2023-01-06, 01:17
Medlem
kromosomxyzs avatar
Bildkalibrering av TV från extern part?

Det finns redan en relativt tunn tråd i ämnet. Men jag vill veta mer i ämnet och startar en ny då jag _tror_ att det finns ett syfte i dessa mellandags/efter-jul-rea-dagar.

MediaMarkt erbjuder bildkalibrering av TV - vad betyder det? Vad gör de som man inte kan göra själv?
Vilka fler erbjuder detta?

För mig är det som att "startkalibrera" en Volvo XC90 eller en iPhone 14. Eller är jag fel ute?

Är det rent svammel eller finns det nåt som skulle kunna göra att det är värt för Maj-Björn (88 år gammal) att verkligen göra/köpa det?
Citera
2023-01-06, 01:30
Medlem
B-19s avatar
Det är precis som du skriver. De ställer in inställningar på TVn de hittar på nätet och säljer då produkten dyrare för att den är speciellt inställt på ett speciellt vis som inte ens behöver kännas bättre för dig.

Med andra ord betalar du inte för någonting.
Citera
2023-01-06, 01:43
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Det är precis som du skriver. De ställer in inställningar på TVn de hittar på nätet och säljer då produkten dyrare för att den är speciellt inställt på ett speciellt vis som inte ens behöver kännas bättre för dig.

Med andra ord betalar du inte för någonting.

Tack, men om vi alla tänker lite vidare så innebär det att Maj-Björn (som är 100% internethandikappad) så är det faktiskt värt att köpa det tillägget? Eller är det bättre att barnbarnet Kevin fixar till bättre inställningar (utan att ha läst på ö h t).

Blir Kevins inställningar nära nog jämfört med MediaMarkts?
Citera
2023-01-06, 01:48
Medlem
Kongruensbojds avatar
Det handlar väl inte bara om tv-bilden (för tv-sändningar) utan även det perfekta läget för tv-spel, blu-ray mm. En kunnig person vet även att ta avstånd till teven i beaktning liksom ljuskällors påverkan i rummet.
Citera
2023-01-06, 01:59
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det handlar väl inte bara om tv-bilden (för tv-sändningar) utan även det perfekta läget för tv-spel, blu-ray mm. En kunnig person vet även att ta avstånd till teven i beaktning liksom ljuskällors påverkan i rummet.
Instämmer 100%.

Men för Maj-Björn då? Hon som aldrig spelar nåt. Det enda hon gör är att kolla på är Fräga Doktorn och de lokala nyheterna som några dårar i Sthlm fixar åt Maj-Björn i dalslands Åmål?

Vad är slutsatsen av detta?
Köp inte (jag gör detta för andra människor, inte mig själv) ett tillägg för inställning av TV?

Eller?
Citera
2023-01-06, 02:01
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Instämmer 100%.

Men för Maj-Björn då? Hon som aldrig spelar nåt. Det enda hon gör är att kolla på är Fräga Doktorn och de lokala nyheterna som några dårar i Sthlm fixar åt Maj-Björn i dalslands Åmål?

Vad är slutsatsen av detta?
Köp inte (jag gör detta för andra människor, inte mig själv) ett tillägg för inställning av TV?

Eller?

Kanske Dagny från Familjeliv.se hittar denna tråd och blir något lätt mer upplyst?
Citera
2023-01-06, 02:09
Medlem
53....so whats avatar
https://www.mediamarkt.se/sv/shop/va...librering.html

1500:-...?

Nooo Way!
Citera
2023-01-06, 02:13
Medlem
53....so whats avatar
https://www.ljudochbild.se/nyheter/t...kalibreringen/

Inte en aning om det funkar, men förr kunde man ladda ner och föra över till och kalibrera via CD eller USB, gratis själv. Finns mycket för den som vågar försöka.

https://m3.idg.se/2.1022/1.207623/guide-kalibrera-tv
Senast redigerad av 53....so what 2023-01-06 kl. 02:15.
Citera
2023-01-06, 02:20
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
https://www.mediamarkt.se/sv/shop/va...librering.html

1500:-...?

Nooo Way!

Jag håller helt med. Men ska vi inte se till att fler blir upplysta i detta? Muntligen, digitalt m.m.?

Kan vi inom detta forum hjälpa till att se till att Maj-Björn m.fl. INTE köper ett sånt tillägg?

Min gissning - bekräfta gärna det jag upplevt IRL (från liknande branscher) att default-inställningar "good enough" för amatörer. Eller?
Citera
2023-01-06, 02:26
Medlem
För att få ut "bästa" bilden som tv´n klarar, så krävs det kalibrering med mätanordning i hemmamiljö, då kalibreras alla modes utifrån ljusinsläpp etc.

Med det sagt, så är inte det säkert att man själv som individ uppfattar bilden som perfekt.

Sedan har det med vilken tv man väljer också, LG tex, har nästan perfekt kalibrering från fabrik
Senast redigerad av peckapecan 2023-01-06 kl. 02:30.
Citera
2023-01-06, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Det finns redan en relativt tunn tråd i ämnet. Men jag vill veta mer i ämnet och startar en ny då jag _tror_ att det finns ett syfte i dessa mellandags/efter-jul-rea-dagar.

MediaMarkt erbjuder bildkalibrering av TV - vad betyder det? Vad gör de som man inte kan göra själv?
Vilka fler erbjuder detta?

För mig är det som att "startkalibrera" en Volvo XC90 eller en iPhone 14. Eller är jag fel ute?

Är det rent svammel eller finns det nåt som skulle kunna göra att det är värt för Maj-Björn (88 år gammal) att verkligen göra/köpa det?

Vad de gör är att de plockar in 1 person som har licens för att kalibrera och mäta färgerna med en laser.
När sedan mätningen är klar så skriver de upp resultat och använder det vid en kommande kalibrering, media market & elgiganten gör bägge så.

Tvn som dom kalibrerar blir självklart bättre än vad fabriksläget, men det är ej korrekt.

Tar man exempelvis en LG oled 55 c2, ställer man upp 10st bredvid varandra och en licensierad kalibrerar mäter samtliga så kommer personen få fram 10st olika resultat.
Dock är resultaten nära varandra men är inte exakt.
Citera
2023-01-06, 03:08
Medlem
kl4sseKocks avatar
Skulle påstå att det är trams från säljar håll på ett sätt, visst att man kan få bättre bild men kommer jag uppfatta den som "bäst" jämfört med den personen som ställt in tvn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in