• 1
  • 2
2016-12-16, 19:19
Medlem
Halge78s avatar
Hej.
En 1 år och 14 dagar gammal induktionshäll gick sönder. Kundtjänst anser att vänta 14 dagar på en tekniker är rimligt.

Hällen har 1 år garanti från tillverkaren, 1 års garanti från inköpsstället. Är detta relevant? Det är väl ändå en reklamation?

Spisen gick sönder 16/12.
Samtal med kundtjänst 16/12.
De skickar en tekniker planerad 29/12

Är det rimligt att behöva vänta 14 dagar innan man kan laga mat? Konsumentköplagen säger väl att det har "rimlig" tid på sig, men rimlighet är ju subjektivt. Vi använder den utrustningen ju 3 gånger per dag.

Är det något vi kan göra? Vad har vi för argument?
Citera
2016-12-16, 19:52
Medlem
Garantin reglerar bara bevisbördan. Under garantin är det säljaren som ska bevisa att felet beror på kunden eller annat, inte varan. Oftast slutar det med att kunden får lagad varan eller ny under garantitiden.

Vitvaror har man 3 års reklamationsrätt på. När det är reklamationsrätt ligger bevisbördan på kunden att bevisa att det var ett ursprungligt fel på varan. (Inom vissa rimliga gränser. inte alltid man kan ställa det kravet på kunden. Och då får säljaren ett visst ansvar att visa det inte är ursprungligt fel).

Är det konstaterat att det är inom garantitiden eller ursprungligt fel på varan är rimlig tid 3-4 veckor, i normala fall.

Men i ditt fall har du inte garanti kvar och det är inte konstaterat det är ett ursprungligt fel. Så du har nog inte mycket att sätta emot i detta.

Men annars brukar skälig tid vara 3-4 veckor. Dock vet jag inte om det kan räknas som skäligt när det gäller en spis, och som du säger att man inte kan laga varm mat på två veckor.

Men 14 dagar för få den lagad kan nog inte anses vara uppenbart orimligt lång tid.
Citera
2016-12-16, 20:01
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Garantin reglerar bara bevisbördan. Under garantin är det säljaren som ska bevisa att felet beror på kunden eller annat, inte varan. Oftast slutar det med att kunden får lagad varan eller ny under garantitiden.

Vitvaror har man 3 års reklamationsrätt på. När det är reklamationsrätt ligger bevisbördan på kunden att bevisa att det var ett ursprungligt fel på varan. (Inom vissa rimliga gränser. inte alltid man kan ställa det kravet på kunden. Och då får säljaren ett visst ansvar att visa det inte är ursprungligt fel).

Är det konstaterat att det är inom garantitiden eller ursprungligt fel på varan är rimlig tid 3-4 veckor, i normala fall.

Men i ditt fall har du inte garanti kvar och det är inte konstaterat det är ett ursprungligt fel. Så du har nog inte mycket att sätta emot i detta.

Men annars brukar skälig tid vara 3-4 veckor. Dock vet jag inte om det kan räknas som skäligt när det gäller en spis, och som du säger att man inte kan laga varm mat på två veckor.

Men 14 dagar för få den lagad kan nog inte anses vara uppenbart orimligt lång tid.
Felet är ursprungligt. Hällen har använts på ett normalt sätt utan orimligt slitage. Om jag förstår rätt räcker detta för att påtala att det är ursprungligt.

Menar du att skälig tid är oberoende av vara? En spis är ju vital för en levene och skapar merkostnader på ~10 000:- för oss.
Citera
2016-12-16, 21:13
Medlem
Du har ganska starka rättigheter

Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan
Citat:
32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.
https://lagen.nu/1990:932

Se t.ex.
https://lagen.nu/arn/1995-5327
En man vars vandringsdojor går sönder under vandringen får viss ersättning.

https://lagen.nu/arn/1998-3276
En man vars cykelhjul går sönder får ersättning för förlorad semesterdag, bilresa samt för inköp av nytt hjul.

Be om att de antingen omedelbart levererar en reparation eller en ersättningshäll, annars så får de stå för t.ex. hemkörd mat eller utemat.
Senast redigerad av Reaktor27 2016-12-16 kl. 21:16.
Citera
2016-12-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Felet är ursprungligt. Hällen har använts på ett normalt sätt utan orimligt slitage. Om jag förstår rätt räcker detta för att påtala att det är ursprungligt.

Menar du att skälig tid är oberoende av vara? En spis är ju vital för en levene och skapar merkostnader på ~10 000:- för oss.

"Felet är ursprungligt. Hällen har använts på ett normalt sätt utan orimligt slitage. Om jag förstår rätt räcker detta för att påtala att det är ursprungligt."

Det är väl ett rimligt utgångsläge från kunden.

"Menar du att skälig tid är oberoende av vara? En spis är ju vital för en levene och skapar merkostnader på ~10 000:- för oss."

Skälig tid bedöms från fall till fall. Gällande en spishäll kan skälig tid vara kortare. Bästa är om du ringer din kommuns konsumentvägledare. Eller kontaktar Konsumentverkets jurister för rådgivning.
Citera
2016-12-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reaktor27
Du har ganska starka rättigheter

Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan

https://lagen.nu/1990:932

Se t.ex.
https://lagen.nu/arn/1995-5327
En man vars vandringsdojor går sönder under vandringen får viss ersättning.

https://lagen.nu/arn/1998-3276
En man vars cykelhjul går sönder får ersättning för förlorad semesterdag, bilresa samt för inköp av nytt hjul.

Be om att de antingen omedelbart levererar en reparation eller en ersättningshäll, annars så får de stå för t.ex. hemkörd mat eller utemat.

Du hänvisar till utfall från ARN som kommer från mitten av 90-talet. Ser annorlunda ut idag. ARN är överhopade med ärende och du ska vara glad om de ens har tid att pröva ditt ärende seriöst. Än mindre att du får rätt.

Dessutom är ARN bara vägledande, inte tvingande.
Citera
2016-12-17, 00:21
Medlem
Halge78s avatar
Tack för svaren. Jag är även tacksam för fler om andra har input.

Vi har ingen tanke på att "få ut så mycket som möjligt" eller "en helt ny häll" eller liknande. Vi är intresserade av att fira jul, vilket i vår familj handlar om julmat. Det ideala är att de kommer på måndag och byter ut kretskortet, men det lär väl inte ske.

Konsumentrådgivare var ett mycket bra tips! Ska även ringa på måndag när någon som kan ta beslut jobbar...
Citera
2016-12-17, 01:37
Medlem
Du ringer igen och ber om en tillfällig häll som fungerar. Om dom nekar köper du en ny och driver processen vidare. Du kan ju inte leva utan en spishäll. Det är orimligt i ett modernt samhälle.
Det förstår alla. Förutom idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Tack för svaren. Jag är även tacksam för fler om andra har input.

Vi har ingen tanke på att "få ut så mycket som möjligt" eller "en helt ny häll" eller liknande. Vi är intresserade av att fira jul, vilket i vår familj handlar om julmat. Det ideala är att de kommer på måndag och byter ut kretskortet, men det lär väl inte ske.

Konsumentrådgivare var ett mycket bra tips! Ska även ringa på måndag när någon som kan ta beslut jobbar...
Citera
2016-12-17, 04:40
Medlem
Ni har en spis som gått sönder. Garantin har gått ut.

Det är inget ursprungsfel om ni använt den 1 år och sen gick den sönder... Bara för att man har 3 års reklamationsrätt för ursprungsfel så betyder det inte att produkten garanteras att hålla i 3år. Det är vad man har garanti och försäkring till.

Sen kan man ju tycka att en produkt ska hålla i 3 år vid normal användning och så var det kanske förr...
Senast redigerad av Bodiejunior 2016-12-17 kl. 04:49.
Citera
2016-12-17, 11:49
Medlem
ApolloGrekens avatar
Ett icke-juridiskt råd.

Är det möjligen en Electroluxhäll som säljs under IKEAS varumärke.
Ett kretskort gick sönder i min häll. Jag kände mig helt oskyldig. IKEA var minst sagt jobbiga, jag ska inte dra hela historien här. Jag gav upp och körde hällen till Electrolux verkstad, beredd att betala en tusenlapp. Men de hyggliga människorna där tyckte det var ett goodwill-ärende och bjöd på det hela. Tog några timmar.

Så har du möjlighet att demontera hällen själv kan du kanske runda den jobbiga kundtjänsten.
Citera
2016-12-17, 17:01
Medlem
tallskog4s avatar
Det mest kostnadseffektiva för alla parter är väl att de har kokplattor redo att skicka till folk på lån. Här finns en för 289.

Skulle bli väldigt dyrt om de ska ha massa tekniker som går sysslolösa i väntan på att toppar i efterfrågan på tekniker.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...a-1269590.html
Citera
2016-12-17, 18:11
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tallskog4
Det mest kostnadseffektiva för alla parter är väl att de har kokplattor redo att skicka till folk på lån. Här finns en för 289.

Skulle bli väldigt dyrt om de ska ha massa tekniker som går sysslolösa i väntan på att toppar i efterfrågan på tekniker.

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...a-1269590.html
Visst är det så. Vi var och köpte en induktionsplatta på IKEA idag (400:-). Vi är inte ute efter att "göra det dyrt" för någon. Dock är inte det en lösning, då varje platta är på 2kW, och 4 plattor då kräver 4 faser...

Om de hade spenderat 15 extra kronor på bättre komponenter i kraft-kortet på en häll för 15000:- så slipper de "ha en massa tekniker". Säljer man produkter som är vitala för människor har man (anser jag) ett större ansvar att hantera reklamationer snabbt och smidigt. Och de 15000:- som hällen kostade borde ju en del gå till just service. De är ju uppenbart att de inte lagt det på komponenterna...

Det är en häll från S*emens i 15000 kr klassen. Som höll i ett år + 14 dagar... Det blir underhållande att skriva recensionerna på diverse sidor och sociala medier om inte det här löser sig smidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in