Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Sydkorea torde väl ha en hyggligt låg risk för att drabbas av ett islamistiskt terrordåd? Jag är inte säker på om det ens finns muslimer där, men de är i så fall i alla fall inte många. Inte heller har de muslimska länder alltför nära (landvägen) och de sysslar inte med massimport av dem som t.ex. västländer gör. Ja, även Japan lär väl inte tillhöra högriskländerna?
Ja, Nordkorea torde väl ha ännu mindre sannolikhet för att utsättas för ett muslimskt terrordåd, med tanke på det enorma kontrollsystemet, men frågan är väl om man ser landet som "utvecklat"? Det är utvecklat militärt och har en hel del kulisser att visa upp, men lider samtidigt regelbundet av massvält och liknande problem, samt jag undrar ur pass stor den industriella produktionen är i realiteten. Ja, jag vet i alla fall att ifråga om vissa saker liknar Nordkorea mer fattiga u-länder, men i andra avseenden snarare i-länder. Ett skumt land, helt enkelt...
Risken för ett terrordåd av islamska förtecken i Nordkorea bör vara så gott som obefintlig. De släpper knappt in några främmande element i landet överhuvudtaget, och gör det de så är det turister som betalar bra och är ständigt övervakade. De får följa med en guide anställd av regimen hela tiden, de får inte gå någonstans på egen hand. Finns en tråd om resor till Nordkorea här på flashback, faktiskt väldigt intressant läsning. Och dessutom skulle islamistiska extremister inte få för sig att angripa Nordkorea, eftersom de inte har en västerländsk "otrogen" syn på livet.