• 5
  • 6
2016-12-20, 19:47
Medlem
Jag tror som många andra skribenter här på ett totalhaveri i svensk ekonomi, men det säger inte per automatik att svenska bolag inte går att investera i.

Köper du svenska aktier med exponering mot utlandet kan du sitta säkert då vinsten bibehåller värdet i aktien förhållande till vinsten företaget gör utomlands för att vinsten blir i annan valuta, om nu inte länderna företagen jobbar mot också kraschar, hur som helst går det helt åt helvete, då kan vi lika gärna lägga oss ner och dö. Jag skulle rygga på investmentbolagen, dem vet vad dem pysslar med.

Sen var det någon jubelidiot här i tråden som påstod att svensken är smartare nu än på 90-talet, really? Man röstar fram Sveriges största skämt till statsminister, man bjäbbar om miljön, invandring och humanitet?
Hur fan anser man att ett land som röstat fram detta är smartare nu, än då?

Miljökrav sänker industrier, just för att det är så löjliga miljökrav att företagen har svårt att gå runt, sen beskattar man industrierna till fullo vilket även där får dem att falla på sina bara knän.

Invandring är också ett populärt ämne, men man forsätter dumma sig om att detta är för att Sverige är "humana", vilket är fel. Detta är ett taktiskt drag av regeringen för att lönedumpa folket.

Men ja, visst vi var säkert dummare på 90-talet än idag, idag kan vi ju trots allt vifta med en regnbågsflagga för att visa vår intelligens.
Det var svårare på 90-talet att övertyga någon att man hade ett iq över 150(Svenskarna är ju enligt svenskarna själva världens smartaste människor) med en regnbågsflagga.
Senast redigerad av Thesupreme 2016-12-20 kl. 19:53.
Citera
2016-12-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Jo givetvis riskspridning i all ära men det är svårt då börsen i helhet sjönk så kraftigt, dvs vissa saker sjönk säkert flera 1000% och vissa konkade och vissa klarade sig förmodligen ganska bra relativt.
Gäller ju att ha dom rätta placeringarna oavsett och att bara sprida över olika branscher inom samma land köper jag inte. Man bör nog sprida placeringarna 25% per kontinent för att vara säker
Eller om man är riktigt modig bull GULD x15. Då är det ju i princip bara att vänta in kraschen

Haha ja "sjönk flera 1000%" har aldrig varit med om att man blivit skyldig ett bolag pengar som man investerat i.

En aktie kan sjunka 100% med andra ord konkurs, inte 1000% för då vore du skyldig bolaget 10 gånger de pengar du investerat.
Citera
2016-12-21, 09:25
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Haha ja "sjönk flera 1000%" har aldrig varit med om att man blivit skyldig ett bolag pengar som man investerat i.

En aktie kan sjunka 100% med andra ord konkurs, inte 1000% för då vore du skyldig bolaget 10 gånger de pengar du investerat.

Jaså aldrig hört talas om Handelsbolag eller Enskilda firmor? Även i aktiebolag har detta hänt.

Där har du fel!!! Genom omvända splits kan ditt värde urmjölkas något så brutalt.
Det som är 10% idag är ju nödvändigtvis inte 10% imorgon, eller hur?
Givetvis kan din egna kapitalförlust aldrig överstiga 100% av din investering över en vanlig aktieaffär på börsen.
Citera
2016-12-21, 10:16
Medlem
dires avatar
Citat:
Jaså aldrig hört talas om Handelsbolag eller Enskilda firmor? Även i aktiebolag har detta hänt.

Där har du fel!!! Genom omvända splits kan ditt värde urmjölkas något så brutalt.
Det som är 10% idag är ju nödvändigtvis inte 10% imorgon, eller hur?
Givetvis kan din egna kapitalförlust aldrig överstiga 100% av din investering över en vanlig aktieaffär på börsen.

Dåligt försök till räddning. Rätt uppenbart att du har lite halvrisig koll och bara slött vänder på succéscenariot på 1000-tals % i uppgång. Du hänvisar ju själv till "börsen" i samma mening, så att komma dragandes med handelsbolag och enskilda firmor är irrelevant. Hur man får ihop resonemanget med omvänd split vet nog också bara du själv.
Citera
2016-12-21, 14:16
Medlem
Sven2s avatar
50% SP500
25% Silver
25% Guld
IMO
Citera
2016-12-21, 14:51
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Dåligt försök till räddning. Rätt uppenbart att du har lite halvrisig koll och bara slött vänder på succéscenariot på 1000-tals % i uppgång. Du hänvisar ju själv till "börsen" i samma mening, så att komma dragandes med handelsbolag och enskilda firmor är irrelevant. Hur man får ihop resonemanget med omvänd split vet nog också bara du själv.
Du sade ju att DET INTE FANNS NÅGOT BOLAG MAN INVESTERAR I SOM OMÖJLIGT kan göra att man blir skuldsatt.

Givetvis GENI kan ju aldrig ett bolag gå mer än 100% back per handelsdag, det är jag överens om och även kan det aldrig bli mer än 100% minus på ditt investerade kaptial.

Om AP maersk möller går ner till 1kr per aktie under 1 vecka, med en 30 procentig ner gång varje dag?
Citera
2016-12-21, 16:32
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Du sade ju att DET INTE FANNS NÅGOT BOLAG MAN INVESTERAR I SOM OMÖJLIGT kan göra att man blir skuldsatt.

Givetvis GENI kan ju aldrig ett bolag gå mer än 100% back per handelsdag, det är jag överens om och även kan det aldrig bli mer än 100% minus på ditt investerade kaptial.

Om AP maersk möller går ner till 1kr per aktie under 1 vecka, med en 30 procentig ner gång varje dag?

Men ge dig nu! dire har helt rätt, och det är jätteenkelt. En aktie kan bara gå ner 100%. Man kan inte förlora mer än insatsen. Även om en aktie går ner 30% per dag i ett helt år, så kan du totalt sett inte förlora mer än 100%. De 30% är relativt sett mindre för varje dag, jämfört med din investering.

Men en aktie kan däremot gå upp flera tusen procent - om man har tur.
Citera
2016-12-21, 16:47
Medlem
dires avatar
Citat:

För att förtydliga så var mitt svar till ditt nonsens-inlägg mitt första i diskussionen. Du besvarade någon annan som korrekt hävdade att en investering i aktier, i sig, inte kan omvandlas till skuld.

Det är också lika självklart att du inte syftade till en ackumulerad daglig börsnedgång när du pratade om att "vissa saker sjönk säkert flera 1000%". T.ex. skulle man aldrig prata om t.ex. HM-aktien i termer om att den "sjunkit flera 1000%" sedan börsintroduktionen trots att den säkert haft tusentals dagar med över 1% kursfall. Det är helt ointressant i de allra flesta fall, och framförallt i den kontext du själv framlagt.
Citera
2016-12-21, 17:01
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Men ge dig nu! dire har helt rätt, och det är jätteenkelt. En aktie kan bara gå ner 100%. Man kan inte förlora mer än insatsen. Även om en aktie går ner 30% per dag i ett helt år, så kan du totalt sett inte förlora mer än 100%. De 30% är relativt sett mindre för varje dag, jämfört med din investering.

Men en aktie kan däremot gå upp flera tusen procent - om man har tur.

Citat:
Ursprungligen postat av dire
För att förtydliga så var mitt svar till ditt nonsens-inlägg mitt första i diskussionen. Du besvarade någon annan som korrekt hävdade att en investering i aktier, i sig, inte kan omvandlas till skuld.

Det är också lika självklart att du inte syftade till en ackumulerad daglig börsnedgång när du pratade om att "vissa saker sjönk säkert flera 1000%". T.ex. skulle man aldrig prata om t.ex. HM-aktien i termer om att den "sjunkit flera 1000%" sedan börsintroduktionen trots att den säkert haft tusentals dagar med över 1% kursfall. Det är helt ointressant i de allra flesta fall, och framförallt i den kontext du själv framlagt.

Alltså är ni tröga och glömt vad jag skrev inledande? Drog en paralell att vi en finanskrasch är det ju sannolikt inte att alla börsens bolag (det här fallet dowjones) kraschar med över 90% utan att vissa bolag tynger börsen mer än andra.

Men nej jag instämmer att du aldrig kan tappa mer än 100% investerat kapital.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in