Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-17, 16:34
  #1
Medlem
Hej!

Jag stör mig något så fruktansvärt på dagens uppkoppling i hemmet. Hemma hos min far finns en gammal reuter med ett gammalt abonnemang hos Telia. Wifi har man utan problem i hela huset (ganska stort hus byggt med tjocka betongväggar). Dessutom är den placerad i ett hörn i källaren. Det har aldrig varit problem. Huset som min mor bor i är mindre och betydligt tunnare väggar. Men där har hon ett trådlöst bredband från Tele2, ca 1 år gammalt. Hastigheten är det inget fel på men den reutern man måste ha som tele2 skickar ut når inte över hela huset. Mina svärföräldrar böt sitt abonnemang för ca en vecka sedan och det är likadant. Det finns inte en chans att den signalen når över hela huset. Däremot gjorde den gamla det utan problem, trots att den var ca 5 år gammal.

Utöver de dåliga reuters operatörerna skickar ut kan jag inte sluta störa mig på den begränsade surfmängden. Hos min far finns det ett gammalt abonnemang med obegränsad surf. Det abonnemang som finns hos min mor är begränsat till 100gb. I huset bor två vuxna, och är själv där en del. Det är dyrt och man tvingas vara sparsam med Netflix/Youtube om det ska räcka.

Operatörerna verkar ha tagit bort obegränsade surfen och låtsas nu som att det är helt naturligt. Dessutom är det en fruktasvärt snål mängd till ett högt pris.

-varför är reuters som operatörerna så fruktansvärt mycket sämre nu än för 5 år sedan?

-varför har operatörerna radikalt begränsat surfen?

-hur klarar sig ett hushåll på säg 2 vuxna och tre/fyra barn surfmängden? Spel, Netflix, HBO, Youtube etc.
Citera
2016-12-17, 16:38
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Du blandar nog ihop adsl, fiber och mobilt bredband. Nuförtiden har väl nästan alla fiber och man kan då ha vilken router som helt och det finns inga begränsningar på hur mycket data man kan skicka eller ladda hem. Adsl är en utdöende teknik och mobilt bredband använder man till telefonen när man inte är hemma.
Citera
2016-12-17, 16:40
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Du ger för lite info:
Pratar du om "fast" bredband eller "mobilt bredband"?

Svara på det är du snäll, sedan kan vi gå vidare.
Citera
2016-12-17, 16:42
  #4
Medlem
Loxuss avatar
Antagligen är det något som stör ut wifit. Testa ändra kanal.
Citera
2016-12-17, 16:44
  #5
Medlem
De gamla, det som finns hos min far är fast bredband. Det som finns hos mor och svärföräldrarna är mobilt
Citera
2016-12-17, 16:48
  #6
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewhooo
-varför är reuters som operatörerna så fruktansvärt mycket sämre nu än för 5 år sedan?

-varför har operatörerna radikalt begränsat surfen?

-hur klarar sig ett hushåll på säg 2 vuxna och tre/fyra barn surfmängden? Spel, Netflix, HBO, Youtube etc.

2,4 GHz bandet har bättre räckvidd och är mer svårstört än 5 ghz vilket är den modernare standarden. Tradeoffen är att hastigheten ökar + att du får mimo, så fler kan dela på modernare standarder som n eller ac.

Går att dra ned till lägre kvalitet på många av de streaming tjänsterna du nämner. 360/480p på youtube, Netflix och HBO på 640x480 Spel, undantaget för uppdateringar drar inga vansinniga mängder data, däremot behövs det konstanta uppdateringar för telemetri och mobilt bredband har för det mesta kass ping.

Operatörerna lockade ombord folk med obegränsad surf, nu när ni sitter i skiten kan de göra vad de vill med er. Rösta med fötterna, för ingen kommer att erbjuda er flatrate igen när folk betalar för att bli blåsta.

Nej 100 GB räcker för kanske en person med den typer av tjänster, inte flera.
Citera
2016-12-17, 18:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Antagligen är det något som stör ut wifit. Testa ändra kanal.

Hur gör man??
Citera
2016-12-17, 18:33
  #8
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewhooo
Hur gör man??

Logga in på din router (vanligen genom 192.168.1.1 eller 192.168.0.1) via din webbläsare. Inloggningen brukar vara admin / admin, eller admin / password. Där kan du klicka på "wireless" eller nått i den stilen och sedan välja wifikanal...
Citera
2016-12-17, 19:47
  #9
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du blandar nog ihop adsl, fiber och mobilt bredband. Nuförtiden har väl nästan alla fiber och man kan då ha vilken router som helt och det finns inga begränsningar på hur mycket data man kan skicka eller ladda hem. Adsl är en utdöende teknik och mobilt bredband använder man till telefonen när man inte är hemma.

Förutom enligt Telia då som släcker sitt ADSL och flyttar över hemmakunderna på landet till trådlöst och kallar det för "framtidens nät"...
Från 329:- för 20/10mb obegränsat till 399:- med tak på 200gb - det känns verkligen som att framtiden är här!!
Citera
2016-12-17, 21:23
  #10
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Förutom enligt Telia då som släcker sitt ADSL och flyttar över hemmakunderna på landet till trådlöst och kallar det för "framtidens nät"...
Från 329:- för 20/10mb obegränsat till 399:- med tak på 200gb - det känns verkligen som att framtiden är här!!

200 gb är ju uppkört på 15-20 dagar om man inte spelar och bara tankar ner lite - Telia och deras framtid.
Citera
2016-12-17, 22:16
  #11
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
200 gb är ju uppkört på 15-20 dagar om man inte spelar och bara tankar ner lite - Telia och deras framtid.


Jag jobbar/har jobbat inom som gör att jag har rätt bra koll på hur det fungerar i verkliga livet och inte i någon nördgarderob. Och de allra flesta "svenssons" klarar sig gott på 200GB/mån.

200GB innebär:
30st 1.5 timmes filmer i 720p på Netflix (98GB)
Minst 3 timmars slösurfande på facebook, aftonbladet o.s.v. per dag (13.5GB).
30 timmar videos på youtube i 720p (88GB)
Du kan alltså spendera 3 timmar med att surfa, 1 timme att kika youtube, 1.5 timme att kika netflix _varje dag_ på 200GB

Och då har jag räknat högt, att varje minut "slösurf" tar 2.5MB i anspråk, aftonbladet.se är drygt 2.5MB stor (Det som laddas in vid första besöket inkl. annonser). Så du kan stänga av all caching i webbläsaren och trycka F5 på aftonbladet.se 1 gång i minuten, 3 timmar per dag om du inte tycker om att surfa.


Normalsvensson använder inte ens på långa vägar så mycket data, att sen gamers, 17-åriga youtube/twitch/vimeo-addicts och annat folk spenderar obscent mycket tid på nätet gör väl inte det mindre korrekt för medelsvenssons som inte direkt använder uppkopplingen ens i närheten av så regelbundet som i mitt exempel ovan.
Citera
2016-12-17, 22:28
  #12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewhooo
-varför är reuters som operatörerna så fruktansvärt mycket sämre nu än för 5 år sedan?

-varför har operatörerna radikalt begränsat surfen?

.

Moderna routers är långt mycket bättre. Ställ ner en modern enhet så att den bara kör samma standards som den gamla så lär de prestera jämnbra.

Operatörer får betala per gigabyte samtrafik. Alltså är det inte försvarbart att erbjuda helt fri trafik längre eftersom streamingtjänsterna drar så pass mycket bandbredd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback