2016-12-19, 11:02
Medlem
Om kronan faller och man har fonden Länsförsäkringar global indexnära som har mest USA-aktier, är man lite vakutasäkrad då? Fonden handlas iof i SEK så jag vet inte hur det blir?
Citera
2016-12-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moremoremore
? Festa upp pengarna är inget alternativ, tänker mer på investeringar etc.

Belåna bekanta i området med hög ränta och expandera kapitalet. Var säker på att du kan inkassera dock.
Citera
2016-12-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moremoremore
Vad hade ni gjort i min situation? Festa upp pengarna är inget alternativ, tänker mer på investeringar etc.

I din situation hade jag haft grov ångest... Att sitta på kapital och inte våga investera ens i en bostadsrätt skulle knäcka mig.

Guld som investering kan vara ett alternativ även om det knappast är säkert i nuläget. Bolagsaktier känns betydligt säkrare om du är långsiktigt, mitt kapital har vuxit med 80% sett till de senaste tre åren med innehav i Lundin mining, Swedbank samt Lovisagruvan.
Citera
2016-12-19, 21:50
Medlem
Jag hade köpt några såna här metallbitar.

Mkt talar för att värdet fortsätter att öka framöver och att det kan bli en bristvara.

http://www.ebay.com/itm/10-oz-Pallad...-/301971383030
Citera
2016-12-20, 08:21
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag hade köpt några såna här metallbitar.

Mkt talar för att värdet fortsätter att öka framöver och att det kan bli en bristvara.

http://www.ebay.com/itm/10-oz-Pallad...-/301971383030

Om mycket hade talat för att värdet ökat inom kort, så hade det i sig inneburit en uppvärdering, vilket sedan i sin tur gör att inget talat för att värdet ökar inom kort då förmodad uppvärdering redan är inprisad. Detta givet att marknaden inte missat något, samtidigt som du har full koll, men då kanske det bör bifogas en motivering.
Citera
2016-12-20, 08:52
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Yeah. Tror också Sverige hamnar i kris inom kort, men framtill dess så kan du tjäna en slant.
Sen går börsen alltid (historiskt sett) upp efter en krisnedgång. Så sitter du lugnt i båten är det inga problem.

Om jag var du skulle jag slänga in kanske 25% av dina pengar på börsen, dvs 250k. Så har du 750k som du kan spara på tills du hittar något intressant.
Jo historiskt upp men tex kraschen 1931 tog det över 30 år för börsen att återhämta sig, kanske inte så kul tanke.
Samma om du placerade i ett IT bolag i början på 2000, dom har du förmodligen just gått jämt ut på nu
Citera
2016-12-20, 08:58
Medlem
Om kronan faller och man har fonden Länsförsäkringar global indexnära som har mest USA-aktier, är man lite vakutasäkrad då? Fonden handlas iof i SEK så jag vet inte hur det blir?
Citera
2016-12-20, 12:41
Medlem
dires avatar
Nvm
Citera
2016-12-20, 12:57
Medlem
Du skulle ha köpt dollar.

1 000 000/8,4=119047USD för några månader sedan.
Idag kan du sälja dessa USD för 9,3 så 119047*9,3=1 107 142SEK

Men än är det inte försent, dollarn kommer fortsätta att krypa upp, att då ha så stora belopp i SEK är ekonomisk självmord

Börja med att åtminstone sprida riskerna, lägg dina pengar i tre olika banker. Vid en kris, som kan komma över en natt kan en av bankerna helt plötsligt stänga uttag. då är det bra ifall en del av dina besparingar ligger hos en annan.
Senast redigerad av Balsa 2016-12-20 kl. 13:16.
Citera
2016-12-20, 14:54
Medlem
DonMacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Förslagsvis guld. Den där fonden skulle jag skita i.

Vid närmare eftertanke är jag beredd att hålla med. Guld kan man sitta och väga i händerna och människors dyrkan av guld tycks ju vara konstant, av någon outgrundlig anledning.
Citera
2016-12-20, 15:26
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Jo historiskt upp men tex kraschen 1931 tog det över 30 år för börsen att återhämta sig, kanske inte så kul tanke.
Samma om du placerade i ett IT bolag i början på 2000, dom har du förmodligen just gått jämt ut på nu
Ja det är därför man risksprider, för mest troligt så kraschar inte alla branscher och aktier samtidigt och lika hårt.

Sen som jag skrev att TS bör gå in med ca 25% av sitt kapital, vilket de flesta har råd att förlora.

Jag sitter dock inne med nästan 100% av mitt kapital, men jag är medveten om riskerna.
Citera
2016-12-20, 15:35
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Ja det är därför man risksprider, för mest troligt så kraschar inte alla branscher och aktier samtidigt och lika hårt.

Sen som jag skrev att TS bör gå in med ca 25% av sitt kapital, vilket de flesta har råd att förlora.

Jag sitter dock inne med nästan 100% av mitt kapital, men jag är medveten om riskerna.
Jo givetvis riskspridning i all ära men det är svårt då börsen i helhet sjönk så kraftigt, dvs vissa saker sjönk säkert flera 1000% och vissa konkade och vissa klarade sig förmodligen ganska bra relativt.
Gäller ju att ha dom rätta placeringarna oavsett och att bara sprida över olika branscher inom samma land köper jag inte. Man bör nog sprida placeringarna 25% per kontinent för att vara säker
Eller om man är riktigt modig bull GULD x15. Då är det ju i princip bara att vänta in kraschen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in