• 1
  • 2
2016-12-17, 00:43
Medlem
Vill gärna ha lite tankar kring hur folk resonerar kring lån? Förutsättningar:

-Ålder 35-40

-Gift par med två barn under 5 år.

- tjänar stabilt över 50 000 var med bra anställningstrygghet.

- en villa

- ett sommarhus

- Lån 8 500 000:-

- Fastighetsvärde enligt värdering idag: 14 500 000:-

- intäkt uthyrning av sommarhus 150 000:-/år

- inga andra krediter

- ingen amortering

Funderar lite på om man skall sälja av sommarhuset men i dagslägets låga ränteläge skulle det innebära att vi de facto får mindre cashflow och inget sommarhus

Tankar?
Citera
2016-12-17, 00:51
Medlem
Hur stor vinst förväntar du dig få på sommarhuset?
Citera
2016-12-17, 01:06
Medlem
vill ju helst inte sälja och är svårt att säga och jag förstår precis varför du frågar men ungefär 2,5 mill
Citera
2016-12-17, 01:18
Medlem
Vill inte lägga ord i mun så kom gärna med inputs!

Kan tillägga att det inte skattas allt för friskt på de 150!
Citera
2016-12-17, 01:38
Avstängd
bithaxs avatar
8 500 000 Är ganska mycket pengar att ha i lån som privatperson.
Jag skulle aldrig ta så mycket lån privat, däremot på en firma kanske.

Det är bara min bedömning. Kanske går jag miste om livets "klipp" genom min defensiva attityd till skulder, men det må så vara.
Citera
2016-12-17, 01:53
Medlem
Kakksakkers avatar
Kommer bli dödligt med stora lån, räntan idag är onormal och kommer förmodligen återgå till mer normala siffror när USA får snurr på maskineriet, vilket vi inte kommer få.

http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och...-tabell/?all=1

Upp i USA i veckan, jag tror det går åt helvete helt iom räntorna om typ 2-3 år!

Personligen har jag gjort mig av med ALL fast egendom, sitter bara o väntar nu med popcornen redo!
Citera
2016-12-17, 02:03
Medlem
Kakksakkers avatar
räkna 1% upp per 8,5mil, inte roligt!
Citera
2016-12-17, 02:05
Medlem
Kakksakkers avatar
Värdering, 14,5=sälj fort som satan!!
Citera
2016-12-17, 06:08
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Nu har jag ingen aning om vad för slags fastighet du har och vart.
Men spricker bubblan i Sverige och räntan höjs hårt så minskar ju din fastighet troligtvis i pris med många miljoner.

Har du tillgångar som överstiger lånen så sitter du ju dock säkert atm.
Sen hur länge Sverige ser ut som det gör nu återstår att se.
Citera
2016-12-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
räkna 1% upp per 8,5mil, inte roligt!

Inom några år normaliseras boräntorna i oecd-länderna till 2-2.5% + marginal. Är trådstartarens 50000 brutto eller netto?
Citera
2016-12-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedandbreakfast
vill ju helst inte sälja och är svårt att säga och jag förstår precis varför du frågar men ungefär 2,5 mill
Om det är fallet sälj, räntan kommer inte att stiga(betydliga grader) inom dem närmsta 3 åren men sälj nu och ta pengarna och köp ett nytt somarhus vid nästa lågkonjunktur när huspriserna minskar
Citera
2016-12-17, 11:33
Medlem
Dagens belåningsgrad är under 60%, vilket innebär att ni kan stå emot ett prisfall på mer än 40% innan era lån överstiger era tillgångar. Så ur det perspektivet kan ni nog känna er ganska trygga, sannolikheten för 40% prisfall är kanske inte jättehög närmaste åren. Att priserna borde gå ner när räntan går upp är en annan sak, men det enda som är viktigt för er egentligen är ju att värdet inte understiger era skulder.

Däremot är det läge att tänka till inför pensionen. Räkna med att högst 50% av era inkomster kvarstår efter pensionen (mer sannolikt högst 40%).

Angående sommarstugan, om ni säljer den nu får ni ca 2,5 miljoner i vinst säger du. Om hyresintäkten är 150000 kr/år, så tar det nästan 17 år innan ni fått ihop de där 2,5 miljonerna via hyror. Sen får man ju räkna bort skatt och sånt samt ta hänsyn till att stigande räntor kanske inte fullt ut kan kompenseras av höjd hyra. Men ändå. Ekonomiskt sett är det självklart - sälj nu istället för att vänta 17 år. De där pengarna kan ni ju använda för att hyra stugan igen då och då om ni vill. Ni lär kunna göra det hela livet, och ändå har ni pengar över. Dessutom får nån annan klippa gräset.

Det mest vettiga torde dock vara att sälja stugan och använda vinstpengarna till att amortera ner huslånet, så ni kan bo kvar efter pensionen. Sitt inte och vänta med att ta tag i pensionen, det ska ni ju göra nu så ni har möjlighet att styra upp efter eget huvud. Väntar ni tills ni är 55 så har ni ju inget manöverutrymme, då kan ni ju tvingas sälja (vilket ni kanske kommer fram till att ni vill ändå, men det är skönare att fatta beslutet själv än att banken ska göra det åt er).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in