Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-21, 19:46
  #1
Medlem
Finns det någon utvecklat land som är helt riskfritt att drabbas av islamistiskt terrordåd? Tänker på ett civiliserat, utvecklat land med tillräcklig många invånare att man kan leva normalt utan att sakna något. Kanske någon ö nation som inte har några muslimer? Hawaii? Även om Hawaii hör till USA så kanske det inte bo några muslimer där?
Citera
2016-12-21, 19:50
  #2
Medlem
caught.on.tapes avatar
Saudiarabien och Förenade Arabemiraten har inte många terrordåd,, låg risk där.
Citera
2016-12-21, 19:50
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
De länder med väldigt få bidrag, som Kuba, Jamaica, Schweiz, Italien skulle jag tro. Bara du har gott om pengar så har du nog tillgång till alla bekvämligheter i dessa länder.
Citera
2016-12-21, 19:54
  #4
Medlem
Varangians avatar
Japan. Ett etniskt homogent land.
Citera
2016-12-21, 19:55
  #5
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Saudiarabien och Förenade Arabemiraten har inte många terrordåd,, låg risk där.
Faktiskt rätt intressant varför terrordåden inte är vanliga eller eller knappt förekommande där. Kanske är för att sharialagarna och domstolarna som dömer ger medeltida bestraffning såsom piskrapp, stenkastning och avhuggna händer? Fast å andra sidan förstår jag inte varför IS-krigare inte skulle göra sina dåd där, de strävar ju ändå mot att dö och bli martyrer i sina dåd, så vad spelar platsen för roll? Eller är nog för att de vill slå till mot Västerländernas "otrogna" kultur och livsstil.
Citera
2016-12-21, 19:55
  #6
Medlem
Kina, Japan, Australien ligger nog bra till. Långt bort. Men annars är det väl knappast så att ens i mellanöstern behöver man oroa sig för ett terrordåd. Trots alla attacker och dylikt så är i antal ganska få som drabbas i jämförelse med hur många människor som lever i området.

Det är alltså inte rationellt tänkande att oroa sig för ett terrordåd som ska drabba just dig själv. Det är som att oroa sig för att blixten slår ner på just dig.
Citera
2016-12-21, 19:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Finns det någon utvecklat land som är helt riskfritt att drabbas av islamistiskt terrordåd? Tänker på ett civiliserat, utvecklat land med tillräcklig många invånare att man kan leva normalt utan att sakna något. Kanske någon ö nation som inte har några muslimer? Hawaii? Även om Hawaii hör till USA så kanske det inte bo några muslimer där?
Det är oklart om det är muslimer eller terrorism du är oroad för.
Citera
2016-12-21, 19:58
  #8
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Kina, Japan, Australien ligger nog bra till. Långt bort. Men annars är det väl knappast så att ens i mellanöstern behöver man oroa sig för ett terrordåd. Trots alla attacker och dylikt så är i antal ganska få som drabbas i jämförelse med hur många människor som lever i området.

Det är alltså inte rationellt tänkande att oroa sig för ett terrordåd som ska drabba just dig själv. Det är som att oroa sig för att blixten slår ner på just dig.
Sant, Australien har en jättefin gränskontroll av det jag sett på tv. Tycker vi bör implentera USA:s/Australiens gränskontroller och Israels underättelsetjänst/säkerhetspolis så har vi kommit ett bra steg mot att bekämpa terrorism här i Europa
Citera
2016-12-21, 19:59
  #9
Medlem
Europes avatar
Sydkorea torde väl ha en hyggligt låg risk för att drabbas av ett islamistiskt terrordåd? Jag är inte säker på om det ens finns muslimer där, men de är i så fall i alla fall inte många. Inte heller har de muslimska länder alltför nära (landvägen) och de sysslar inte med massimport av dem som t.ex. västländer gör. Ja, även Japan lär väl inte tillhöra högriskländerna?

Ja, Nordkorea torde väl ha ännu mindre sannolikhet för att utsättas för ett muslimskt terrordåd, med tanke på det enorma kontrollsystemet, men frågan är väl om man ser landet som "utvecklat"? Det är utvecklat militärt och har en hel del kulisser att visa upp, men lider samtidigt regelbundet av massvält och liknande problem, samt jag undrar ur pass stor den industriella produktionen är i realiteten. Ja, jag vet i alla fall att ifråga om vissa saker liknar Nordkorea mer fattiga u-länder, men i andra avseenden snarare i-länder. Ett skumt land, helt enkelt...
__________________
Senast redigerad av Europe 2016-12-21 kl. 20:02.
Citera
2016-12-21, 20:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Kina, Japan, Australien ligger nog bra till. Långt bort. Men annars är det väl knappast så att ens i mellanöstern behöver man oroa sig för ett terrordåd. Trots alla attacker och dylikt så är i antal ganska få som drabbas i jämförelse med hur många människor som lever i området.

Det är alltså inte rationellt tänkande att oroa sig för ett terrordåd som ska drabba just dig själv. Det är som att oroa sig för att blixten slår ner på just dig.

Du kan stryka Australien då det skett flera gånger.

Däremot Kina och Japan är nog goda kandidater.
Citera
2016-12-21, 20:04
  #11
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Du kan stryka Australien då det skett flera gånger.

Däremot Kina och Japan är nog goda kandidater.

Kina har dock haft flera attacker från muslimska uighurer. Sedan får väl folk träta om ifall det i första hand är islamiskt eller etniskt/nationalistiskt motiverade attacker. Så vitt jag kan bedöma brukar islamister inte ha några som helst problem att blanda sina islamistiska motiv med kriminella, etniska, rasistiska och nationalistiska motiv, så personligen tycker jag sådana diskussioner brukar mest bli irrelevanta och bedrivs i regel av folk som av någon anledning vill förneka det islamistiska inslaget i ideologin.
__________________
Senast redigerad av Europe 2016-12-21 kl. 20:09.
Citera
2016-12-21, 20:05
  #12
Avstängd
ilpobres avatar
Sydafrika är hyfsat utvecklat, men återigen bara om du har pengar. Där finns det få muslimer men mycket kriminalitet i övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback