2017-01-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä hans psykiska status vid mordtillfället vet vi inget om, många i tråden förutsätter psykos vilket man kanske inte alls ska göra, han kanske vårdats för något som inte ens har psykos i sjukdomsbilden. Depression exempelvis som väl kan ha inslag som ser ut som likgiltighet när de är i lågt stämningsläge? Men givetvis kan det vara så att MGM är kylig och beräknande.

Han sökte väl hjälp pga sina tvångstankar om att döda. Vännen som uttalade sig i media ang det sa att han efteråt sagt att han inte blivit hjälpt utan hade kvar sina tankar.

Om morden begicks för att han ville göra verklighet av sina fantasier så har det inte med psykos att göra.
Citera
2017-01-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Han sökte väl hjälp pga sina tvångstankar om att döda. Vännen som uttalade sig i media ang det sa att han efteråt sagt att han inte blivit hjälpt utan hade kvar sina tankar.

Om morden begicks för att han ville göra verklighet av sina fantasier så har det inte med psykos att göra.

Kan du länka källan till det fetstilta?
Citera
2017-01-07, 14:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster

Det har inte framgått någonstans varför han sökt hjälp. Det har heller inte framgått med någon säkerhet att han haft tvångstankar överhuvudtaget. Det han kläckt ur sig till en kompis behöver inte vara fråga om tvångstankar, utan kanske något han bara ytligt reflekterar över efter att ha settnågon film eller läst någon deckare?
Citera
2017-01-07, 14:43
Medlem
5549s avatar
Jag har också tänkt på hur enkelt det vore att ha ihjäl någon. Jag har även tänkt på hur enkelt det vore att ha ihjäl mig själv, genom att hoppa från ett fönster eller kliva ut framför en bil. Men det har ingenting med någon vilja att genomföra detta utan det är bara morbida tankar som jag tror alla har. Jag lutar åt att han inte planerade att ha ihjäl någon utan mer att han fick en knäpp när dom ringde polisen. Naturligtvis är han sjuk i huvudet, men frågan är om han är sjuk nog för rättspsyk.
Citera
2017-01-07, 14:43
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Kan du länka källan till det fetstilta?

http://www.expressen.se/nyheter/valdigt-trevlig-men-inte-som-alla-andra/
Citera
2017-01-07, 14:47
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag har också tänkt på hur enkelt det vore att ha ihjäl någon. Jag har även tänkt på hur enkelt det vore att ha ihjäl mig själv, genom att hoppa från ett fönster eller kliva ut framför en bil. Men det har ingenting med någon vilja att genomföra detta utan det är bara morbida tankar som jag tror alla har. Jag lutar åt att han inte planerade att ha ihjäl någon utan mer att han fick en knäpp när dom ringde polisen. Naturligtvis är han sjuk i huvudet, men frågan är om han är sjuk nog för rättspsyk.

Nu handlade det här om tvångstankar och går inte att jämföra med något som gemene man tänker.

I artikeln i Expressen stod följande:

Citat:
Enligt en kamrat led 20-åringen av tvångstankar om grovt våld. 20-åringen var under en tid inlagd och fick behandling – men ska inte ha uppvisat något förändrat beteende när han kom ut igen.

Jag undrar vad det är för slags beteende som menas.
Citera
2017-01-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Nu handlade det här om tvångstankar och går inte att jämföra med något som gemene man tänker.

Tvångstankarna kanske enbart handlar om att envisas att kläcka ur sig allt om det som råkar passera i huvudet på honom och dryfta det med bekantskapskretsen?
Citera
2017-01-07, 14:56
Medlem
Citat:

Är det konstaterat att han vårdats för tvångstankar, eller är det en hemmaslöjdad diagnos uttalad av klasskompisen? För att SP pladdrar om obehagliga saker då och då?
Citera
2017-01-07, 15:02
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Är det konstaterat att han vårdats för tvångstankar, eller är det en hemmaslöjdad diagnos uttalad av klasskompisen? För att SP pladdrar om obehagliga saker då och då?

Nej det är inte konstaterat från officiellt håll mer än det som står i artikeln, dvs att han en historik av psykisk ohälsa.
Citera
2017-01-07, 15:08
Medlem
Citat:

Konstaterat är det inte eftersom ingen (vården, åklagare advokat etc) bekräftat det. Som jag förstod artikeln handlar det om vad den misstänkte berättat för sin vän. Om sedan vännen lägger till egna tankar och tolkningar, det är omöjligt att säga.
Citera
2017-01-07, 15:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/valdigt-trevlig-men-inte-som-alla-andra/

Utifrån vad vännen beskriver i artikeln så är inte tvångstankar rätt benämning. Vad jag kan se beskrivas handlar snarare om ”sjuka” fantasier - något som han kanske också gav utlopp för den ödesdigra kvällen.

Citat:
”– Jag har hört om hans tankar, hur lätt det skulle vara att göra någonting, berättar en kamrat. Det var tankar i hjärnan.”

Steget mellan fantasier och tvångstankar är dessbättre långt – åtminstone för den som har naturliga spärrar. Sett till konsekvens.
Citera
2017-01-07, 16:01
Medlem
Citat:

Det enda vi har är en "vän" som uttalat sig i pressen. Vad vet vi om "vännens" motiv? Är det sant det han säger, eller vill han bara ses i tidningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in