Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-01-06, 03:17
  #61
Medlem
Detta var väl något förr då man fick ställa in alla kanaler själv. Idag ställer tv:n in sig själv och det enda kan vara att sortera ordningen på dem. Sladdar ska sättas i och saker ska kopplas ihop. Priset borde väl kraftigt sänkts för tjänsten då arbetet är betydligt mindre idag men alltid är det några som ändå betalar för det. Men visst för de som inte kan själv, eller har den hjälpen, så finns det alltid en marknad att sälja tjänsten. Visa köper denna tjänst eller att ställa in mobilen vilket även blivit allt mer automatiskt medan andra köper andra tjänster och då är kanske förhållanden precis omvänt.

Många går till skräddaren eller sömmerskan med byxorna för att lägga upp längden på bena eller byta dragkedja eller sy i en knapp. Vissa köper färdig mat medan andra lagar den själv. Flytthjälp eller göra det själv med lite vänner. Andra går på gym medan de som inte kan fixa elektroniken kanske motionerar i skogen och plockar bär och annat som de då slipper köpa. Jägare fyller frysen, målar huset, sköter trädgården, mekar med bilen och slipper även gå på gym. Alltså omvända roller. Alltid är det något man inte kan eller har tid till och då måste köpa in hjälp med.
Citera
2023-01-06, 10:18
  #62
Medlem
Mediamarkt (till skillnad från Elgiganten, mfl) har faktiskt personal som gått kurser och är ISF-certifierade, den som håller i dessa kurser är bla Thomas Ytterberg som även är Sweclockers bildexpert.
Citera
2023-01-06, 10:58
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Skulle påstå att det är trams från säljar håll på ett sätt, visst att man kan få bättre bild men kommer jag uppfatta den som "bäst" jämfört med den personen som ställt in tvn?
Det handlar inte om hur du eller Nisse upplever bilden, utan det handlar om att ställa in bildvisaren mot en vedertagen standard, i detta fall ISF. Rött ska vara rött, svart ska vara svart, etc. Detta påverkas av ett stort antal parametrar.som mäts och justeras vid en kalibrering.

Den sammantagna bilden utgörs av skärmen, bildmaterialet, rummet och kringutrustningen. Din setup hemma hos dig är alltså unik för just dig. Massproducerade skärmar presterar inte exakt lika, det diffar alltid några procent. Därför funkar inte samma inställning för alla.

Med detta vill jag inte påstå att alla måste få sin tv kalibrerad. Men det är mycket brus i tråden med olika missuppfattningar. Kalibrering handlar inte om att ordna kanalerna eller dra sladdar. Det handlar heller inte om att trycka på en knapp så är det klart.

Är man filmintresserad och har en lite bättre skärm i ett dedikerat biorum så javisst. Jag gjorde så. Men för många funkar förinställda modes som ligger i tv:n. Eller tips från nätet t ex AV-forum, Sweclockers.. Om man ska köpa en professionell kalibrering så kolla att teknikern är ISF-certifierad.
__________________
Senast redigerad av SirDuke 2023-01-06 kl. 11:17.
Citera
2023-01-06, 16:16
  #64
Medlem
Nedomanskys avatar
Har aldrig sett en riktigt kalibrerad skärm som ser bra ut i mina ögon. Det finns en del att hitta på tuben om att ställa in en "bra"bild för just din modell. Visst är det subjektivt, men det kanske fungerar för dig o är dessutom helt gratis.
En ISF kalibrering ska alltid göras i tv ägarens hemmiljö...
Citera
2023-01-06, 19:26
  #65
Medlem
53....so whats avatar
De inställningar som följer med TVn brukar vara så bra att gemene man inte har nåt att invända mot dessa, det finns ju även ett antal snabbvalsjusteringar/bildläge man lätt kan göra med kontrollen + att bilden kan finjusteras ganska enkelt. Detta räcker långt.

Visst, som någon nämnde, de som har biosalonger och de som ser mycket på film o så, vill kanske ha det lilla extra, och får väl göra detta, om dom anser att det är värt.

Sen kan man undra varför inte en TV i det dyrare segmentet, eller varför inte alla apparater har kalibreringen inbyggd? Lite sensorer som får jobba nån gång då o då kan ju inte vara nån stor grej.
... eller finns det redan?
Citera
2023-01-06, 19:38
  #66
Medlem
DoktorNos avatar
Det är ju som att köpa en bil och så sen, innan man kör iväg, betala för att någon ska ställa in förarstolen, backspeglarna och ratten och stereon för den "optimala körupplevelsen".

Har man bara normal syn och erfarenhet av en fjärrkontroll är det inga problem att själv justera tv:ns inställningar hemma i tv-soffan för att få en optimal tittarupplevelse.
Citera
2023-01-06, 21:10
  #67
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Det är ju som att köpa en bil och så sen, innan man kör iväg, betala för att någon ska ställa in förarstolen, backspeglarna och ratten och stereon för den "optimala körupplevelsen".

Har man bara normal syn och erfarenhet av en fjärrkontroll är det inga problem att själv justera tv:ns inställningar hemma i tv-soffan för att få en optimal tittarupplevelse.
Mycket bra beskrivning, dessutom har ju TV apparaterna idag ganska många förinställda lägen, typ bio, sport mm. Sen kan man ju manuellt justera utifrån dessa om man nu vill finlira lite. Att betala för en kalibrering hos Elgiganten eller annan jätte är meningslöst, OM man nu ska köpa en kalibrering så får den i så fall ske i hemmet och då är ju både avstånd, rummets ljusinsläpp osv intressanta. Men att betala över 1000 kr för att någon fjunig "tekniker" på Elgiganten ska fippla med den nyinköpta TV.n är bara fjantigt.
Citera
2023-01-07, 01:38
  #68
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Tack, men om vi alla tänker lite vidare så innebär det att Maj-Björn (som är 100% internethandikappad) så är det faktiskt värt att köpa det tillägget? Eller är det bättre att barnbarnet Kevin fixar till bättre inställningar (utan att ha läst på ö h t).

Blir Kevins inställningar nära nog jämfört med MediaMarkts?
Det finns ingenting som Kevin behöver fixa för Maj-Björn. För en vanlig svensson så fungerar det alldeles utmärkt att köra en TV på standardinställningar.
Är man en TV-fantast så vet man oftast själv vad man vill ändra och behöver göra.

Som sagt, en kalibrering behöver inte betyda att bilden blir bättre för gemene person.
Citera
2023-01-07, 01:54
  #69
Medlem
Elekensas avatar
Välj cinema inställningen, brukar vara bäst färger. Stäng av all skit som dynamic contrast/true motion/cineMotion och även ställ sharpness på 0%. Pilla lite på contrast och brightness tills det ser bra ut. Klart.

Det behövs inte mer, vanliga dödliga som kollar på TVn ser ingen som helst skillnad mellan att göra detta själv och om MM gör en kalibrering.

Detta är en bra YT video att ställa in efter: https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ
Citera
2023-02-26, 11:34
  #70
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Tack, men om vi alla tänker lite vidare så innebär det att Maj-Björn (som är 100% internethandikappad) så är det faktiskt värt att köpa det tillägget? Eller är det bättre att barnbarnet Kevin fixar till bättre inställningar (utan att ha läst på ö h t).

Blir Kevins inställningar nära nog jämfört med MediaMarkts?

Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Det finns ingenting som Kevin behöver fixa för Maj-Björn. För en vanlig svensson så fungerar det alldeles utmärkt att köra en TV på standardinställningar.
Är man en TV-fantast så vet man oftast själv vad man vill ändra och behöver göra.

Som sagt, en kalibrering behöver inte betyda att bilden blir bättre för gemene person.
Jag ser ingen som helst anledning till att köpa en kalibrering av Media Markt eller Elgiganten. Som jag nämnt tidigare så har ju alla TV apparater ett antal förinställda lägen man kan välja mellan. Vad som är lämpligast får väljas efter person. Exempelpersonen Maj-Björn som jag antar är en individ närmare 80 år har ju inte samma syn som en 20 åring varför både höjd kontrast och ljus kan vara relevant här. Detta fixar barnbarnet ofta snabbt och lätt åt sin farfar.

För egen del så tycker jag att jag kan ställa in den bildupplevelse jag vill ha själv. Framförallt på en TV som inte kostar mer än 10 K. Finns liksom ingen logik att att kalibreringen ska kosta 20% av inköpskostnaden.
Citera
2023-11-15, 18:39
  #71
Medlem
Jag blev nyligen pålurad en kalibrering för 1500 kr hos Elgiganten. Jag får skylla mig själv för min idioti, men där stod jag i affären, lite sjuk och trött, och säljaren hävdade att de endast hade förkalibrerade TV på lager så jag gav mig till sist eftersom jag vill ha med mig teven hem samma dag.

När jag sedan skulle hämta ut teven så sa en annan kille "oj, den är inte riktigt klar. Jag har precis påbörjat kalibreringen." Jag blev lite ställd eftersom jag precis fått veta att alla var förkalibrerade.

Så bara ett tips till er som köper på Elgiganten: Gå inte med på förkalibrering, kör i så fall till annan butik. De verkar ha lite fula knep för sig.
Citera
2023-11-15, 19:23
  #72
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Jag blev nyligen pålurad en kalibrering för 1500 kr hos Elgiganten. Jag får skylla mig själv för min idioti, men där stod jag i affären, lite sjuk och trött, och säljaren hävdade att de endast hade förkalibrerade TV på lager så jag gav mig till sist eftersom jag vill ha med mig teven hem samma dag.

När jag sedan skulle hämta ut teven så sa en annan kille "oj, den är inte riktigt klar. Jag har precis påbörjat kalibreringen." Jag blev lite ställd eftersom jag precis fått veta att alla var förkalibrerade.

Så bara ett tips till er som köper på Elgiganten: Gå inte med på förkalibrering, kör i så fall till annan butik. De verkar ha lite fula knep för sig.
Fan synd att du "gick på" detta fulknep! Som du säger så ska man i sånt läge bara säga; Nä, jag är inte intresserad om du inte har en OBRUTEN förpackning till mig. Dessutom är det rent lurendrejeri.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback