2016-12-16, 08:15
Medlem
Kortfattat. Fler och fler organisationer och företag byter God Jul mot "God Helg" i sina hälsningar. Orsaken till detta vet vi alla.
Gick förbi Länsförsäkringar och det står "God Helg". Redovisa gärna andra som gör så, så man kan undvika "sponsra" dessa...om man vill. Jag tänker göra det iaf. Butiker med "God Helg" kan glömma mina pengar.
Senast redigerad av ABljuger 2016-12-16 kl. 08:33.
Citera
2016-12-16, 08:20
Medlem
Jag förstår inte riktigt, Julen har inget med religion att göra.
Citera
2016-12-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen

Menar du att Julhelg har ingenting med Jul att göra? 😉
Citera
2016-12-16, 08:33
Medlem
stpungens avatar
Citat:

Jaha, hur tänker du nu? Julen är väl efter påsken den viktigaste kristna högtiden..
Citera
2016-12-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Menar du att Julhelg har ingenting med Jul att göra? 😉
Nej vad jag menar är att Julen som helg har inget med religion att göra. De kristna har helt
enkelt kidnappat den och det bästa beviset är att Julen firades här långt innan kristendomen
infördes.
Citera
2016-12-16, 08:38
Medlem
it-takes-2s avatar
Aj då! Får fundera på att byta ut LF i så fall. Viktigt att vi värnar svenska traditioner. Vi integrerar inte de nya genom att radera ut vår egen, redan svaga, identitet.
Citera
2016-12-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Jaha, hur tänker du nu? Julen är väl efter påsken den viktigaste kristna högtiden..
De kristna har kidnappat sagda helg liksom de försökte göra med midsommar men där
misslyckades de, egentligen standardförfarande. Det finns inget som säger att den
mytologiska figuren jebus skulle vara född på juldagen. Det bästa beviset är att Julen
firades långt innan kristendomen påtvingades oss.
Citera
2016-12-16, 08:40
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Nej vad jag menar är att Julen som helg har inget med religion att göra. De kristna har helt
enkelt kidnappat den och det bästa beviset är att Julen firades här långt innan kristendomen
infördes.

Julen firades långt före kristendomen men var ändå en religiös tillställning..
Citera
2016-12-16, 08:45
Medlem
stpungens avatar
Citat:
De kristna har kidnappat sagda helg liksom de försökte göra med midsommar men där
misslyckades de, egentligen standardförfarande. Det finns inget som säger att den
mytologiska figuren jebus skulle vara född på juldagen. Det bästa beviset är att Julen
firades långt innan kristendomen påtvingades oss.

Med största sannolikhet var Jesus inte född på jul och troligen inte död på påsk, instämmer, men det är fortfarande religiösa högtider..fast från början inte kristna, firades troligen långt före asatiden.
Senast redigerad av stpungen 2016-12-16 kl. 08:48.
Citera
2016-12-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Kortfattat. Fler och fler organisationer och företag byter God Jul mot "God Helg" i sina hälsningar. Orsaken till detta vet vi alla.
Gick förbi Länsförsäkringar och det står "God Helg". Redovisa gärna andra som gör så, så man kan undvika "sponsra" dessa...om man vill. Jag tänker göra det iaf. Butiker med "God Helg" kan glömma mina pengar.
Där ser man så olika man kan uppfatta en vanlig fras. Jag uppfattar frasen "God Helg" som att man önskar mig en God Jul, Gott Nytt År och en trevlig Trettondagshelgen, allt i en och samma hälsning.
Om man ska vara lite petig så tror jag inte att hardcore muslimer ens uppfattar denna period på året som helg överhuvudtaget, alltså är God Helg i det sammanhanget också fel. Eller?
Citera
2016-12-16, 09:03
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Där ser man så olika man kan uppfatta en vanlig fras. Jag uppfattar frasen "God Helg" som att man önskar mig en God Jul, Gott Nytt År och en trevlig Trettondagshelgen, allt i en och samma hälsning.
Om man ska vara lite petig så tror jag inte att hardcore muslimer ens uppfattar denna period på året som helg överhuvudtaget, alltså är God Helg i det sammanhanget också fel. Eller?

"God Jul och Gott Nytt År" är den korrekta frasen i så fall. Det handlar om skitnödiga och kuklösa PK-svennebananer som är så konflikträdda att de gör det här i förebyggande syfte. Ungefär som att en feg boxare skulle knocka sig själv strax innan match.
Citera
2016-12-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Vad är det för kul med det? Det är bara okunniga som tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in