2016-12-20, 20:54
Medlem
Gwahas avatar
Trump vill ta tillbaka Julen i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=EDdJgiSjC6c
Citera
2016-12-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Där ser man så olika man kan uppfatta en vanlig fras. Jag uppfattar frasen "God Helg" som att man önskar mig en God Jul, Gott Nytt År och en trevlig Trettondagshelgen, allt i en och samma hälsning.
Fast då borde man ju säga "Goda Helger" eftersom det handlar om flera helger. Det amerikanska "Happy Holidays" syftar ju på flera helger och känns mer logiskt, "God Helg" låter bara idiotiskt och är alldeles för oklart.
Citera
2016-12-21, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Fast då borde man ju säga "Goda Helger" eftersom det handlar om flera helger. Det amerikanska "Happy Holidays" syftar ju på flera helger och känns mer logiskt, "God Helg" låter bara idiotiskt och är alldeles för oklart.
Ja, rent formellt språkligt har du alldeles rätt då det är flera på varandra följande helger. Men nu är våra språk inte alldeles formellt korrekta alla gånger. Det blir så med språk som ju är något som utvecklas organiskt.
Citera
2016-12-21, 08:26
Medlem
God helg är en traditonell, om än något ovanlig, jul/nyårshälsning. Har förekommit åtminstone sedan Pippis pappa var negerkung, så det ligger inget pk i den. Det är först när man byter ut "helg" (som är de kristna/västerländska jul/nyår/trettondag) mot exempelvis "ledighet" som pk slår till fullt ut.
Citera
2016-12-21, 17:03
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Inget att bry sig om. Om folk vill önska God Helg vid jul eller påst eller midsommar, så är det deras val. Själv svarar man så klart med God Jul, Glad Påsk och Glad Midsommar. Man låter andra säga vad de vill av vilka som helst anledningar de har att inte önska till exempel God Jul och Glad Påsk. Man låter dem göra det, men man svarar som sagt med ett glatt God Jul. Det är en pik god som någon. Att klaga på att företag och myndigheter väljer att förakta allt svenskt, det ska man inte bry sig om. Det viktiga är inte att klaga, det viktiga är att göra som man själv tycker det ska vara, att inte anpassa sig efter de mångkulturella fånerierna.

God Jul på er, alla ni som tycker att allt svenskt är skitfånigt men samtidigt jättemycket respekterar alla utlänningarnas sedvänjor och avarter. Särskilt en riktigt God Jul på er svenska fåntrattar som agerar sålunda.
Citera
2016-12-23, 15:28
Medlem
God Kwanzaa på er Sverigevänner!
Citera
2016-12-23, 21:10
Medlem
Happy fuckin' Hannukah på er ISIS-kämpar, Alt-nazzar och Jehovas kronvittnen!! Må den senapsgriljerade maggotleverpastejen vid en spegel av vaniljsås slinka ner i edra matstrupar och skänka er julfrid!

Farbror Sjunk hedrar jultraditionerna genom att avnjuta klippen med Bertils Jultips, garanterat PK-befriat eftersom hr Gustavsson numer har blivit av med bannbullorna här på hatsajten eftersom han uttryckt sig på ett PK-avståndstagande sätt och fått stämpeln "OK".

Ett exempel på dessa alster är detta klipp. Njut:

https://www.youtube.com/watch?v=hZDPx0kNnf8

Själv är jag lite smådragen på porter, glögg och cognac, men vill ändå hävda att traditioner är till för att brytas. Bjud gärna in din muslimske granne på julbord och servera fislukt, förlåt lutfisk, och grisfötter i gelé-aladåb. Därtill en sexa O.P.!

Ha en förträfflig jul!

Icke utan ringaktning tecknar eder,

Simma E. Sjunk
Citera
2016-12-24, 19:19
Medlem
System-kollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
God Jul på er, alla ni som tycker att allt svenskt är skitfånigt men samtidigt jättemycket respekterar alla utlänningarnas sedvänjor och avarter. Särskilt en riktigt God Jul på er svenska fåntrattar som agerar sålunda.

God Jul och Merry Christmas, på er, alla FB:are. Fulla eller nyktra.

Med det avses en yule, i fornnordiskt hednisk, alternativt kristen tradition.

I vårt hem, uttalas inga politiskt korrekta 'Happy Holidays' lr ryggradslöst undankrypande 'Season's Greetings'.

Och LF får inte försäkra vårt hem lr våra fordon. Om ett företag verksamt i Sverige inte vill önska sina kunder god jul, då har det företaget sannolikt en agenda, som vi inte finner förenlig med våra kärnvärden.

Skål!
Citera
2016-12-25, 17:25
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
God helg är en traditonell, om än något ovanlig, jul/nyårshälsning. Har förekommit åtminstone sedan Pippis pappa var negerkung, så det ligger inget pk i den. Det är först när man byter ut "helg" (som är de kristna/västerländska jul/nyår/trettondag) mot exempelvis "ledighet" som pk slår till fullt ut.

Att tro att God helg är ett nytt pk-påfund stämmer ju inte. Kanske peakade användningen under det julskeptiska 70-talet?
Citera
2016-12-25, 17:37
Medlem
FarangDingDongs avatar
Många på FB är skrämmande historelösa. God Helg har använts under större delen av nittonhundratalet.

Det är ett kort men korrekt sätt att önska"god jul och gott nytt år på". Passar bra då utrymmet är begränsat.

Se t.ex. gamla helgfrimärken.
Citera
2016-12-25, 17:41
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Många på FB är skrämmande historelösa. God Helg har använts under större delen av nittonhundratalet.

Det är ett kort men korrekt sätt att önska"god jul och gott nytt år på". Passar bra då utrymmet är begränsat.

Se t.ex. gamla helgfrimärken.

Just så.

Å andra sidan skulle en ökad användning av God helg på senare år kunna tolkas som ett svenskt svar på Seasons Greetings.
Senast redigerad av pudellus 2016-12-25 kl. 17:54.
Citera
2017-01-01, 21:40
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av System-kollaps
God Jul och Merry Christmas, på er, alla FB:are. Fulla eller nyktra.

Med det avses en yule, i fornnordiskt hednisk, alternativt kristen tradition.

I vårt hem, uttalas inga politiskt korrekta 'Happy Holidays' lr ryggradslöst undankrypande 'Season's Greetings'.

Och LF får inte försäkra vårt hem lr våra fordon. Om ett företag verksamt i Sverige inte vill önska sina kunder god jul, då har det företaget sannolikt en agenda, som vi inte finner förenlig med våra kärnvärden.

Skål!

Skål!

För mig får andra kalla julen för God Helg. Jag bryr mig inte. Jag är svensk och jag säger God Jul! God Jul och Glad Påsk! I TV och Radio och i tidningarna får man säga vad man vill. Jag säger ändå God Jul och Glad Påsk. Oavsett vad andra försöker få mig att säga. Jag är svensk och jag säger vad jag vill. Jag säger inte det andra försöker få mig att säga. Jag vägrar säga det andra försöker få mig att säga. Jag säger God Jul!

Återigen, skål.

Skål!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in