vad gör de som man inte kan göra själv?
Vilka fler erbjuder detta?
För mig är det som att "startkalibrera" en Volvo XC90 eller en iPhone 14. Eller är jag fel ute?
Är det rent svammel eller finns det nåt som skulle kunna göra att det är värt för Maj-Björn (88 år gammal) att verkligen göra/köpa det?
Vad de gör är att de plockar in 1 person som har licens för att kalibrera och mäta färgerna med en laser.
När sedan mätningen är klar så skriver de upp resultat och använder det vid en kommande kalibrering, media market & elgiganten gör bägge så.
Tvn som dom kalibrerar blir självklart bättre än vad fabriksläget, men det är ej korrekt.
Tar man exempelvis en LG oled 55 c2, ställer man upp 10st bredvid varandra och en licensierad kalibrerar mäter samtliga så kommer personen få fram 10st olika resultat.
Dock är resultaten nära varandra men är inte exakt.