Kött och potatis kokt i öl finns i många utländska kök, och gott är det.
Jag gör sjömansbiff genom att bryna lökstrimlor, bryna skivor av innanlår som jag pudrar litet mjöl över, för att till sist koka ut pannan med en skvätt öl (Jag gillar porter i sjömansbiff.)
Sedan så varvar jag skivad potatis med köttet och löken i en gryta, häller på ordentligt med öl så att det täcker, häller i skyn från pannan, har i några lagerblad, några kryddpepparkorn och några kryddmått mald vitpeppar och salt. Sedan så kokas hela klabbet tills dess att köttet känns mört. Viktigt att inte använda mjölig potatis för annars så kokar den sönder. Till sist så strör jag över rikligt med hackad persilja.
Bryn allt för sig, även den skivade potatisen så stärkelsen kommer fram. Koka det brynta köttet o löken i öl, 30 min, sen i med potatisen så stärkelsen reder upp grytan.
Som det redan har sagts så förekommer liknande rätter i många länder, framför allt i centraleuropa. Den kändaste varianten torde vara den franska Pomme de terre boulangère:
Det som dock gör den svenska varianten ganska unik är användandet av öl.
Nej, det är från Turkiet. Finns inga svenska maträtter.
Skämt å sido. Klart det är svenskt då det är en del av vår matkultur. Har säkert hämtats utifrån, men det har all kultur. Kultur är utbyte och behöver liksom inget medborgarskap.
Sjömansbiff på norrländskt vis är gott. Älgkött istället för nöt och persilja och enbär, kryddpeppar som krydda.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!