2016-12-21, 20:40
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Hej!
Har funderat lite över det märkliga uttrycket "Ekonomiskt oberoende" , det som kännetecknar personer som påstås vara ekonomiskt oberoende är att de är så in åt helvete beroende av pengar!

Snarare är väl burk kurt och enstöringar längst ut på landsbygden ekonomiskt oberoende för de klarar sig nästan helt utan pengar!

Ingen på jorden kan köpa allt på jorden så ingen är ekonomiskt oberoende, det man brukar fokusera på är väl snarare om personen är så rik att den inte behöver lönearbeta, dvs vara anställd för att leva och ha det bra!

50.000 netto i månaden skulle då räcka för att 90% av befolkningen i Sverige skulle klassas som ekonomiskt oberoende.

Det vi behöver är ett nytt uttryck som ersätter "ekonomiskt oberoende" och bättre beskriver vad det faktiskt handlar om! Vad heter det tex på engelska?

Fram med era åsikter!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2016-12-21 kl. 20:42. Anledning: Korrektur
Citera
2016-12-21, 20:47
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Financial independence?

Googlar du detta beskrivs det att man har passiva inkomster som överstiger ens utgifter.

Eller att man har så mycket på banken att det precis täcker en livstids utgifter.

Grundprincipen är ju att man ska kunna leva enligt egen uppsatt standard utan att behöva jobba aktivt för en lön och mer pengar.
Citera
2016-12-21, 21:05
Medlem
Visst kan man göra sig lite lustig över uttrycket och du har en viss poäng, men jag ser inget behov av ett nytt uttryck.
Citera
2016-12-21, 21:46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det vi behöver är ett nytt uttryck som ersätter "ekonomiskt oberoende" och bättre beskriver vad det faktiskt handlar om!
Ekonomiskt tillfredsställd.
Citera
2016-12-21, 22:51
Medlem
Sqeptisks avatar
Semantik! Varför inte bara köpa den vedertagna betydelsen istället för att hitta på nytt ord?
Citera
2016-12-22, 11:09
Medlem
rotherys avatar
Det är väl egentligen inget fel på uttrycket. Det som det är fel på alla som blandar in lyx och överflöd och tolkar det som att "kunna köpa i princip vad som helst som någon nångång har velat äga", vilket är lika absurt som irrelevant. Det är ju ens egna utgifter man måste väga det mot, inte någon annans.

Det blir också lätt en fråga om avundsjuka av typen "Ingen annan med mindre kapital än jag själv ska få känna sig ekonomiskt oberoende om jag inte själv gör det."

Ekonomiskt tillfredsställd var väl annars ett trevligt uttryck som kan ha sin plats.
Citera
2016-12-22, 11:44
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Hej!
Har funderat lite över det märkliga uttrycket "Ekonomiskt oberoende" , det som kännetecknar personer som påstås vara ekonomiskt oberoende är att de är så in åt helvete beroende av pengar!

Snarare är väl burk kurt och enstöringar längst ut på landsbygden ekonomiskt oberoende för de klarar sig nästan helt utan pengar!

Ingen på jorden kan köpa allt på jorden så ingen är ekonomiskt oberoende, det man brukar fokusera på är väl snarare om personen är så rik att den inte behöver lönearbeta, dvs vara anställd för att leva och ha det bra!

50.000 netto i månaden skulle då räcka för att 90% av befolkningen i Sverige skulle klassas som ekonomiskt oberoende.

Det vi behöver är ett nytt uttryck som ersätter "ekonomiskt oberoende" och bättre beskriver vad det faktiskt handlar om! Vad heter det tex på engelska?

Fram med era åsikter!

Burk-Kurt och liknande enstöringar är inte ekonomiskt oberoende enligt ditt försök till ny definition. Dessa är däremot helt fixerade vid pengar, och att tjäna ihop mer, varje vaken sekund.

50 000 netto i månaden är en väldigt hög summa, som en väldigt liten andel av Sveriges befolkning kommer upp i ens medan de jobbar för fullt.

En ekonomiskt oberoende måste ha utrymme för att hänga med i inflationen, men 50 000 netto per månad behöver inte de flesta för kunna börja leva sitt eget liv, utan arbetstvång.
Citera
2016-12-22, 13:19
Medlem
RostigHinks avatar
Jag tycker inte att det är något fel på uttrycket ekonomiskt oberoende. I min betydelse är det detsamma som att ha säker inkomst som räcker till utan att arbeta. Dit kommer jag om 2 månader då min arbetsgivare snällt nog bjöd på en avgångspension flera år tidigare än ordinarie. Jag får 70% av bruttolönen till 65 och arbetsgivaren fortsätter att betala in på tjänstepensionen samt tecknar en kapitalförsäkring som ska kompensera den lägre statliga pensionen vid 65.

Detta kan jag leva gott på utan att lyfta ett finger livet ut om inte inflationen exploderar. Detta utan att räkna in mitt sparande. Därmed är jag ekonomiskt oberoende och har inget försörjningsansvar bortom mig själv.
Citera
2016-12-22, 14:38
Medlem
julepumlans avatar
Ekonomiskt oberoende är man då man har tillgångar/löpande inkomster utan arbete så man kan leva gott resten av livet.
Burk-kalle ute i skogen är som sagt väldigt beroende av dom få pengar han får av staten, då exempelvis inköp av vapen och fiskespön samt frön till odling i regel endast går att komma över med pengar.

Ingvar Kamprad sade i dokumentern av Jesper börjesson:
Känslan av att vara ekonomiskt oberoende var underbar, och då han insåg detta hade han bara en miljon. Givetvis var en miljon "mera" 1960
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in