Jag är väl medveten om att det finns en tråd som behandlar ämnet(
http://www.flashback.org/showthread...t=d%F6dsstraff) , dock känns det som om tråden bara skrapar på ytan och inte kommer fram till något konkret.
Det är nämligen så att jag ska skriva en uppsats om dödsstraff. Uppsatsen ska baseras på en känd filosofs tankar, etiskateorier, samt egna funderingar. Som filosof har jag valt Tännesjö, med anledning av att han har en lite udda syn på dödstraff. Som etiskteorier hade jag tänkt att utgå från Kategoriskt imperativ (pliktetik) och utilitarism. Hade tänkt att börja med arbetet ikväll, och har några intressanta artiklar som ger lite kött på benen.
Iaf så skulle det vara kul att bädda in lite åsikter från "vanliga" människor i arbetet. Tänkte därför att ni kunde berätta vad ni anser om dödsstraff, och har vi tur så startas det till och med en diskussion

Dock vill jag att ni motiverar era åsiker och ger bra argument varför ni tycker som ni gör. Kom gärna med för och nackdelar.
Själv vill jag inte uttala mig i nuläget, eftersom jag vill vara mer påläst. Men eftersom jag fått klagomål i tidigare trådar att jag inte själv skrivit vad jag anser, kommer jag att posta mina åsikter när jag är mer påläst.