2005-12-17, 22:05
Bannlyst
Jag skickade pm igår till "LadyTiera" och "Dawnrider" med följande frågeställning men har inte fått något svar så jag passar på att fråga här:

Den gamla pedofilitråden är i princip omöjlig att överblicka och innehåller mestadels personangrepp och off topic-inlägg (från båda sidor bör påpekas). Därför tycker jag att det vore bra att låsa den gamla och starta en ny där diskussionen hålls på en seriös nivå (gäller självklart även detta båda sidor). Jag skrev ett utkast som förslag på hur ett första inlägg i den tråden skulle kunna se ut. Kanske kan man i trådrubriken be att folk läser första inlägget innan de skriver också så kanske det blir lättare både för moderatorer och de som vill diskutera eftersom man skulle slippa alla som bara vill skriva personangrepp eller liknande.

Utkast:
Citat:
Vad som först och främst behövs är en definition av pedofili så att vi vet vad vi skall diskutera:

Pedofili, definition:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Pedophilia (American English), or pædophilia/paedophilia (Commonwealth English), is the paraphilia of being sexually attracted primarily or exclusively to prepubescent children. The ICD-10 (F65.4) defines it as "a sexual preference for children, boys or girls or both, usually of prepubertal or early pubertal age." The word comes from the Greek paidophilia (παιδοφιλια)—pais (παιδί, "boy, child") and philia (φιλια, "love, friendship").

[…]

A perpetrator committing child sexual abuse is commonly (and often, but not always, mistakenly) assumed to be a pedophile, and referred to as such; however, there may often be other motivations, much as adult rape can sometimes have non-sexual reasons.

Most perpetrators of child sexual abuse are not primarily interested in children—a fact which has been recognized by law enforcement (1). They are sometimes referred to as pseudo-pedophilies or situational offenders, whereas pedophiles primarily attracted toward children are called structured pedophiles or fixated pedophiles, as their orientation is fixed by the structure of their personality.

The term pedophile is not used legally, and is not a legal category; an act by a child molester of molesting children is not legally referred to as pedophilia. However, newspapers and other news media frequently make erroneous use of the terms accused pedophile or convicted pedophile in reference to individuals accused or convicted of sexual abuse of children; other perplexing terms such as "serial pedophilia" have also come into use.

[…]

In the United States and some other countries, the term is sometimes used to describe people attracted to adolescents, especially in regard to sexual activities. However, most medical definitions of pedophilia limit it to adults with a sexual attraction to prepubescent children.
För att en diskussion överhuvudtaget skall vara möjlig vill jag påminna om vad moderatorerna skrev i början av den gamla pedofilitråden:

• Ditt inlägg ska vara relevant för diskussionen, inga hot eller antydningar om dina meddebatörer, Håll en god ton i debatten, undvik oneliners och tänk efter innan du postar.
• Bryter du mot ovanstående som är att betrakta som en kollektiv tillsägelse och/eller mot reglerna för fb-forum så kommer ditt inlägg att raderas och du kan få en tillsägelse eller varning.

Notera att definitionen av pedofili i DSM-IV TR (American Psychiatric Associations handbok om störningar, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision) har några stora problem. Där definieras pedofili som följer:
Citat:
A. Over a period of at least 6 months, recurrent, intense sexually arousing fantasies, sexual urges, or behaviors involving sexual activity with a prepubescent child or children (generally age 13 years or younger).
B. The person has acted on these urges, or the sexual urges or fantasies cause marked distress or interpersonal difficulty.
C. The person is at least age 16 years and at least 5 years older than the child or children in Criterion A.
Notera att denna definition skulle göra för gällande att en person som är attraherad av förpubertala barn men som inte ser något problem i sin attraktion per definition inte är vare sig pedofil eller lider av någon störning. Jag föreslår därför att vi använder Wikipedias definition om ej annat sägs, för att få en distinktion angående begreppen i diskussionen.

Vad pedofili inte är: Pedofili är inte en sexuell attraktion till spädbarn, det är nepiofili/infantofili och diskuteras lämpligen här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=230920. Nepiofili/infantofili är namnet på den parafili som innebär en sexuell attraktion hos en vuxen till barn mellan 0 och 3/5 år (det råder delade meningar om vilken ålder som skall gälla, men fem år verkar vara den ålder som oftast används).

Pedofili är förutom en nedre åldergräns heller inte åldersbunden, utan innebär som definitionen säger en attraktion till förpubertala barn. En person som attraheras av en 18-åring som inte kommit i puberteten är alltså per definition pedofil, men en person som attraheras av en pubertal 12-åring är det inte.

(1) Green, Richard (2002). "Is pedophilia a mental disorder?", Archives of Sexual Behavior. Volume 31 (6). 467-471 länk: http://home.wanadoo.nl/ipce/library_two/files/asb.htm
Tack för mig.
Citera
2005-12-18, 00:10
Medlem
Tuesdays avatar
Ser att du inte har hängt här så länge såtillvida du ej bara bytt nick. Hursom helst så har FB haft ett halvt dussin pedofiltrådar av minst samma längd och med samma problem (svåröverblickat, personangrepp) de senaste åren. Rekordet slog Pluxors tråd på väldigt många hundra sidor för något drygt år sedan. Samtliga peddotrådar har vad jag minns låsts efter total urspårning. Jag gissar att ämnet i sig är så laddat att det är svårt att hoppas på något annat. Personligen tycker jag att har man följt en tråd så har man sett alla. Samma länkar till rapporter, samma argument och motargument.
Citera
2005-12-18, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ser att du inte har hängt här så länge såtillvida du ej bara bytt nick. Hursom helst så har FB haft ett halvt dussin pedofiltrådar av minst samma längd och med samma problem (svåröverblickat, personangrepp) de senaste åren. Rekordet slog Pluxors tråd på väldigt många hundra sidor för något drygt år sedan. Samtliga peddotrådar har vad jag minns låsts efter total urspårning. Jag gissar att ämnet i sig är så laddat att det är svårt att hoppas på något annat. Personligen tycker jag att har man följt en tråd så har man sett alla. Samma länkar till rapporter, samma argument och motargument.
Okej, jag har bara skummat igenom den senaste tråden och tyckte det var mest personangrepp och enradsinlägg som inte tillförde nånting alls (från båda sidor bör tilläggas). Jag har väl en liten förhoppning om att det ska vara möjligt att följa reglerna om personangrepp och att hålla sig till ämnet även om man diskuterar ett känsligt ämne? Annars får väl moderatorerna ge varningar som de ska göra när folk bryter mot reglerna? Men jag tror att om man börjar tråden med en klar definition och påminner om vilka regler som gäller så går det nog bra. Jag kan ha fel, såklart.
Citera
2005-12-18, 02:49
Bannlyst
Kör hårt bara. Pedofiler tillhör de grupper som har stöd här på FB. Du kan inte ha fel helt enkelt.
Citera
2005-12-18, 22:32
Bannlyst
Fortfarande inget svar från nån moderator?
Citera
2005-12-18, 22:42
Medlem
Alezmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trithemius
Vad pedofili inte är: Pedofili är inte en sexuell attraktion till spädbarn, det är nepiofili/infantofili

Är 'man' överens på den benämningen eller är det något man själv kommit på i exmpelvis pedofilkretsar?
Vi säger i t.ex svensk domstol så skulle man väl klassa de som pedofil <15? Är det listat i svensk ordbok/lexikon?

Svårt att formulera och få det klinga neutralt, frågar faktiskt me de oskyldigaste o nyfiknaste baktankar
Citera
2005-12-19, 20:19
Medlem
Alezmans avatar
asså han blev bannad :O
Citera
2005-12-19, 21:13
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezman
asså han blev bannad :O
Eftersom att han var Caine.
Alltså borde den här tråden slängas, eftersom att trådskaparen är bannad och troligtvis bara gjorde detta för att provocera
Citera
2005-12-19, 21:24
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chigaran
Eftersom att han var Caine.
Alltså borde den här tråden slängas, eftersom att trådskaparen är bannad och troligtvis bara gjorde detta för att provocera

jag tror inte han gjorde det för att provocera, jag tror han gjorde det för att gå in i en roll för att kunna vara kvar så länge som möjligt. att sedan tuesday blev hur ägd som helst av hans sista inlägg är ju underbart
Citera
2005-12-19, 22:12
Medlem
Hårbolls avatar
Pedofiltråden behöver ju hel klart styras upp. När TopDawg är bannad ökar ju förutsättningarna för att "Alternativa sexualiteter" kan fungera.

Hela AS är ju förpestat av två saker
  • Människor som skriver saker som äckel, idiot, sådana som du borde skjutas, etc. Egentligen inte svårt att komma till rätta med om viljan finns.
  • Människor utan minsta aning om vad de pratar om. Psykologi och sexologi är forskningsämnen, inte människors ogrundade åsikter. Detta är svårare att komma till rätta med. Om jag gång på gång går in i forumet "Bilar & fordon" och påstår att min bil går till månen räknas det som trams. Om jag gång på gång går in i "Alternativa sexualiteter" och säger att alla som känt sexuell attraktion till fjortonåriga flickor någon gång är pedofiler har jag lika fel som i fallet bilen till månen... Men vilka krav skall man ställa på dem som postar?

Döda nu inte denna diskussion bara för att både den värste tramsaren och en hängiven debattör i AS har blivit bannade.
Citera
2005-12-19, 23:31
Medlem
LadyTieras avatar
Jag raderar mycket som ni inte ser, jag väljer att inte skriva det i trådarna längre då det stör debatten, gjorde istället en post om det i alt-sex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in