Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 03:00
  #1
Medlem
Sha!

Har i dagsläget en nikon d5200 med extern blixxt, ett 70-300 objektiv, ett fast 35mm 1.8 samt originalobjektivet 18-55.

Jag har helt enkelt "tröttnat" på att släpa runt på den. Jag fotar nästan enbart i bilsammanhang och är rätt trött på att ha den där jävla tegelstenen dinglandes runt halsen.


Iom att jag inte fotar så mycket och har tröttnat på "seriös" fotografering så vill jag skaffa något mindre som man kan ha i fickan så att säga. Jag kommer inte lägga en krona till på detta utan vill helt enkelt sälja min nuvarande och köpa en annan för pengarna eller mindre för all del. Men vill intd förlora för mycket kamera 😁

Tips? Finns det några kompacta små kameror som är hyffsat lätta att använda, inte kostar så mycket samt går ner i en byxficka näst intill?

Jag fotar stillastående bilar samt filmar lite på bana och sånt så vill ju ha en som kan leverera lite zoom med bra kvalité. Ska även funka bra all around i garaget, på stan, på utflykter osv.

Kan ju passa på att fråga också vad man kan begära för nuvarande grejjer? Allt är i kanonskick förutom att 70-300 objektivet inte är så fint på utsidan även om det funkr utmärkt 😊 inte en rep på resten och sparsamt använt 😊

Tack på förhand!
Citera
2016-12-25, 08:01
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratPK
Kan ju passa på att fråga också vad man kan begära för nuvarande grejjer? Allt är i kanonskick förutom att 70-300 objektivet inte är så fint på utsidan även om det funkr utmärkt 😊 inte en rep på resten och sparsamt använt 😊

Tack på förhand!

Vad är det för tillverkare av objektivet? Det är en enorm skillnad på om det är ett Tamron (som jag fan inte skulle betala en krona för begagnat då det är ett jävla skitobjektiv) eller ett Nikkor AF-S som ingått skick är värt 2-3tkr begagnat.

Samma sak med blixten, jävla skillnad på en DAF34 och en SB5000

Samma sak med .... eh du förstår nog vad jag menar nu, helt omöjligt att svara på din fråga givet det underlag dunger i inlägget.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-12-25 kl. 08:04.
Citera
2016-12-25, 11:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vad är det för tillverkare av objektivet? Det är en enorm skillnad på om det är ett Tamron (som jag fan inte skulle betala en krona för begagnat då det är ett jävla skitobjektiv) eller ett Nikkor AF-S som ingått skick är värt 2-3tkr begagnat.


Samma sak med blixten, jävla skillnad på en DAF34 och en SB5000

Samma sak med .... eh du förstår nog vad jag menar nu, helt omöjligt att svara på din fråga givet det underlag dunger i inlägget.


Zoomobjektivet är ett tamron och det fasta 35mm är ett nikkor. Blixten följde med kameran när jag köpte den och är någon väldigt liten billig historia 😊

Inga större fel på tamron imo. Jag har fått ut många bra bilder med det så några kronor är det ju värt 😊
Citera
2016-12-25, 11:52
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratPK
Zoomobjektivet är ett tamron och det fasta 35mm är ett nikkor. Blixten följde med kameran när jag köpte den och är någon väldigt liten billig historia 😊

Inga större fel på tamron imo. Jag har fått ut många bra bilder med det så några kronor är det ju värt 😊

Tamrons 70-300 är nog det sämsta objektiv som någonsin fått Nikonfattning.

Well, hus med kitobjektiv och blixt kan nog vara värt sisådär 2700kr (på fotosidan köp och sälj finns en 5200 med 18-200'och 18-55 för 3500kr

Tamron 70-300... Well 200-300kr? (Det reas iväg för under tusenlappen nytt, av goda anledningar)

Nikons 35 är fin.. femhundring?

Så börja på runt 4200 och var beredd att gå ner mot 3500?
Citera
2016-12-25, 16:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tamrons 70-300 är nog det sämsta objektiv som någonsin fått Nikonfattning.

Well, hus med kitobjektiv och blixt kan nog vara värt sisådär 2700kr (på fotosidan köp och sälj finns en 5200 med 18-200'och 18-55 för 3500kr

Tamron 70-300... Well 200-300kr? (Det reas iväg för under tusenlappen nytt, av goda anledningar)

Nikons 35 är fin.. femhundring?

Så börja på runt 4200 och var beredd att gå ner mot 3500?

Ja det blir väl något sånt 😊 frågan är vad man får för dem pengarna när det kommer till en mer kompact kamera? 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback