• 1
  • 2
2016-12-19, 02:01
Medlem
Gubbelisas avatar
Jag tycker det är väldigt svårt att få nötkött att bli bra.. förmodligen beror det på att jag inte lärt mig riktigt hur jag ska tillaga det.. (en väl fettmarmorerad köttbit) jag vet ju att det ska vara rumstempererat, stekt tills det är rött, nästan blodigt och att det ska vila en stund innan man hugger in. Men det blir aldrig riktigt så bra som jag tänker mig.
Men med fläskfile/karre så lyckas jag alltid få det att bli väldigt bra, saftigt och gott. Jag antar väl att jag är kass på att tillaga just nöt, då det krävs mer av mig själv.

Hur är det för er? nån här kanske kan hjälpa mig bli bättre på att tillaga nötkött.
Citera
2016-12-19, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag tycker det är väldigt svårt att få nötkött att bli bra.. förmodligen beror det på att jag inte lärt mig riktigt hur jag ska tillaga det.. (en väl fettmarmorerad köttbit) jag vet ju att det ska vara rumstempererat, stekt tills det är rött, nästan blodigt och att det ska vila en stund innan man hugger in. Men det blir aldrig riktigt så bra som jag tänker mig.
Men med fläskfile/karre så lyckas jag alltid få det att bli väldigt bra, saftigt och gott. Jag antar väl att jag är kass på att tillaga just nöt, då det krävs mer av mig själv.

Hur är det för er? nån här kanske kan hjälpa mig bli bättre på att tillaga nötkött.

https://youtu.be/AmC9SmCBUj4
Citera
2016-12-19, 02:25
Medlem
Det råkar inte vara så att nötköttet du stekt varit av usel kvalité? Aka 149:-/kg entrecote
Citera
2016-12-19, 02:33
Medlem
Meminisses avatar
Hur blir resultatet? Ser inte mer än att det tydligen inte blir bra.. (Men har då tagit en sobril och borde sovit för många timmar sedan )
Citera
2016-12-19, 03:05
Moderator
Neksnors avatar
Har testat den här varianten med gott resultat: https://www.youtube.com/watch?v=nhOV89EQtJs

Låt ligga luftigt i kylen något dygn, ta ut och rumstemperera, tokhet panna utan kryddor, räkna till 15 -> vänd...
Citera
2016-12-19, 10:01
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag brukar köpa hem kött i god tid i förväg och låta det ligga och möra några veckor, att köpa en röd och fin bit kött och tro att det ska bli saftigt och gott är lögn i helvete. Det ska vara nästan grönt innan köttet hamnar i pannan. Salt och peppar och hög temperatur.
Citera
2016-12-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag brukar köpa hem kött i god tid i förväg och låta det ligga och möra några veckor, att köpa en röd och fin bit kött och tro att det ska bli saftigt och gott är lögn i helvete. Det ska vara nästan grönt innan köttet hamnar i pannan. Salt och peppar och hög temperatur.

Precis, brukar alltid kolla 30% rean på Lidl där de lägger ut deras fina entrecote/ryggbiff med rabatt 1 v innan datum går ut. Win-win
Citera
2016-12-19, 11:14
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Precis, brukar alltid kolla 30% rean på Lidl där de lägger ut deras fina entrecote/ryggbiff med rabatt 1 v innan datum går ut. Win-win

Det är kanon det, nu sist glömde jag kolla datum så den fick ligga nästan en månad i kylen innan den ens var nära att vara grönmelerad
Citera
2016-12-19, 14:04
Medlem
Citat:
Det är kanon det, nu sist glömde jag kolla datum så den fick ligga nästan en månad i kylen innan den ens var nära att vara grönmelerad

Menar du att nästan eller lite mögligt kött är bättre ?
Citera
2016-12-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa

Nja rumstemperatur ska köttet ha inte för hög värme inte för låg jag gillar personligen att köttet e medium +
Citera
2016-12-19, 14:53
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusog
Menar du att nästan eller lite mögligt kött är bättre ?

Nej, inte mögel, men blodet är rött från början, när det börjar bli grönskimrande. Försökte hitta någon bra bild att länka, men hittar tyvärr inget av värde.
Citera
2016-12-19, 15:37
Medlem
Citat:
Nej, inte mögel, men blodet är rött från början, när det börjar bli grönskimrande. Försökte hitta någon bra bild att länka, men hittar tyvärr inget av värde.

Aha men då förstår jag ändå tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in