2016-12-14, 22:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ni som jobbar eller har jobbat som rekryterare, hjälp mig med en viktig fråga som jag har funderat på det senaste.

När ni har låtit en annons ligga ute en tid och sen ska börja gå igenom ansökningarna, i vilken ordning börjar ni sålla, de som kom in först eller de som kom in senast? Dvs hamnar listan med alla ansökningar i ordningen tidigast överst och senaste sist i ordningen, eller omvänt?

Anledningen till min undran är vilka ansökningar som kollas först (och som därmed ger störst sannonlikhet att gå vidare), samt därmed vad som lönar sig mest, av att skicka in så fort man ser annonsen, eller vänta till sist. Syns min ansökan bland de första om jag är snabb att skicka in, eller syns den bäst om jag är den siste att skicka in?

Tacksam för svar
Citera
2016-12-14, 22:28
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ni som jobbar eller har jobbat som rekryterare, hjälp mig med en viktig fråga som jag har funderat på det senaste.

När ni har låtit en annons ligga ute en tid och sen ska börja gå igenom ansökningarna, i vilken ordning börjar ni sålla, de som kom in först eller de som kom in senast? Dvs hamnar listan med alla ansökningar i ordningen tidigast överst och senaste sist i ordningen, eller omvänt?

Anledningen till min undran är vilka ansökningar som kollas först (och som därmed ger störst sannonlikhet att gå vidare), samt därmed vad som lönar sig mest, av att skicka in så fort man ser annonsen, eller vänta till sist. Syns min ansökan bland de första om jag är snabb att skicka in, eller syns den bäst om jag är den siste att skicka in?

Tacksam för svar

För oss syns de nyaste först. Dock kollar vi igenom då och då innan allt är klart, och då ser man dom tidigare flera gånger så de nötas in i skallen på en.
Citera
2016-12-14, 22:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
För oss syns de nyaste först. Dock kollar vi igenom då och då innan allt är klart, och då ser man dom tidigare flera gånger så de nötas in i skallen på en.

Är det samma för olika system tror du, eller varierar det?

Skulle du säga att det är bäst att skicka in direkt så fort man ser annonsen eller vänta lite?
Citera
2016-12-14, 22:38
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Är det samma för olika system tror du, eller varierar det?

Skulle du säga att det är bäst att skicka in direkt så fort man ser annonsen eller vänta lite?

Jag är bara ansvarig för annonserna inom Göteborgs Stad psykiatri (utöver mitt arbete), så jag vet inte hur de gör annars tyvärr
Men eftersom jag kikade nästan varje dag ifall något kommit in så blev det ju "Aaah, där är han" när man såg samma annons flera gånger, så ifall andra system fungerar likadant så tror jag att det är bra att vara tidig!

Edit:
Alltså, inte ansvarig för hela Göteborgs stad, utan på just min arbetsplats som är i Göteborgs stad, och använder Visma recruit (tidigare Aditro).
Senast redigerad av Strode 2016-12-14 kl. 22:40.
Citera
2016-12-14, 22:38
Medlem
Går igenom alla dag för dag. Vi har nästan aldrig slutdatum utan läser/matchar och kallar på intervjuer, presenterar till kund löpande tills kund blir nöjd
Citera
2016-12-14, 22:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Jag är bara ansvarig för annonserna inom Göteborgs Stad psykiatri (utöver mitt arbete), så jag vet inte hur de gör annars tyvärr
Men eftersom jag kikade nästan varje dag ifall något kommit in så blev det ju "Aaah, där är han" när man såg samma annons flera gånger, så ifall andra system fungerar likadant så tror jag att det är bra att vara tidig!

Det låter som att det bästa är att skicka in direkt alltså? Om de hamnar först syns de ju först, och om de senaste hamnar först har man redan sett den första ansökan ett par ggr?

Samt hur ser det ut om man skickar in två ansökningar, en först och en sist?
Citera
2016-12-14, 22:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveForward
Går igenom alla dag för dag. Vi har nästan aldrig slutdatum utan läser/matchar och kallar på intervjuer, presenterar till kund löpande tills kund blir nöjd

Bemanningsföretag alltså? Är det ngn skillnad i rekryteringsjobbet för ett sådant eller för ett direktjobb? Kan tänka mig att bemanning syftar till att få fram en kandidat snabbast möjligt (då de men inte kunden står för rekryteringskostnaden, och därmed försöker förkorta processen), är det rätt eller fel antaget?
Citera
2016-12-14, 23:20
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Det låter som att det bästa är att skicka in direkt alltså? Om de hamnar först syns de ju först, och om de senaste hamnar först har man redan sett den första ansökan ett par ggr?

Samt hur ser det ut om man skickar in två ansökningar, en först och en sist?

Precis!
Det här systemet registrerar man sig i innan man skickar ansökningar så det går bara att skicka en
Citera
2020-01-28, 18:45
Medlem
lyktstolpes avatar
Lånar tråden.

Man läser ofta/alltid:

"Ansökningar granskas löpande och tillsättning kan komma att ske före sista ansökningsdag"

Hur ofta sker det att rekryterare ringer upp innan sista dag?
Hur lång tid in i ansökningsperioden börjar ni ringa upp, säg på en annons som är uppe 4veckor.

Om man inte hör något när det är ett par dagar kvar av ansökningstiden är man rökt då, säg man sökt vecka 1-2 av 4.

Några rekryterare som kan förklara hur tankarna går hos er. Jag förstår allt varierar men ändå.

Något annat på mina frågor ovan?

Citera gärna mitt inlägg så jag hittar tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in