• 1
  • 2
2016-12-15, 20:44
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Jag har letat dels på Flashback men även på andra sidor efter information hur vi som privatpersoner kan skydda vår privatekonomi mot en fallande kronkurs, utan att hitta så mycket.
Det är många diskussioner och artiklar om hur det på nationalekonomisk nivå kan hanteras men jag tycker det saknas den här infallsvinkeln.

Några idéer jag har läst är till exempel att handla korträntefonder i dollar, investera i svenska exportbolag(som sägs bli stärkta av en lägre kronkurs) och även att rakt av handla med valutor.

Vad finns det mer för sätt som en vanlig småsparare med likvider kan göra för att åtminstone skydda sig en del mot en fallande kronkurs?

Eller ska man våga lita på riksbanken?
Citera
2016-12-15, 20:50
Medlem
bithaxs avatar
Investera i andra tillgångar än kronor?

Jag tror fö. att det redan är för sent att skydda sig mot fallande kronkurs. Dollarn står snart i 10 kr, den kommer sjunka i framtiden, och kronkursen kommer förmodligen gå upp på lite sikt.

Innan dess så kommer dock räntorna att gå upp.
Börsen kommer att reagera negativt på både räntorna och ökande kronkurs.
Senast redigerad av bithax 2016-12-15 kl. 21:00.
Citera
2016-12-15, 21:01
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Investera i andra tillgångar än kronor?

Jag tror fö. att det redan är för sent att skydda sig mot fallande kronkurs. Dollarn står snart i 10 kr, den kommer sjunka i framtiden, och kronkursen kommer förmodligen gå upp på lite sikt.
Då tänker du på fonder, aktier och så vidare? Sedan är det ju en nackdel att investera i till exempel aktier i andra länder nu då valutaeffekten blir ganska påtaglig.

Jag tänker också lite så, men låt oss utgå från ett scenario där kronan kommer fortsätta försvagas och man vill "gardera" sig.
Citera
2016-12-15, 21:08
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bär_min_gitarr
Då tänker du på fonder, aktier och så vidare? Sedan är det ju en nackdel att investera i till exempel aktier i andra länder nu då valutaeffekten blir ganska påtaglig.

Man borde kunna tänka sig att svensk exportindustri skulle gynnas av en låg kronkurs, så vill du investera på hemmaplan så gör du det bäst i exportindustrin.

Annars är det guld, dollar, Euro mm som gäller, även om det är dyrt nu så kommer det ju, om kronan rasar, bli ännu dyrare i framtiden.

Man skulle kunna säga att i dollar räknat så har du redan gjort förluster, och nu står du där du står.
Citera
2016-12-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bär_min_gitarr

Jag tänker också lite så, men låt oss utgå från ett scenario där kronan kommer fortsätta försvagas och man vill "gardera" sig.
Det var väl precis valutaeffekten du efterfrågade?

Vill du gardera dig mot sjunkande krona så köper du tillgångar i en valuta som du tror kommer behålla sitt värde när kronan sjunker. Du kan köpa fonder som handlas i EUR eller USD. Du kan köpa guld eller något liknande som har ett värde i sig.

Sjunkande krona behöver ju heller inte vara dåligt. Låt säga att du köper en sommarstuga i sverige för svenska kronor, sjunker kronan i värde mot euron så kan du ju ta ut en högre hyra i kronor räknat men det kostar fortfarande samma för tyskarna som hyr din stuga och betalar i euro. Då har du också parerat det sjunkande värdet på kronan genom att du tjänar fler kronor än förut.
Citera
2016-12-20, 06:01
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Tror också på det. Korta räntefonder och penningmarknadsfonder skulle du köpt när dollarn stod i 6 kr. Sälja dem successivt närmaste 6-12 mån.
Om 5 år tror jag man tittar tillbaka på dagens dollarkurs och säger att då, 2016-12-20, så var dollarns toppnotering nära. Inte på absoluta toppen, men nära.
Citera
2016-12-30, 11:01
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson

Vill du gardera dig mot sjunkande krona så köper du tillgångar i en valuta som du tror kommer behålla sitt värde när kronan sjunker. Du kan köpa fonder som handlas i EUR eller USD. Du kan köpa guld eller något liknande som har ett värde i sig.

Sjunkande krona behöver ju heller inte vara dåligt. Låt säga att du köper en sommarstuga i sverige för svenska kronor, sjunker kronan i värde mot euron så kan du ju ta ut en högre hyra i kronor räknat men det kostar fortfarande samma för tyskarna som hyr din stuga och betalar i euro. Då har du också parerat det sjunkande värdet på kronan genom att du tjänar fler kronor än förut.
Tack för ditt svar!

Jag har redan idag en del aktier i USA. Ska titta på ytterligare sätt att diversifiera portföljen.

Ditt andra stycke är ju lite inne på det spåret, diversifiering. Äger du aktier och fonder i flera olika länder, råvaror och även fastigheter med eventuell mark till är du bättre skyddad mot en försvagning av din valuta.

Som vanligt är man förstås lite sent ute, men det skadar inte att planera inför framtiden.

Vad är det i nuläget som talar emot en fortsatt fallande kronkurs egentligen?
Citera
2016-12-30, 18:36
Medlem
Finans.killens avatar
Varför skulle kronan bli svagare? USD kostar 9.12 idag, ganska saftigt, kom ihåg när jag fick CSN från Sverige och bodde i USA då var kursen typ 6.50 för en dollar.

Enda som skulle få skiten på fall ännu mer vore om Sverige hade en isolerad ekonomisk nedgång, men det ser jag som osannolikt, om något händer så lär det ha triggats igång av något internationellt och då är ju SEK sett som en av de nya "safe havens" och det talar också för en starkare krona.
Citera
2017-10-20, 09:54
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Varför skulle kronan bli svagare? USD kostar 9.12 idag, ganska saftigt, kom ihåg när jag fick CSN från Sverige och bodde i USA då var kursen typ 6.50 för en dollar.

Enda som skulle få skiten på fall ännu mer vore om Sverige hade en isolerad ekonomisk nedgång, men det ser jag som osannolikt, om något händer så lär det ha triggats igång av något internationellt och då är ju SEK sett som en av de nya "safe havens" och det talar också för en starkare krona.

Det verkar som om det mesta som skrevs här i slutet av förra året har inträffat, förutom stigande räntor. Kronan har stigit något gentemot EUR och USD. Jag har själv under tiden fortsatt att investera i utländska aktier men med dagens värderingar blir det svårare och svårare att hitta intressanta prospekt.

När det gäller en isolerad ekonomisk nedgång för Sveriges del så funderar jag på hur bostadsmarknaden kommer kunna påverka. Det finns förstås delade meningar huruvida vi står inför en nedgång eller inte, men om vi nu antar att det kommer ske en större nedgång på bostadsmarknaden, hur kan det påverka kronkursen?
Citera
2018-09-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson

-Kan du nämna några sådana fonder vid namn? Hur hittar man dem? Har SEB sådana?
-Vilken fond (som handlas i SEK) skyddar mig mot sjunkande världsbörs? Obligationsfond, räntefond eller nåt?
Citera
2018-09-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
-Vilken fond (som handlas i SEK) skyddar mig mot sjunkande världsbörs? Obligationsfond, räntefond eller nåt?

Nu när SEK redan är så svag har du ju redan förlorad 15-25%, så köper du värdepapper idag i EUR / USD så kommer du tappat 15-25% värde om du säljer i framtiden när SEK blivit starkare igen.

Sedan nu när marknad är ATH finns stor risk för minst 20% nedgång av alla marknader närmaste året. Och risk kanske tar 3-5 år innan vänder upp till +-0 igen.

Och då aktivt gått miste om 10% årlig avkastning.

Glöm inte även Guldpris är i USD så även där förlorar du pengar direkt köpa med. Även som silver ligger på botten nivå och kommer få fin uppgång i framtiden. Dock som sagt du har SEK så ändå dåligt nu.

Att börja försöka lösa problem efter båten sjunkit är fel läge, du är väldigt sent ute och missat största möjligheterna. Lättast är alltid ha någon form av FX SWAP i rätt tid, nu försent bara isåfall ta igen fall genom longa SEK när vänder tillbaka.

Citat:

Olika ETF:er som shortar eller vissa hedge fonder, dock utbud i Sverige är värdelöst och tveksamt finns i SEK.

Räntefonder har viss skydd mot fall, problem är inom EU är minusränta och eftersom värdet på SEK toa papper blir det ändå dålig affär börja handla räntepapper i USD.
Citera
2018-09-15, 14:06
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:

Om du går in på SEB:s fondlista hittar du lätt såna. USD=US dollar, EUR=euro. Exempel: SEB Globalfond USD Lux. (Ingen rekommendation, jag plockade bara en på måfå).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in