• 1
  • 2
2016-12-17, 12:32
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har en trea i en Stockholmsförort som behöver bytas ut mot en mindre lägenhet. Den nya lägenheten behöver inte vara närmare stan eller i ett "bättre område", den ska bara vara mindre, och därmed billigare. Lägenheten ligger adressmässigt i ett mindre bra område, men ligger i en bra del med Svensson-villaområde och skogsområde precis utanför huset. Huset är relativt nybyggt och de boende är skötsamma med jobb. Inget sunk således, men många invandrare. Jag har inte varit så aktiv på sidan än, men är intresserad av vad ni tror är bästa sättet att gå till väga, och om ni med erfarenhet av sidan tror att det kan gå att göra ett sånt byte relativt smärtfritt. Finns någon annan sajt som kan rekommenderas? Skulle annons i tidning vara bättre?
Tacksam för input!
Citera
2016-12-17, 14:56
Medlem
Din lägenhet har ett informellt värde som baserar sig på dess storlek, läge och skick. Byt inte ner dig om möjligt. Försök byta till en lägenhet mer centralt så behåller du värdet. Kan behövas om du i framtiden vill byta tillbaka till en större lägenhet igen utan att behöva flytta ut på vischan.
Citera
2016-12-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag har en trea i en Stockholmsförort som behöver bytas ut mot en mindre lägenhet. Den nya lägenheten behöver inte vara närmare stan eller i ett "bättre område", den ska bara vara mindre, och därmed billigare. Lägenheten ligger adressmässigt i ett mindre bra område, men ligger i en bra del med Svensson-villaområde och skogsområde precis utanför huset. Huset är relativt nybyggt och de boende är skötsamma med jobb. Inget sunk således, men många invandrare. Jag har inte varit så aktiv på sidan än, men är intresserad av vad ni tror är bästa sättet att gå till väga, och om ni med erfarenhet av sidan tror att det kan gå att göra ett sånt byte relativt smärtfritt. Finns någon annan sajt som kan rekommenderas? Skulle annons i tidning vara bättre?
Tacksam för input!

lägenhetsbyte.se och björns blir ganska bajsnödigt iom att det är så fruktansvärt många som vill byta, så man blir kräsnare och kräsnare tills man tror att ens lgh är gjord av guld. jag har haft mer framgång i bytesgrupper på facebook samt bytbostad.se (gratis).
Citera
2016-12-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Din lägenhet har ett informellt värde som baserar sig på dess storlek, läge och skick. Byt inte ner dig om möjligt. Försök byta till en lägenhet mer centralt så behåller du värdet. Kan behövas om du i framtiden vill byta tillbaka till en större lägenhet igen utan att behöva flytta ut på vischan.

exakt det här är problemet med bostadsbyte. folk tänker inte "jag behöver mindre/billigare/annat" utan bara "jag vill ha något som är subjektivt exakt lika värdefullt som den här lägenheten jag bor i nu". det finns inget inneboende värde i hyresrätter.
Citera
2016-12-17, 16:38
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Scenariot jag egentligen har tänkt är att något par som bor i varsinna små lägenheter och vill flytta ihop skulle kunna vara intresserade. Jag förstår att man annars vill byta för att uppgradera boendet och komma närmare stan.
Nä, vi får se hur det går. Har lite behov av att det går fort dock...
Citera
2016-12-17, 19:09
Medlem
Citat:
Scenariot jag egentligen har tänkt är att något par som bor i varsinna små lägenheter och vill flytta ihop skulle kunna vara intresserade. Jag förstår att man annars vill byta för att uppgradera boendet och komma närmare stan.

Ja bytet lär gå fortare om du byter ner dig.

Testa den här.

https://www.lagenhetsbyte.se/
Citera
2016-12-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
exakt det här är problemet med bostadsbyte. folk tänker inte "jag behöver mindre/billigare/annat" utan bara "jag vill ha något som är subjektivt exakt lika värdefullt som den här lägenheten jag bor i nu". det finns inget inneboende värde i hyresrätter.

Hyresrätter har formellt inget värde men är inte värdelösa för det. Deras informella värde beror på att det inte råder marknadsjämnvikt på bostadsmarknaden och att de är underprissatta i förhållandet till marknadspriset.
Citera
2016-12-17, 19:29
Medlem
Citat:
Hyresrätter har formellt inget värde men är inte värdelösa för det. Deras informella värde beror på att det inte råder marknadsjämnvikt på bostadsmarknaden och att de är underprissatta i förhållandet till marknadspriset.

men ett informellt värde är inte att ta i beaktande vid ett behovsbaserat byte, vilket är vad lägenhetsbyten per definition ska vara.
Citera
2016-12-17, 19:31
Medlem
Citat:

det är inga större problem att byta en stor lgh mot en liten, beroende på faktorer såsom läge, standard, hyra - the usual suspects. ofta är det par som bor tillsammans i små ettor som vill byta, och de är mindre kräsna än andra.

det är dock väldigt svårt att prata generellt om lägenhetsbyten (and the success thereof) på ett forum där ingen vill säga "för mycket" för rädsla att bli outade
Citera
2016-12-17, 19:46
Medlem
Citat:
men ett informellt värde är inte att ta i beaktande vid ett behovsbaserat byte, vilket är vad lägenhetsbyten per definition ska vara.

Behovet av vad?
Senast redigerad av FinaSpirulina 2016-12-17 kl. 19:54.
Citera
2016-12-17, 21:24
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
det är inga större problem att byta en stor lgh mot en liten, beroende på faktorer såsom läge, standard, hyra - the usual suspects. ofta är det par som bor tillsammans i små ettor som vill byta, och de är mindre kräsna än andra.

det är dock väldigt svårt att prata generellt om lägenhetsbyten (and the success thereof) på ett forum där ingen vill säga "för mycket" för rädsla att bli outade

Jag hoppas att du har rätt. Nej, det är absolut ingen sunklägenhet, och närområdet är bra med villor och natur. Det enda som kan ligga en i fatet är att närmaste centrum och tunnelbanestation har ett sådant där utanförskapsområdesnamn ( vilket långt ord, om dock absolut inte bland de värsta. Mitt hus ligger en bit bort därifrån och är lugnt och idylliskt. Kommer sakna det.

Ja, det blir till att testa sig fram då. Tack för era svar.
Citera
2016-12-18, 08:19
Medlem
Citat:
Behovet av vad?

behov av större lägenhet pga samboskap/tillökning i familjen.

behov av lägre hyra pga studier, deltidsarbete mm.

behov av boende i annan stad pga något av ovanstående.

det är de enda legitima anledningarna att få byta sitt kontrakt.

kruxet är att folk tror att man bara kan "byta för att man har lust". det är också i stor del "systemets" fel då det finns en klausul i hyreslagen som säger att bytet "ska" godkännas om det inte är till stor olägenhet för hyresvärden. dvs kan den nya hyresgästen betala sin hyra kommer de troligtvis få rätt i hyresnämnden även om något större behov inte kan bevisas.

stupid system.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in