• 1
  • 2
2016-12-15, 17:51
Medlem
http://unvis.it/http://www.aftonblad...en-ar-pa-plats

En människoskalle i en plastpåse upphängt i ett träd. Två förbipasserande gjorde den makabra upptäckten i Huddinge.

Citat:
Upptäckten gjordes sent på torsdag eftermiddag i Flottsbro i Huddinge. I ett träd, ungefär en och en halv meter över marken, hängde en förseglad ziplock-påse. Först trodde personerna som gjorde upptäckten att det var en påse med bröd till småfåglar.
– Men när vi kom närmare såg vi att det var ett kranium från en människa. Det såg gammalt ut men påsen var nästan helt ny.
Citat:
Polis på plats konstaterade att det verkligen var ett människokranium och tillkallade tekniker för undersökning.
– Det stämmer att ett gammalt kranium hittats i närheten av ett kapell. Det låg i en påse. I nuläget misstänker vi inget brott. Möjligtvis är det ett brott mot griftefriden men så långt har vi inte kommit än, säger Eva Nilsson.
Senast redigerad av Ollebollesolle 2016-12-15 kl. 17:53.
Citera
2016-12-15, 17:54
Medlem
VelvetReds avatar
Så hur långt gången var förrutnelseprocessen? "Kranium" tyder ju på mycket lång tid. Och varför hänger man en (förmodat) avrättat människas skalle i ett träd i en plastpåse?

En mördare som vill märka sig, eller en psykopat?
Citera
2016-12-15, 18:00
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Så hur långt gången var förrutnelseprocessen? "Kranium" tyder ju på mycket lång tid. Och varför hänger man en (förmodat) avrättat människas skalle i ett träd i en plastpåse?

Någon som hittat det och vill att Polisen skall få det? Påsen var ju ny. Måste vara äckligt att upptäcka sådant. Det lär väl snart komma fram vem det är om tänderna är i intakta..kanske..samt gå igenom försvunna personer..om den nu är reg i Sverige..
Citera
2016-12-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed

Jag tolkar artikeln som att polisen tror att någon kan ha grävt upp en grav och tagit ett kranium från en redan död och begraven kropp?
Citera
2016-12-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag tolkar artikeln som att polisen tror att någon kan ha grävt upp en grav och tagit ett kranium från en redan död och begraven kropp?

Brott mot griftefriden är vidare än så.

"Griftefrid kan beskrivas som ett lagstadgat krav på respektfull behandling av det objekt som en avlidens kvarlevor utgör. Till ansvar för brott mot griftefriden dömes den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik "

Jag tolkar polisens uttalande som att de vet nada och att de i det här laget inte kan utesluta något.
Citera
2016-12-15, 18:07
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Någon som hittat det och vill att Polisen skall få det? Påsen var ju ny. Måste vara äckligt att upptäcka sådant. Det lär väl snart komma fram vem det är om tänderna är i intakta..kanske..samt gå igenom försvunna personer..om den nu är reg i Sverige..

Jo men vem det är förklarar inte nödväntigdtvis brottet eller dess karaktär.

Detta är ett sjukt beteende, och det skall såklart redas ut snarast innan både ditt och mitt kranium hamnar i påsar i småskogen.
Citera
2016-12-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Brott mot griftefriden är vidare än så.

"Griftefrid kan beskrivas som ett lagstadgat krav på respektfull behandling av det objekt som en avlidens kvarlevor utgör. Till ansvar för brott mot griftefriden dömes den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik "

Jag tolkar polisens uttalande som att de vet nada och att de i det här laget inte kan utesluta något.

Jag skrev att jag tolkar det som att det är vad de tror.
Jag tolkar det som så för att polisen misstänker brott mot giftefriden och också för att kraniet hittades vid ett kapell samt att det är ett gammalt kranium.
Citera
2016-12-15, 18:13
Medlem
NattJurs avatar
Det är nog några som haft lite skoj. Kanske samma gäng som placerade en röd väska med skelettdelar i vid Rådhuset i september i år:

(FB) Stockholm: Kroppsdelar hittade i väska
Citera
2016-12-15, 18:39
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattJur
Det är nog några som haft lite skoj. Kanske samma gäng som placerade en röd väska med skelettdelar i vid Rådhuset i september i år:

(FB) Stockholm: Kroppsdelar hittade i väska

Eller ett psykfall som springer runt och plundrar begravningskapell på skelettdelar. Såna fall är inte helt ovanliga.
Citera
2016-12-15, 18:57
Medlem
Lasermopsens avatar
Eller är det som med "fingret" i Örebro. Det är nått annat. Jag har en plast-döskalle som ser extremt äkta ut, förutom mynt-hålet o gummilocket i botten, då den kan användas som sparbössa. Köptes på Partaj på Väla för 199 kr.
Citera
2016-12-15, 19:01
Medlem
hejsan07s avatar
Skattjakt? geocach ? Tappad och därefter upphängd? Snodd från skola? Snodd från kyrkogården?
Citera
2016-12-15, 19:02
Medlem
Om det är en mördad person som inte hittats, kanske det är någon delaktig i mordet som grävt upp och hängt upp skallen efter månader eller år av samvetskval?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in