Det är kanske lämpligt att redan nu skapade en tråd för att diskutera den svenska bokutgivningen för år 2017. Vilka boksläpp ser ni allra mest fram emot? Jag skrev såhär i Foucault-tråden:
Eftersom inga Foucault-band kom i år får vi väl hoppas att de kommer nästa år. Ser mycket framemot nästkommande föreläsningar och bandet om "Foucault och antiken". Detta på Tankekraft alltså.
Citat:
Tankekraft förlag meddelade för någon månad sedan att de till höstens slut ger ut ytterligare två band av Foucaults föreläsningsserier samt en antologi med texter om honom. Fick fan i mej ett riktigt glädjefnatt när jag läste det för några månad sedan och hjärtat hoppade ett slag. Subjektivitet och sanning (1980-81) och Om styrandet av sig själv och de andra (1982-83). Det finns inte ens på engelska än. Djävlar vad de svenska översättarna ligger i. Fucking a. Köp och läs gott folk! Stötta sådana här riktiga kulturgärningar. Enligt uppgift är planerna att ge ut samtliga tretton föreläsningsband. De svenska översättarna och Tankekraft är verkligen on fire när det gäller Foucault. Mest ser jag fram emot Subjektets hermeneutik (1981-82), hoppas någon håller på att översätta den just nu och att det inte dröjer alltför länge tills det att den är i tryck. Jag har i och för sig inte gett mig på något av hans föreläsningsband än så det är kanske överilat att glädja sig över ytterligare band. Men jag är nog ändå mer intresserad av hur Foucault läser antiken, och särskilt hur han läser kristna författare, därav glädjen osv. Subjektets hermeneutik verkar vara så galet spännande grejer. Han hänvisar ju ständigt liksom i förbifarten i Sexualitetens historia till denna det kristna subjektets begärets hermeneutik, men det blir inga längre redogörelser av det. Därför är det fett roligt att han skall ägna ett helt läsår åt den typen av prylar. Hoppas han går i närkamp med Tertullianus och andra. Tanken är att jag så snart jag känner mig ha tid och utrymme skall ge mig på föreläsningarna i alla fall. Om någon är sugen på att samläsa ett band eller två får ni gärna hojta.
Eftersom inga Foucault-band kom i år får vi väl hoppas att de kommer nästa år. Ser mycket framemot nästkommande föreläsningar och bandet om "Foucault och antiken". Detta på Tankekraft alltså.
Inget nysläpp förstås, men vaffan...