2016-12-21, 08:29
Medlem
Skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av dessa.

En tjej jag känner blev gripen i somras på ett tvivelaktigt sätt då väktare/ordningsvakter på plats grep henne för stöld och snatteri trots att hon varit ifrån torget i över 30 minuter. Dessutom så tog de med henne mot hennes vilja till en stor lager lokal och trots att det fanns gott om plats att ställa undan väskor och påsar gick de igenom dessa. De slet även av hennes dotter en rullväska och dotterns handväska och gick igenom dessa. Så vitt jag förstår är detta olaga frihetsberövande och troligen fler brott. De påstod att de sett henne på video men när polisen försöker begära in den så går den inte att få fram.

Vad tycker ni om detta och vad har ni för uppfattning om någon om de som jobbar där? Egna erfarenheter?

Nu vet inte jag om tråden hamnat på rätt ställe men om inte hoppas jag moderator kan rätta till detta då jag inte hitta något bättre ställe att lägga den på.
Citera
2016-12-21, 08:49
Medlem
BoISarens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2016-12-21, 09:20
Medlem
0gKolhydraters avatar
På sättet du skriver så låter de inte oskyldiga.

Även ta med sig dottern på stöldturné?
WT?

Vem bryr sig om det gått 30min eller ett år.

Hur många minuter ska det gå innan det preskriberas tycker du?

Ja jag 'vet' att väktare inte får gripa så fort de försvinner runt ett hörn, för då kan de hunnit kasta grejerna.
Citera
2016-12-21, 09:26
Medlem
Detta handlar inte om ifall hon vid detta tillfälle gjort sig skyldig till något brott eller inte utan vakternas/ordningsvakternas agerande.
Citera
2016-12-21, 09:36
Medlem
Snatteri är ett jättestort problem för butikerna så man kan anta att antalet snattare är väldigt stort och att det är många som väktarna lyckas haffa innan de lämnat butiken.

Men 30 min efteråt är en fruktansvärd lång tid och lyckades inte väktarna hitta det snattade godset så får man anta att det var oskyldiga som drabbades av en visitering.

Själv har jag aldrig haft några problem med väktare, kanske för att jag inte snattar, men skulle gladeligen ställa upp för en visitering om det vore så. Eftersom jag är helt oskyldig upplever jag det inte som en kränkning och jag är inte det minsta orolig för jag VET att de inte kommer hitta något.

Jag tror problemet här är snarare hur man har behandlats. Men om det kommer en väktare och vill snacka med mig och även ta mig till förhör / visitering så samarbetar jag och tycker förmodligen det är väldigt pinsamt att det överhuvudtaget händer just mig.

Men det är känslor. Vi måste alla förstå att snatterier är ett jättestort problem för butikerna och i förlängningen innebär dyrare varor för oss alla. Så låt väktarna göra sitt jobb även om det är jobbigt bli utsatt för deras granskning och att de gör misstag och tar fel person ibland.

Nu blev väl situationen jobbigare än den behövde vara eftersom de två kvinnorna inte ville samarbeta, tyvärr så reagerar väktarna som så att det är en bekräftelse på att de verkligen har snattat något och så förvärras situationen.
Citera
2016-12-21, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azothan
Detta handlar inte om ifall hon vid detta tillfälle gjort sig skyldig till något brott eller inte utan vakternas/ordningsvakternas agerande.

Ordningvakterna/väktarna har rätt att gripa en person med stöd utav Rb 24:7 st 2, det som kallas envarsgripande. För att envar skall få gripa någon krävs det att man tar vederbörande på bar gärning eller flyende fot och att det rör sig om ett brott med fängelse i straffskalan( tänk snatteri och uppåt). Togs hon på bar gärning för snatteri eller stöld så har vakterna alltså rätt att gripa henne.

Vart gränsen går för " på bar gärning eller flyende fot" kan diskuteras. Men helt klart måste det inte vara i direkt anslutning till brottet. Har man visuell kontakt med personen i efterhand utan att gripande sker kan räcka.

En ganska intressant dom i detta fall: https://lagen.nu/dom/rh/2009:20
Citera
2016-12-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azothan
Skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av dessa.

En tjej jag känner blev gripen i somras på ett tvivelaktigt sätt då väktare/ordningsvakter på plats grep henne för stöld och snatteri trots att hon varit ifrån torget i över 30 minuter. Dessutom så tog de med henne mot hennes vilja till en stor lager lokal och trots att det fanns gott om plats att ställa undan väskor och påsar gick de igenom dessa. De slet även av hennes dotter en rullväska och dotterns handväska och gick igenom dessa. Så vitt jag förstår är detta olaga frihetsberövande och troligen fler brott. De påstod att de sett henne på video men när polisen försöker begära in den så går den inte att få fram.

Vad tycker ni om detta och vad har ni för uppfattning om någon om de som jobbar där? Egna erfarenheter?

Nu vet inte jag om tråden hamnat på rätt ställe men om inte hoppas jag moderator kan rätta till detta då jag inte hitta något bättre ställe att lägga den på.

Har de alltså sett på övervakningsvideo och sedan i efterhand letat upp kvinnorna och gripit dem så har de begått olaga frihetsberövande.

Har de sett brottet begås och haft kvinnorna under uppsikt till dess att de greps så är gripandet ok.
Att föra bort dem till lagerlokalen kan vara ok beroende på situationen. Hur lämpligt var det att hålla dem där de blev gripna? Hur långt bort fördes de? Sådana aspekter spelar in.

I samband med gripandet får man genomföra kroppsvisitation av säkerhetsskäl.
Genomsök av väskor/liknande får bara göras om det är "nödvändigt" annars får man vänta på polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in