• 1
  • 2
2016-12-18, 12:43
Medlem
stripesssss avatar
Har letat på google men hittar inget. Någon som vet hur många grader vattnet är när jag vrider på maximal kyla? Varierar det jättemycket mellan olika hushåll?
Citera
2016-12-18, 12:56
Medlem
varmvatten bör ligga på 65 grader för att inte legionella skall växa till sig. Man bränner sig dock på vid denna temperatur (ett mindre problem med moderna blandare som brukar ha spärr så att det alltid blandas in kallvatten)

45 grader upplever du som rejält varmt i dushen
Citera
2016-12-18, 12:58
Medlem
varmvatten bör ligga på 65 grader för att inte legionella skall växa till sig. Man bränner sig dock på vid denna temperatur (ett mindre problem med moderna blandare som brukar ha spärr så att det alltid blandas in kallvatten)

45 grader upplever du som rejält varmt i duschen

Kallvatten brukar hålla marktemperatur som kanske är runt 4 grader plus. Du får väl mäta temp själv när du låtit ditt kallvatten rinna ett tag

edit: jag editerade om kallvatten samtidgt som nån citerade i bland blir det fel
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-12-18 kl. 13:27.
Citera
2016-12-18, 13:02
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi

45 grader upplever du som rejält varmt i dushen
Jag tror du missade frågeställningen.

Som kallast är det omkring 4-6 grader varmt, med variationer givetvis. Folk på vischan kan få kallare p g a egen brunn och vattenledningar med kort avstånd till tappstället och motsatt kan det vara svårt att få fram riktigt kallt vatten i urbana, moderna lägenheter.

Använd termometer.
Citera
2016-12-18, 13:08
Medlem
Ca 7 grader på vintern och 14-16 på sommaren kanske
Citera
2016-12-18, 13:09
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stripessss
Har letat på google men hittar inget. Någon som vet hur många grader vattnet är när jag vrider på maximal kyla? Varierar det jättemycket mellan olika hushåll?

Du måste ju driva med oss. Det beror ju helt och hållet vart du befinner dig.
Citera
2016-12-18, 13:13
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77

Och sen beror det beror ju på vilken mjukvaruversion man har på blandaren
Citera
2016-12-18, 13:25
Medlem
stripesssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja

Som kallast är det omkring 4-6 grader varmt, med variationer givetvis. Folk på vischan kan få kallare p g a egen brunn och vattenledningar med kort avstånd till tappstället och motsatt kan det vara svårt att få fram riktigt kallt vatten i urbana, moderna lägenheter.

Använd termometer.

Citat:

Jag bor i en vanlig lägenhet av det omodernare slaget i en vanlig svensk mindre stad.
Såklart är termometer den bästa metoden men känns ovärt att köpa för att ta reda på temperaturen, måste ju gå att få reda på någon annan stans. I alla fall en fingervisning om det ligger runt 18 grader eller runt 4. Jag har absolut ingen uppfattning när jag känner efter själv, känns kallt bara.
Citera
2016-12-18, 13:38
Medlem
TeEsErs avatar
Jag mätte i stugan i somras. Vi har borrad brunn och vi får upp 5 grader varmt vatten. Det är så kallt att kroppsdelar faller av om man duschar i det.

Gällande tappvatten så säger man att kallvattensystemet ska vara konstruerat att stillastående vatten i rör inte överstiger 24 grader på åtta timmar för att förhindra bakterietillväxt.

Varmvattensystemet ska hålla minst 50-60 grader beroende på om man har VVC eller inte.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunska...en-och-avlopp/

Någon definitiv lägsta gräns för kallvatten hittar jag inte. Jag antar att så länge det är över 0 och under 24 är det ok.

/T
Citera
2016-12-18, 13:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stripessss

Spolar du tillräckligt länge håller vatten marktemperatur, alltså fyra grader eller något över.
Citera
2016-12-18, 16:03
Medlem
stripesssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja

Använd termometer.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag mätte i stugan i somras. Vi har borrad brunn och vi får upp 5 grader varmt vatten. Det är så kallt att kroppsdelar faller av om man duschar i det.

Gällande tappvatten så säger man att kallvattensystemet ska vara konstruerat att stillastående vatten i rör inte överstiger 24 grader på åtta timmar för att förhindra bakterietillväxt.

Varmvattensystemet ska hålla minst 50-60 grader beroende på om man har VVC eller inte.

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunska...en-och-avlopp/

Någon definitiv lägsta gräns för kallvatten hittar jag inte. Jag antar att så länge det är över 0 och under 24 är det ok.

/T

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Spolar du tillräckligt länge håller vatten marktemperatur, alltså fyra grader eller något över.

Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Ca 7 grader på vintern och 14-16 på sommaren kanske
Köpte en billig badtermometer för att mäta vattnet nu trots allt då. Fyllde badkaret på vatten med maximal kyla. 10 grader visade sig, inte så kallt som jag trodde men vet å andra sidan inte vad normaltemperaturen är för kallvattnet i andra hushåll.
Citera
2016-12-18, 16:11
Medlem
Bongomans avatar
Det finns ingen standard eller "normalt". Det enda är att om det överstiger +18C på tappställena så rekommenderas man att installera cirkulation även på kallvattnet. Man har då en liten kylmaskin som sänker temperaturen till säker nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in