Citat:
Ursprungligen postat av
vikingrod
Förut låg min budget efter räkningar och sparande på mellan 3 till 8 tusen. Hade väldigt varierande inkomst. Singel.
Nu har jag det bättre, fick ärva stort och nästan samtidigt ökade min inkomst.
Nu lever jag på 15-20 000 i månaden vilket känns jävligt konstigt.
Förut fick man anstränga sig för att inte sno av sparkontot när det började dryga sig sista veckan innan löning men nu helt plötsligt kan jag spendera nästan obegränsat (inom mina intressen) OCH spara mycket mer i månaden vilket är en lyx jag aldrig upplevt förut.
Bor i en lagom stor stuga jag köpt.
Största förbättringen av alla är att jag kan använda bilen obegränsat hela månaden.
Förut fick jag planera in körningarna och räkna på bränsleförbrukning etc etc. Hade bara råd med max en full tank i månaden. Nu är det bara gasa på

Jag behöver 12 000 för att kunna klara mig. Då är alla räkningar, amortering, ränta, hyra, mat, snus betalt.
Får ut cirka 17-19 000. (15 000 netto grundlön + provis, snittar 18 950/månad 2016)
Så har cirka 7000 kvar efter alla räkningar. Ibland sparar jag inget och ibland allt. Men kanske en snitt besparing på 3000 i månaden.
Köpte en nybyggd lägenhet förra året för 2,3. Grannen sålde sin (likadan som min) för 3,1 förra veckan så där ligger mun "besparing".
Har även en sambo som pluggar. Hon hyr ut sin lägenhet om 3 månader. Så innan dess blir det tyvärr inte mycket sparande då jag står för nästan allt.