2016-12-23, 14:16
Medlem
Jag har fått ut ca 40 kkr netto extra den här månaden i slutlön från min före detta arbetsgivare. Jag hade alltså en del semesterdagar kvar.
Jag har ett privatlån på drygt 76 kkr som enligt avbetalningsplanen ska betalas 1200 kr inkl. ränta 5,15% varje månad, men vid avbetalningarna slänger jag in mellan 2000-2500 kr varje månad för att snabbare lösa lånet.
Hur ska jag göra med pengarna som jag har fått ut extra?
Ska jag betala av lånet eller ska jag spara pengar tills jag kan lösa hela lånet?

Hur hade ni gjort?
Citera
2016-12-23, 15:00
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27071988
Hur hade ni gjort?

Det är väl klart att du ska betala av den delen du kan, då slipper du ju ränta på över halva lånet framöver.
Citera
2016-12-23, 15:02
Medlem
Enydrions avatar
Du behöver inte betala nån fyllnadsränta eller så på den del du löser i förtid? (Kanske bara är vid fast ränta)

Alltså om du typ får betala räntan ändå som om du hade lånet kvar, är det ju dumt att betala i förväg.
Senast redigerad av Enydrion 2016-12-23 kl. 15:04.
Citera
2016-12-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du behöver inte betala nån fyllnadsränta eller så på den del du löser i förtid? (Kanske bara är vid fast ränta)

Alltså om du typ får betala räntan ändå som om du hade lånet kvar, är det ju dumt att betala i förväg.

Nej, enligt personen jag pratade med på banken så skulle räntan minska totalt vid en sådan insättning.
Citera
2016-12-23, 15:13
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Jag har fått ut ca 40 kkr netto extra den här månaden i slutlön från min före detta arbetsgivare. Jag hade alltså en del semesterdagar kvar.
Jag har ett privatlån på drygt 76 kkr som enligt avbetalningsplanen ska betalas 1200 kr inkl. ränta 5,15% varje månad, men vid avbetalningarna slänger jag in mellan 2000-2500 kr varje månad för att snabbare lösa lånet.
Hur ska jag göra med pengarna som jag har fått ut extra?
Ska jag betala av lånet eller ska jag spara pengar tills jag kan lösa hela lånet?

Hur hade ni gjort?

om du har för avsikt att betala av lånet inom en snar framtid så är det kloka att du betalar så mycket du kan när du kan. för att få ner ränte kostnaden.

glöm inte att ha en buffert så du slipper ta ett nytt lån om en månad när bilen måste repareras.
Citera
2016-12-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är väl klart att du ska betala av den delen du kan, då slipper du ju ränta på över halva lånet framöver.

Tack för ditt svar!
Om jag väljer att betala lånet så blir det hela slutlönen (40 kkr). Jag har en buffert sedan tidigare som jag anser är ett måste för eventuella oförutsedda kostnader.
Citera
2016-12-23, 18:04
Medlem
Citat:
Nej, enligt personen jag pratade med på banken så skulle räntan minska totalt vid en sådan insättning.
Är det då så jävla svårt att lista ut hur du ska göra? Om du inte behöver pengarna nu så betalar du självfallet en del av lånet. Herregud...
Citera
2016-12-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Är det då så jävla svårt att lista ut hur du ska göra? Om du inte behöver pengarna nu så betalar du självfallet en del av lånet. Herregud...
Haha! Ja, hade du kommit med något konstruktivt som att möjligheten till att investera pengarna någonstans eller motivera varför jag ska delbetala lånet så kanske det hade vart lätt att lista ut.

(om du skriver "herregud" är du en HORA!)
Senast redigerad av 27071988 2016-12-23 kl. 19:26.
Citera
2016-12-23, 19:53
Medlem
Citat:
Haha! Ja, hade du kommit med något konstruktivt som att möjligheten till att investera pengarna någonstans eller motivera varför jag ska delbetala lånet så kanske det hade vart lätt att lista ut.

(om du skriver "herregud" är du en HORA!)
Baserat på din trådstart drog jag slutsatsen att du bör hålla dig borta från investeringar som ju är en riskfylld bransch som kräver lite hjärna.

Men nåväl. Om du hittar en investering som ger mer än 5.15% är det mer fördelaktigt att investera än att betala av lånet. Nöjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in