Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-21, 02:42
  #1
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Har fått mig glas på balkongen och tänker att det nu går bättre att odla där.
Jag är inte så bra på väderstreck, men solen ligger på balkongen större delen av dagen här.
Tänker mig i alla fall tomater, men sen tar fantasin slut. Tips?
Citera
2016-12-21, 03:52
  #2
Medlem
Persilja, dill, basilika.
Citera
2016-12-21, 05:15
  #3
Medlem
Cannamupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Ja, som rubriken lyder. Har fått mig glas på balkongen och tänker att det nu går bättre att odla där.
Jag är inte så bra på väderstreck, men solen ligger på balkongen större delen av dagen här.
Tänker mig i alla fall tomater, men sen tar fantasin slut. Tips?


Tomater som du redan är inne på.
Chili, gurkor, jordgubbar, diverse örter. Bara fantasin sätter gränserna.

Tänker du ätbart så odla sådant som går åt hemma dels smakar det bättre men du sparar nog en pytteslant också.
Citera
2016-12-21, 05:33
  #4
Medlem
Angerods avatar
Det beror ju helt på vad du gillar och hur mycket plats du har. Tänk dock på att det kan bli varmt som fan när solen ligger på och att du kanske inte alltid vill eller kan vädra så mycket som behövs. Så välj växter som gillar att ha det varmt.
Citera
2017-04-20, 19:16
  #5
Medlem
droodies avatar
Tips på växter som klarar sig (gärna med så lite underhåll som möjligt).

Förutsättningar:
  • Balkongen är i norrläge, på innergård, en våning upp, i ett hus om fem våningar, och får i princip ingen sol alls, förutom under sena sommarkvällar då den lågt stående solen ger kanske en eller max två timmar direkt solljus.
  • Jag har katter som gillar att käka (vissa) växter, som till exempel min kalla (som står i söderläge)

Det är första säsongen med inglasning, så jag kan bara referera till hur det varit utan inglasning. Trots bristen på direkt sol, så växer faktiskt pelargoner bra - och gissningsvis nu ännu bättre eftersom surprise-regnskurar nu inte kan dränka dem. Inomhus, i fönstren i norrläge, växer våra fetbladiga "garderobsväxter" riktigt bra, men jag är osäker på vilka temperaturer de klarar av och på balkongen kan det ju bli kallt vår och höst. Pelargonerna klarar sig väl så länge det inte blir frost, gissar jag. Några tips på annat lättskött, gärna något som blir ganska stort, som skulle kunna passa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback