2017-02-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det skulle vara intressant att få veta på vilket sätt Sammens anser att han är bunden till gärningen. Vidare i artikeln:

Åklagaren och MGM har olika uppgifter om var MGM befann sig vid brottet, och det framgår inte att MGM befann sig på själva mordplatsen. Om hans DNA fanns i stugan för inbrottet kan åklagaren motbevisa MGM:s påstående om att han var i Hudiksvall, och anse honom bunden till mordet. Men han kan ha gjort inbrott i stugan utan att begå mordet.
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/dna-analysen-klar-binder-20-aringen-till-dubbelmordet-i-rabo

Om mordvapnet togs vid inbrottet i stugan, låt oss säga att stugägaren saknar något som nu polisen letar någonstans men inte har hittat än kan man väl säga att MGM är bunden till gärningen.
Citera
2017-02-26, 17:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om mordvapnet togs vid inbrottet i stugan, låt oss säga att stugägaren saknar något som nu polisen letar någonstans men inte har hittat än kan man väl säga att MGM är bunden till gärningen.
Visst, man kan säga om framför mycket, men jag vill se bevis innan jag tar definitiv ställning i skuldfrågan.
Citera
2017-02-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Inser inte riktigt hur du tänker.

Om något mordvapen är på vift så är det ju fakta som inte binder någon till någonting.
Det går omöjligt säga vem som använt det, vem som burit iväg det, vart det är etc.
Först efter att det hittats kan man börja försöka analysera om vapnet går att binda till någon specifik person.

Enda gången jag kan komma på som avsaknaden av ett vapen skulle kunna ses som bevis för en viss persons skuld, är om det är ett mycket speciellt vapen som bara MGM skulle känna till existensen av och en okänd person som kom till offret aldrig på slump skulle kunnat hitta och använda.

Saknas ett vapen i ett vapenskåp och man vet att just jag kan koden och var nyckel förvaras, så är det ju uppenbarligen till min nackdel. Saknas en kökskniv i köket så är det inte till nackdel för någon annat än möjligen värdet på dödsboet.
Citera
2017-02-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Inser inte riktigt hur du tänker.

Om något mordvapen är på vift så är det ju fakta som inte binder någon till någonting.
Det går omöjligt säga vem som använt det, vem som burit iväg det, vart det är etc.
Först efter att det hittats kan man börja försöka analysera om vapnet går att binda till någon specifik person.

Enda gången jag kan komma på som avsaknaden av ett vapen skulle kunna ses som bevis för en viss persons skuld, är om det är ett mycket speciellt vapen som bara MGM skulle känna till existensen av och en okänd person som kom till offret aldrig på slump skulle kunnat hitta och använda.

Saknas ett vapen i ett vapenskåp och man vet att just jag kan koden och var nyckel förvaras, så är det ju uppenbarligen till min nackdel. Saknas en kökskniv i köket så är det inte till nackdel för någon annat än möjligen värdet på dödsboet.

Folk har blivit morddömda för saknade detaljer i det rum dom vistats i nära anslutning till ett mord.
Joy Rahman satt väl flera år i fängelse för att det saknades en stump av en matta hos den brukare han varit hos trots att brukaren besökts av andra. Man trodde då att kvinnan hade strypts med en snara gjord av olika textilier som saknades hos en brukare. Någon teknisk bevisning på snaran som band Rahman fanns ej.
Det var en ganska svag bevisning kan man tycka.

Låt oss säga att MGM kan knytas till ett inbrott som stugägaren upptäkt och som i tid sammanfaller med dubbelmordet och skadorna på mordoffren matchar mot ett visst eggverktyg som är stulet vid inbrottet.
Citera
2017-02-26, 23:58
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Först skrev du att MGM är låst vid bevisen, sedan att du inte har en susning. Klart som korvspad, alltså.

Återigen. Jag tror att MGM är skyldig, men det finns utrymme för tvivel. Hittills har vi inte sett bevis på hans skuld.

Ja exakt så. Enligt åklagaren så visar resultaten efter DNA-proven att MGM är låst till dubbelmorden. Jag har lika lite insyn i ärendet som du så därför har jag inte en susning utöver vad jag kan läsa i media.

Citat:
Visst, man kan säga om framför mycket, men jag vill se bevis innan jag tar definitiv ställning i skuldfrågan.

Det är inte många som är intresserade av vad du tar för ställning i någon skuldfråga över huvud taget. Den saknar totalt all relevans. Däremot är du välkommen med dina spekulationer under förutsättning att du kan hantera övriga kollegors motstridiga idéer på ett konstruktivt sätt.
Citera
2017-02-27, 14:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Ja exakt så. Enligt åklagaren så visar resultaten efter DNA-proven att MGM är låst till dubbelmorden. Jag har lika lite insyn i ärendet som du så därför har jag inte en susning utöver vad jag kan läsa i media.
Först pekade du ut en man som låst till mordet, sedan sa du att du inte har en susning. Utpekandet var alltså en ren spekulation.
Citat:
Det är inte många som är intresserade av vad du tar för ställning i någon skuldfråga över huvud taget. Den saknar totalt all relevans. Däremot är du välkommen med dina spekulationer under förutsättning att du kan hantera övriga kollegors motstridiga idéer på ett konstruktivt sätt.
Detta gäller en diskussion i en annan tråd, och jag kan därför inte bemöta. Det är off topic här.
Citera
2017-02-27, 14:54
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Först pekade du ut en man som låst till mordet, sedan sa du att du inte har en susning. Utpekandet var alltså en ren spekulation.

Detta gäller en diskussion i en annan tråd, och jag kan därför inte bemöta. Det är off topic här.

Om huruvida utpekandet var en ren spekulation eller inte får du ta med åklagaren. Det är inget som jag kan hjälpa dig med.
Citera
2017-02-27, 21:19
Medlem
När kommer FPU?
Citera
2017-02-27, 21:23
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
När kommer FPU?
Som alltid när åtal väcks.
Citera
2017-02-27, 22:40
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Som alltid när åtal väcks.

Bussigt. Som om det var jag som svarade.

Den bör ju inte vara så långt borta. Åklagaren har ju fått de flesta svaren från NFC så nu ska han bara sammanställa det hela och presentera det för MGM och dennes försvar. Efter att dessa har beretts en rimlig tid för att ta till sig dessa uppgifter så blir FUPen offentlig. Nästa vecka eller möjligtvis nästa igen skulle jag tro.
Citera
2017-02-27, 23:05
Medlem
5549s avatar
Citat:
Bussigt. Som om det var jag som svarade.

Den bör ju inte vara så långt borta. Åklagaren har ju fått de flesta svaren från NFC så nu ska han bara sammanställa det hela och presentera det för MGM och dennes försvar. Efter att dessa har beretts en rimlig tid för att ta till sig dessa uppgifter så blir FUPen offentlig. Nästa vecka eller möjligtvis nästa igen skulle jag tro.
Troligtvis åtminstone 3-4 veckor.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/undersokningar-inte-klara-aklagaren-i-rabodadet-behover-mer-tid-innan-atal?referrer=app
Citera
2017-02-28, 00:57
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Troligtvis åtminstone 3-4 veckor.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/undersokningar-inte-klara-aklagaren-i-rabodadet-behover-mer-tid-innan-atal?referrer=app

Där har vi nog vad vi har att vänta oss. Cirka en månad till alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in