2016-12-21, 01:21
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
brukar ju va svårt sitta på passagerarsidan om man kör men.

edit: dessutom verkar ju någon övat på att köra lastbilen ,hade ju inte behövts om chaffisen skulle köra under hot.

Men att polacken skulle ha varit med på det hela låter bara för osannolikt.
Citera
2016-12-21, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GR9Px/lastbilsforaren-bakom-berlinattacken-annu-pa-fri-fot

Låter helt ologiskt att chauffören skulle ha skjutits först efter dådet. Historien blir bara märkligare och märkligare.

Och varför inga vittnesuppgifter om gärningsmannen? Folk måste ju ha sett honom. Signalement? Övervakningsbilder?

Lärde han sig köra lastbil 5 timmar före dådet behövde han nog chaffisen vid liv för att ta sig genom trafiken i Berlin fram till närheten av marknaden.
Citera
2016-12-21, 01:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Men ärligt talat så har dom flesta aldrig hört skottlossning i hela sitt liv och diverse stånd/material som ramlar kan vars ljudi stundens hetta upplevas lite olika. en starkt traumatiserad äldre dam som sett 60 pers bli nermejade precis är inte den bästa personen att avgöra om någon sköt med eller utan ljuddämpare eller huvudtaget.

Den som var distraherad eller oerfaren hörde ingen skottlossning, det kan mycket väl vara så, men den som hörde skottlossning hörde vad hen hörde. Måste dock inte vara en skottlossning som hördes, men kan vara det.

Notera att det var efter det att lastbilen stannade som skott påstås ha avlossats, det bör ha varit tämligen tyst på marknadsplatsen omedelbart efter det att lastbilen hade stannat, förutom människoskrik vilka knappast kan misstas för att vara skottlossning.
Citera
2016-12-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Men att polacken skulle ha varit med på det hela låter bara för osannolikt.

Ja, han hade isf gjort det betydligt enklare för sig att köra själv.
Citera
2016-12-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det som förvånar mig är att föraren verkar har dragit med sig den yttersta ytterkanten på marknadsplatsen istället för att föraren brakade rakt in i alltihopa så långt mot centrum av marknaden som möjligt är i syfte att orsaka så stor skada som möjligt.

Vad kan det tyda på?

Jag tycker nog att det kan tala för att polacken faktiskt försökte avstyra,, kamp om ratten uppstod, terroristen högg med kniv så gott han kunde medans polacken försökte styra undan.

Frågan är bara varför polacken skulle vara med, attentatet riskerade att misslyckas, och med facit i hand, det kunde gått värre trots att det är illa nog.

Jag läste någonstans att orsaken till att lastbilen kunde köra in där berodde på att det fanns uttrymme via en brandgata. Så lastbilen följde förmodligen brandgatan en bit innan den körde in i något som bromsade upp lastbilen. Att köra rätt in i byggnader, även om det är julstånd är också något som skulle bromsat upp lastbilen ganska fort.
Citera
2016-12-21, 01:23
Medlem
Citat:
det beror väl på ,tänk om chaffisen var inblandad då men ångrade sig i slutskedet och det blev bråk i hytten och han sedan blev skjuten.
Vem vet.

Att han varit med på det hela tycker jag låter som det minst troliga.
Han kan fått höra att gm ville ha lasten och sen skulle släppa honom.

Varit under pistolhot, men i sista stund kliver hjälten inom honom fram och gör allt i hans makt för att stoppa gm.

Han kan helt enkelt trott att det bara är en galning och försökt vara så passiv som möjligt. Vilket jag också varit ifall någon viftat med en pistol mot mig.

Kan varit tänkt som gisslan ifall något gått snett.

Alternativen är många, men att en polsk man som arbetar för sin bror skulle göra något sådant. Det tror jag är nästan obefintligt.
Citera
2016-12-21, 01:24
Medlem
Citat:
Den som var distraherad eller oerfaren hörde ingen skottlossning, det kan mycket väl vara så, men den som hörde skottlossning hörde vad hen hörde. Måste dock inte vara en skottlossning som hördes, men kan vara det.

Notera att det var efter det att lastbilen stannade som skott påstås ha avlossats, det bör ha varit tämligen tyst på marknadsplatsen omedelbart efter det att lastbilen hade stannat, förutom människoskrik vilka knappast kan misstas för att vara skottlossning.

En tidig uppgift jag läste nämnde att en polis sköt mot lastbilen. Men den uppgiften har jag inte sett igen senare. Jag finner det icke troligt eftersom gärningsmannen kom undan. Det skulle isåfall vara om polismannen själv blev offer, men då skedde ju skottlossningen mitt i buller och brak och inte efteråt.
Citera
2016-12-21, 01:25
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det uteslutet att chauffören sköt sig själv?

Ja! Tyska myndigheter är tystlåtna, men de har bekräftat, att den polske chauffören blivit misshandlad innan han blev skjuten. Av vilken anledning skulle han begå självmord enligt din åsikt? Hur skulle det passa in i händelseförloppet tycker du?
Citera
2016-12-21, 01:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Lärde han sig köra lastbil 5 timmar före dådet behövde han nog chaffisen vid liv för att ta sig genom trafiken i Berlin fram till närheten av marknaden.

Det är väl inte helt omöjligt att terrorister använder droger när de begår attentat, har för mig att jag läst något om det. Alkohol är en drog som kan få modet att växa, och eftersom att lastbilen verkar vara hyfsat ny då GPS och uppkoppling mot åkeriet fanns med motordata och allt annat så är det högst sannolikt att det också fanns ett alkolås i lastbilen.

Startförsöken kan tyda på att någon som inte var nykter försökte starta lastbilen, man kommer på att polacken kan vara bra att ha i det fall motorn stannar. Jag vet inte, bara ett försök att finna en förklaring.
Citera
2016-12-21, 01:27
Medlem
Citat:

Kan ju varit lampa från julgranen som rasade, en blomkruka från 5:e våningen eller nåt i lastbilsmotorn som exploderade. Kan varit ett skott också. Vet inte hur väl saker uppfattas ... de följde ju tex efter nån snubbe i 2 timmar el km el whatever bara för att släppa honom efter en natts förhör.
Citera
2016-12-21, 01:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
det beror väl på ,tänk om chaffisen var inblandad då men ångrade sig i slutskedet och det blev bråk i hytten och han sedan blev skjuten.
Vem vet.

Helt omöjligt att plocka random lastbilschaufför och få den att ställa upp på det här vansinnet / massmorden.. Ingen som ens skulle försöka.
Citera
2016-12-21, 01:29
Medlem
Citat:
Det är väl inte helt omöjligt att terrorister använder droger när de begår attentat, har för mig att jag läst något om det. Alkohol är en drog som kan få modet att växa, och eftersom att lastbilen verkar vara hyfsat ny då GPS och uppkoppling mot åkeriet fanns med motordata och allt annat så är det högst sannolikt att det också fanns ett alkolås i lastbilen.

Startförsöken kan tyda på att någon som inte var nykter försökte starta lastbilen, man kommer på att polacken kan vara bra att ha i det fall motorn stannar. Jag vet inte, bara ett försök att finna en förklaring.

Skulle jag som aldrig kört lastbil kapa en lastbil för nåt sånt här så skulle jag låta chauffören köra mig genom värsta trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in