2016-12-21, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
ja jag vet jag baserade mitt inlägg på han jag citerade. Att han mördades långt tidigare på dagen pekar allt på, allt annat vore förvånande.

Det är riktigt jobbigt faktiskt när informationen ändras hela tiden. Noterar också att Aftonbladet nu skriver att han levde och att det var fullt slagsmål inne i lastbilen medan lastbilen körde över alla människorna. Låter inte troligt dock. Åkeriägaren nämnde att lastbilsföraren är en redig kille på 130 kg och det är ingenting som man vill slåss med medan man kör över oskyldiga människor.
Senast redigerad av endumbonde 2016-12-21 kl. 01:10.
Citera
2016-12-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
ja jag vet jag baserade mitt inlägg på han jag citerade. Att han mördades långt tidigare på dagen pekar allt på, allt annat vore förvånande.

var inte så säker på det,enligt aftonbladet har det tillkommit ny fakta som tyder på att han sköts först efter att lastbilen stannade efter attacken, föraren ska också ha kört ett varv runt marknaden först för att få en överblick, kändes inte så jätteplanerat just det.
man har också hittat märken efter strid i förarhytten
Citera
2016-12-21, 01:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var mycket information som inledningsvis flödade i media och i den här tråden, dock så har jag någonstans i bakhuvudet att ett vittne på platsen sa något i stil med, efter att lastbilen stannat så hördes en smäll/smällar, men förstod inte vad det var.

Jag kan ha drömt det, eller inte.

Någon som minns samma sak?

Angående vittnesuppgifter om smällen som hördes, här är inlägget (FB) Lastbil har kört in i julmarknad i Berlin 2016-12-19, 12 döda

Uppgifterna om detta kom ganska tidigt under kvällen igår. Nu är Bild visserligen inte Tysklands mest tillförlitliga källa, och de hänvisar i sin tur till uppgifter på sociala medier, men likväl kan uppgiften vara intressant. Ofta är just tidiga iakttagelser de mest spontana, dvs de har inte påverkats lika mycket av efterhandskonstruktioner och övrig rapportering. Så kanske ligger ändå något intressant i uppgifterna om smällen/smällarna .

Källan är http://m.bild.de/regional/berlin/weihnachtsmarkt/lkw-rast-in-menschenmenge-2-49398992.bildMobile.html (Nedanför den andra bilden där Gedächtniskirche syns i bakgrunden).
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-12-21 kl. 01:19.
Citera
2016-12-21, 01:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det rapporterades om vittnen som hade hört skott men även om vittnen som inte hörde några skott alls
Polacken dödades när GM tog lastbilen är väl vad polisen tror, jag har läst det i varje fall men det har kanske kommit fram andra uppgifter som jag missat.

Det är sannolikt att det har avlossats skott om någon säger sig ha hört skottlossning, även om det finns vittnen som säger sig inte hört något.

Höra skottlossning som inte har ägt rum är snudd på omöjligt, men att missa att höra skottlossning är mycket möjligt.

Spontan reflektion bara.
Citera
2016-12-21, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GR9Px/lastbilsforaren-bakom-berlinattacken-annu-pa-fri-fot

Låter helt ologiskt att chauffören skulle ha skjutits först efter dådet. Historien blir bara märkligare och märkligare.

Och varför inga vittnesuppgifter om gärningsmannen? Folk måste ju ha sett honom. Signalement? Övervakningsbilder?

det beror väl på ,tänk om chaffisen var inblandad då men ångrade sig i slutskedet och det blev bråk i hytten och han sedan blev skjuten.
Vem vet.
Citera
2016-12-21, 01:13
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det är riktigt jobbigt faktiskt när informationen ändras hela tiden. Noterar också att Aftonbladet nu skriver att han levde och att det var fullt slagsmål inne i lastbilden medan lastbilen körde över alla människorna. Låter inte troligt dock. Åkeriägaren nämnde att lastbilsföraren är en redig kille på 130 kg och det är ingenting som man vill slåss med medan man kör över oskyldiga människor.

Det räcker säkert med att nån efterbliven journalist på aftonbladet läser ett inlägg på tex facebook från någon som va där och upplevt det markerade...som alla vet så upplevs en sån här situation extremt olika person till person och ögonvittnen är notoriskt opålitliga om inte majoriteten säger samma sak.
Citera
2016-12-21, 01:13
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
edit: kan ju va ett annat händelsescenario , än om det låter osannolikt, chaffisen var med på det hela , ångrade sig i sista stund och försökte övermanna han som körde, sedan blev han skjuten när lastbilen stannade.

Eller så visste inte blatten hur man körde en lastbil och sa åt lastbilschauffören att köra under hot.

Polacken klarade inte av att se människor bli påkörda och svängde in i en julgran och blev då mördad.
Citera
2016-12-21, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Eller så visste inte blatten hur man körde en lastbil och sa åt lastbilschauffören att köra under hot.

Polacken klarade inte av att se människor bli påkörda och svängde in i en julgran och blev då mördad.

brukar ju va svårt sitta på passagerarsidan om man kör men.

edit: dessutom verkar ju någon övat på att köra lastbilen ,hade ju inte behövts om chaffisen skulle köra under hot.
Citera
2016-12-21, 01:16
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är sannolikt att det har avlossats skott om någon säger sig ha hört skottlossning, även om det finns vittnen som säger sig inte hört något.

Höra skottlossning som inte har ägt rum är snudd på omöjligt, men att missa att höra skottlossning är mycket möjligt.

Spontan reflektion bara.

Men ärligt talat så har dom flesta aldrig hört skottlossning i hela sitt liv och diverse stånd/material som ramlar kan vars ljudi stundens hetta upplevas lite olika. en starkt traumatiserad äldre dam som sett 60 pers bli nermejade precis är inte den bästa personen att avgöra om någon sköt med eller utan ljuddämpare eller huvudtaget.
Citera
2016-12-21, 01:18
Moderator
OYs avatar
Det som förvånar mig är att föraren verkar har dragit med sig den yttersta ytterkanten på marknadsplatsen istället för att föraren brakade rakt in i alltihopa så långt mot centrum av marknaden som möjligt är i syfte att orsaka så stor skada som möjligt.

Vad kan det tyda på?

Jag tycker nog att det kan tala för att polacken faktiskt försökte avstyra,, kamp om ratten uppstod, terroristen högg med kniv så gott han kunde medans polacken försökte styra undan.

Frågan är bara varför polacken skulle vara med, attentatet riskerade att misslyckas, och med facit i hand, det kunde gått värre trots att det är illa nog.
Citera
2016-12-21, 01:19
Medlem
Citat:
Nya uppgifter, enligt aftonbladet har chauffören skjutits först när lastbilen stoppade efter dådet,det ska också varit ett slagsmål i förarhytten om ratten , tydligen har dom sett på obduktionen att det varit någon form av kamp i hytten.
man har väl också fastställt ungefär vilken tidpunkt han blivit skjuten, chauffören verkar alltså ha levt under attacken, vad tyder det på? han blev bara nedsövd eller bunden eller vad? alla har ju trott han blev mördad direkt.

edit: kan ju va ett annat händelsescenario , än om det låter osannolikt, chaffisen var med på det hela , ångrade sig i sista stund och försökte övermanna han som körde, sedan blev han skjuten när lastbilen stannade.

Uppgifter om att chauffören sköts och höggs ihjäl, stämmer inte det?
Citera
2016-12-21, 01:20
Medlem
shponglads avatar
Citat:
det beror väl på ,tänk om chaffisen var inblandad då men ångrade sig i slutskedet och det blev bråk i hytten och han sedan blev skjuten.
Vem vet.

om chaffisen va inblandad kommer jag radera det här flashback kontot.

Han va släkt med ägaren till åkeriet i Polen, han fick inte lasta av och blev nångång där överfallen och mördad.

Varför ska han få tuppjuck i tyskland, dessutom i sällskap med en flykting och sen lyckas bli mördad i samband med dådet..

såna här dåd görs i princip alltid av en person
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in