Citat:
Ursprungligen postat av
Azothan
Skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av dessa.
En tjej jag känner blev gripen i somras på ett tvivelaktigt sätt då väktare/ordningsvakter på plats grep henne för stöld och snatteri trots att hon varit ifrån torget i över 30 minuter. Dessutom så tog de med henne mot hennes vilja till en stor lager lokal och trots att det fanns gott om plats att ställa undan väskor och påsar gick de igenom dessa. De slet även av hennes dotter en rullväska och dotterns handväska och gick igenom dessa. Så vitt jag förstår är detta olaga frihetsberövande och troligen fler brott. De påstod att de sett henne på video men när polisen försöker begära in den så går den inte att få fram.
Vad tycker ni om detta och vad har ni för uppfattning om någon om de som jobbar där? Egna erfarenheter?
Nu vet inte jag om tråden hamnat på rätt ställe men om inte hoppas jag moderator kan rätta till detta då jag inte hitta något bättre ställe att lägga den på.
Har de alltså sett på övervakningsvideo och sedan i efterhand letat upp kvinnorna och gripit dem så har de begått olaga frihetsberövande.
Har de sett brottet begås och haft kvinnorna under uppsikt till dess att de greps så är gripandet ok.
Att föra bort dem till lagerlokalen kan vara ok beroende på situationen. Hur lämpligt var det att hålla dem där de blev gripna? Hur långt bort fördes de? Sådana aspekter spelar in.
I samband med gripandet får man genomföra kroppsvisitation av säkerhetsskäl.
Genomsök av väskor/liknande får bara göras om det är "nödvändigt" annars får man vänta på polis.