2016-12-23, 00:10
Medlem
Jag var på en frisörsalong för ett tag sedan. När man läser texten på korttransaktionen ser det ut som att jag har varit på en restaurang, inte att jag har fått en klippning.

Momssatsen är 25% för en klippning och 12% för ett restaurangbesök. Kan det betyda något annat än att företaget fuskar med momsen?
Citera
2016-12-23, 00:12
Medlem
du ser knappast momsen i "korttransaktionen" om du menar det du ser i internetbanken, förmodar att du menar kvittot?
Citera
2016-12-23, 00:16
Medlem
4yoonlys avatar
Förstår inte riktigt... du menar att du betalat 25% moms, men företaget reggat sig som restaurang och betalar bara in 12%...
Citera
2016-12-23, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
du ser knappast momsen i "korttransaktionen" om du menar det du ser i internetbanken, förmodar att du menar kvittot?

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Förstår inte riktigt... du menar att du betalat 25% moms, men företaget reggat sig som restaurang och betalar bara in 12%...
Jag menar transaktionen i Internetbanken.
Jag brydde mig inte om att ta emot kvittot efter att jag hade betalat. Eftersom jag inte tog emot kvittot så tänker jag att de kan ha satt momsen till 12%. Det handlar om ett större företag som både serverar mat och klipper hår.
Citera
2016-12-23, 00:39
Medlem
sebnies avatar
Nej, det behöver nödvändligtvis inte betyda fusk med momsen. Den moms som gäller är den som slås in i kassaregistret, inte den som slås in i kortbetalningssystemet.

Att det registreras som ett resturangbesök i internetbanken är inget konstigt - eftersom företaget uppenbarligen driver både frisersalong och resturang, så är det bättre att bara ha ett kortinlösenavtal istället för två.
Citera
2016-12-23, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej, det behöver nödvändligtvis inte betyda fusk med momsen. Den moms som gäller är den som slås in i kassaregistret, inte den som slås in i kortbetalningssystemet.

Att det registreras som ett resturangbesök i internetbanken är inget konstigt - eftersom företaget uppenbarligen driver både frisersalong och resturang, så är det bättre att bara ha ett kortinlösenavtal istället för två.
Okej, det låter rimligt.

Men om man blir lite konspiratorisk. Skulle man i efterhand kunna "rätta"/"registrera om" betalningen och sätta 12% moms?
Citera
2016-12-23, 00:52
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
.

Ja. Det kan man.

Har sett vissa småkiosker göra det vid kontant betalning. De slår det som ett återköp, dvs att man har lämnat tillbaka varan. (fast man inte har gjort det) och stoppar sedan slantarna i fickan.
Visst, återköpet registreras ju i kassaapparaten, men det är ju totalt omöjligt för SKV att se vad som är riktiga återköp och vad som är fusk.

En variant på fusk här är ju att de slår det som återköp mot tillgodokvitto och sedan använder tillgodokvittot för att "köpa" något med 12% moms.
För de kan inte återbetala med kontanter vid kortbetalning, det får man inte i enlighet med inlösenavtalen.
Senast redigerad av sebnie 2016-12-23 kl. 00:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in