2016-12-18, 21:42
Medlem
Tjena!

Som rubriken lyder; Jag undrar hur jag går tillväga om jag skulle vilja lösa mina skulder och krediter genom att samla allt under Ett lån.

Fakta:
Totala skulder och krediter 50 000-ish
Betalar väldigt mycket räntor i nuläget, över 15 000.
Jag arbetar vitt heltid och drar in 24 000 efter skatt ungefär.
Inga betalningsanmärkningar än
Relativt många UC
Varit sen med lite räkningar

Jag menar, vart vänder man sig för ett sånt här lån? T.ex Nordea som är min bank kommer väl säkerligen inte att erbjuda mig ytterligare ett lån hos dom? Oavsett mina intentioner med pengarna? (Har ett lån på 30.000 men har avbetalat 15)
Eller är det t.ex Lendo eller Bluestep som är den enda utvägen?
Känns inte som skuldfinansiering via Svea Ekonimi är rätt väg att gå(??)

I min perfekta värld går det till såhär;
Jag lånar 50 000-ish av Nordea med en återbetalningsplan på 1-2 år.
Använder lånet till att betala av alla tidigare skulder och krediter.
Jag fortsätter att jobba på, och avbetalar månadsvis det nya lånet med en summa på 6-7000 i månaden.

Är detta genomförbart? Om det är det, guida mig tack.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av kmn 2016-12-18 kl. 21:47.
Citera
2016-12-18, 22:06
Medlem
Hur mycket har du att röra dig med när allt är betalt? är det inte bättre att leva snålt och betala av lånet på 3-4 månader?
Citera
2016-12-18, 23:02
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8000
Hur mycket har du att röra dig med när allt är betalt? är det inte bättre att leva snålt och betala av lånet på 3-4 månader?

Såg du TS räntekostnader? Av 24000 går 15000 till räntor varje månad. Hur ska han kunna betala av 50 000 kr på "3-4 månader" när han har 9 000 kr totalt att röra sig med efter det att räntan är betald?
Citera
2016-12-18, 23:13
Medlem
Finns ingen anledning för dig att ta något nytt lån. Risken är då bara att du gräver ner dig djupare i skiten. Om du får ut 24 000 efter skatt så bör du ha rätt mycket pengar att röra dig med per månad efter att boendet och maten är betald. Snåla så mycket du bara kan, hoppa över krogen, weekendresorna och alla klädinköp och elektronikprylar. Du bör kunna amortera bort skulden inom ett halvår om du bara anstränger dig. Gissar att du borde kunna sänka dina månadskostnader till 16 000 och då har du 8 000 som du kan amortera. Det gör att du är skuldfri i augusti. Finns därför ingen anledning för dig att gå till banken och låna mer. De istället till att lev snålt, snålt och snålt i ett halvår.

P.S Jag fattar inte vad du menar med att du betalar 15 000 i räntor. Det kan inte vara per månad utan det måste väl vara en ackumulerad summa. Annars så har du blivit riktigt lurad av något kreditinstitut. Ingen seriös bank tar 15 000 i månaden för en skuld på 50 000.
Citera
2016-12-19, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Såg du TS räntekostnader? Av 24000 går 15000 till räntor varje månad. Hur ska han kunna betala av 50 000 kr på "3-4 månader" när han har 9 000 kr totalt att röra sig med efter det att räntan är betald?

Inte fan betalar han 15 000 i ränta varje månad. Ts har skrivit fel.
Citera
2016-12-19, 02:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmn
Jag menar, vart vänder man sig för ett sånt här lån? T.ex Nordea som är min bank kommer väl säkerligen inte att erbjuda mig ytterligare ett lån hos dom? Oavsett mina intentioner med pengarna? (Har ett lån på 30.000 men har avbetalat 15)

Är detta genomförbart? Om det är det, guida mig tack.

Tacksam för svar!

Prata med banken. Jag tycker du låter som om du har utmärkts möjligheter till en konsolideringslån hos din bank, inget konstigt i det du beskriver.
Citera
2016-12-22, 13:12
Medlem
Det här låter som en no-brainer.

Enklast är nog att prata med din nuvarande bank, Nordea då de har störst kännedom runt din privatekonomi och du har ju historiskt sett visat att du kan betala av lånen. De kan nog ordna med ett lån som ersätter alla småskulder m.m...
Citera
2016-12-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8000
Inte fan betalar han 15 000 i ränta varje månad. Ts har skrivit fel.

Nja, han skrev att han varit sen med räkningar... Lyckades också med denna bedrift till ett kreditföretag som finansierade ett "räntefritt" kreditköp. Sekunden efter att inbetalningen kom in för sent började en ränta kring 80% att ticka. Tack och lov hade jag pengar så att jag kunde lösa krediten direkt.

Till Ts är väl det bästa rådet att vända sig till Lendo eller liknande och inse att det absolut viktigaste efter ett eventuellt beviljat hopbakslån se till att ha järnhård disciplin över ekonomin.
Citera
2016-12-23, 05:13
Medlem
rakarnas avatar
som flera redan skrivit en traditionell bank borde inte ha några problem att erbjuda ett blancolån på 50k till dig för att du ska kunna lösa dina andra krediter. Men skulle dem av någon anledning neka så är ju Lendo, bluestep eller något p2p låne företag 100% att dem lånar ut dock till en högre ränta än en traditionell bank ändå en mycket bättre ränta än vad du har idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in