• 1
  • 2
2016-12-22, 09:54
Medlem
Hej,

Som rubriken lyder, vad anser ni är en rimligt månadsbudget? Då menar jag efter att alla räkningar är betalade, och sparpengarna undanstoppade?

Vad behöver ni för att "gå runt" en månad och hur fördelar sig de pengarna? Min ambition är att öka mitt sparande en del till ca 15 000kr i månaden eftersom jag aldrig i helvetet planerar att arbeta till 65, men för att göra det behöver jag sänka min månadsbudget för att "gå runt" en månad. Just nu brukar jag ha ca 10 000 kr på kontot efter allt är betalt och sparpengarna undanstoppade.

Bor ensam i ett hus, och har en son på 11 år som bor halvtid hos mig. Inga husdjur. Eftersom jag bor på landet är jag dock helt beroende av bilen så en stor de av utgifterna är drivmedel vilket jag förvisso har svårt att skära ner på. Buss är inte att tänka på där jag bor. Åtminstone inte under vintern.

10 000 kr känns bekvämt just nu, vilket i praktiken betyder en dagsbudget på ungefär 300kr. Vad ligger ni själva på, och hur ser era "vardagsliv" ut?
Senast redigerad av jagheteringenting 2016-12-22 kl. 10:06.
Citera
2016-12-22, 10:05
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Hej,

Som rubriken lyder, vad anser ni är en rimligt månadsbudget? Då menar jag efter att alla räkningar är betalade, och sparpengarna undanstoppade?

Vad behöver ni för att "gå runt" en månad och hur fördelar sig de pengarna? Min ambition är att öka mitt sparande en del till ca 15 000kr i månaden eftersom jag aldrig i helvetet planerar att arbeta till 65, men för att göra det behöver jag sänka min månadsbudget för att "gå runt" en månad. Just nu brukar jag ha ca 10 000 kr på kontot efter allt är betalt och sparpengarna undanstoppade.

Bor ensam i ett hus, och har en son på 11 år. Inga husdjur. Eftersom jag bor på landet är jag dock helt beroende av bilen så en stor de av utgifterna är drivmedel vilket jag förvisso har svårt att skära ner på. Buss är inte att tänka på där jag bor. Åtminstone inte under vintern.

10 000 kr känns bekvämt just nu, vilket i praktiken betyder en dagsbudget på ungefär 300kr. Vad ligger ni själva på, och hur ser era "vardagsliv" ut?

Lever på 2300 i månaden. Tjänar 530k året men sparar och spenderar hellre pengarna i Thailand 😎
Citera
2016-12-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Lever på 2300 i månaden. Tjänar 530k året men sparar och spenderar hellre pengarna i Thailand 😎

VarföR spenderar Du hellRe pengarna i thailand?
Citera
2016-12-22, 10:17
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
VarföR spenderar Du hellRe pengarna i thailand?

Trevligare att ta en bira där än i Sverige och man får mer för pengarna där.
Citera
2016-12-22, 10:52
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Trevligare att ta en bira där än i Sverige och man får mer för pengarna där.
Du får mer för pengarna i Vietnam, så ditt resonemang håller inte.
För en ensamstånde förälder som tjänar 30k är det ju ett rätt bra om man kan spara 5000/månad x 12.
Då vissa månader är mer ekonomiskt belastade, exempelvis månaden bilskatt och försäkring ska betalas och då vinterdäcken ska på, även semestern går det ju mera.
Citera
2016-12-22, 13:00
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Du får mer för pengarna i Vietnam, så ditt resonemang håller inte.
För en ensamstånde förälder som tjänar 30k är det ju ett rätt bra om man kan spara 5000/månad x 12.
Då vissa månader är mer ekonomiskt belastade, exempelvis månaden bilskatt och försäkring ska betalas och då vinterdäcken ska på, även semestern går det ju mera.

Vad menar du? Jag jämför med Sverige,inte Vietnam😂 Sen har jag hus i Thai men visst kan jag besöka Vietnam om jag känner för det🖒
Citera
2016-12-22, 13:32
Medlem
vikingrods avatar
Förut låg min budget efter räkningar och sparande på mellan 3 till 8 tusen. Hade väldigt varierande inkomst. Singel.

Nu har jag det bättre, fick ärva stort och nästan samtidigt ökade min inkomst.

Nu lever jag på 15-20 000 i månaden vilket känns jävligt konstigt.
Förut fick man anstränga sig för att inte sno av sparkontot när det började dryga sig sista veckan innan löning men nu helt plötsligt kan jag spendera nästan obegränsat (inom mina intressen) OCH spara mycket mer i månaden vilket är en lyx jag aldrig upplevt förut.

Bor i en lagom stor stuga jag köpt.

Största förbättringen av alla är att jag kan använda bilen obegränsat hela månaden.
Förut fick jag planera in körningarna och räkna på bränsleförbrukning etc etc. Hade bara råd med max en full tank i månaden. Nu är det bara gasa på
Citera
2016-12-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Förut låg min budget efter räkningar och sparande på mellan 3 till 8 tusen. Hade väldigt varierande inkomst. Singel.

Nu har jag det bättre, fick ärva stort och nästan samtidigt ökade min inkomst.

Nu lever jag på 15-20 000 i månaden vilket känns jävligt konstigt.
Förut fick man anstränga sig för att inte sno av sparkontot när det började dryga sig sista veckan innan löning men nu helt plötsligt kan jag spendera nästan obegränsat (inom mina intressen) OCH spara mycket mer i månaden vilket är en lyx jag aldrig upplevt förut.

Bor i en lagom stor stuga jag köpt.

Största förbättringen av alla är att jag kan använda bilen obegränsat hela månaden.
Förut fick jag planera in körningarna och räkna på bränsleförbrukning etc etc. Hade bara råd med max en full tank i månaden. Nu är det bara gasa på

Jag behöver 12 000 för att kunna klara mig. Då är alla räkningar, amortering, ränta, hyra, mat, snus betalt.

Får ut cirka 17-19 000. (15 000 netto grundlön + provis, snittar 18 950/månad 2016)

Så har cirka 7000 kvar efter alla räkningar. Ibland sparar jag inget och ibland allt. Men kanske en snitt besparing på 3000 i månaden.

Köpte en nybyggd lägenhet förra året för 2,3. Grannen sålde sin (likadan som min) för 3,1 förra veckan så där ligger mun "besparing".

Har även en sambo som pluggar. Hon hyr ut sin lägenhet om 3 månader. Så innan dess blir det tyvärr inte mycket sparande då jag står för nästan allt.
Citera
2016-12-22, 13:42
Moderator
HelgeBuks avatar
Efter att de fasta kostnaderna är betalda... Tja.. Allt beror ju på vilken nivå man själv väljer att lägga sig. Går ju att leva på allt mellan 1000 och oändligt många kr i månaden. Sisådär 5000-7000 kr en normal månad kanske är "rimligt".
Citera
2016-12-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Har även en sambo som pluggar. Hon hyr ut sin lägenhet om 3 månader. Så innan dess blir det tyvärr inte mycket sparande då jag står för nästan allt.
Snart kommer Flashbacks snålisar hoppa på dig om att du betalar för allt.
Citera
2016-12-22, 18:08
Medlem
Shoffens avatar
Sparat ca 5-8 tusen i månaden. 6 tusen som jag lever på efter räkningar och sparande.
Citera
2016-12-22, 19:11
Medlem
Efter att jag betalat mina räkningar och sparat har jag en budget på ganska exakt noll kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in