• 1
  • 2
2016-12-14, 21:44
Medlem
Tsanwhalars avatar
hej!

jag kör runt med vilkorligt körkort, dvs jag får köra med alkolås installerat. NU är det som så att fordonet jag monterade in alkolåset från första början, gick sönder under färd. kamremmen gick, och känner inget jätte stor lust att lägga ner pengar på det.

Jag köpte därför en ny bil, där jag monterade in alkolåset. Men första som hände var att strömförsörjningen försvann i två veckor, samt att generator pajja, fick i samband med detta byta generator. Jag blåste även positivt flear gånger, trots att jag vart nykter sen augusti.

Nu har jag fått varning från transportstyrelsen över detta.

Idag hade jag bilen på verkstad, och när jag skulle hämta ut den så stog det omedelbar service inom 4 dagar. Blåste för grönt och körde iväg, men senare på återtestet så kände den av alkohol direkt och då fick jag stanna och stänga av motor. alkolåset blev spärrad 3 eller 4 gånger

Jag har inte druckit något och i samband med blåsningarna så har jag även blåst godkänt.

Kommer jag bli av med mitt vilkorliga körkort nu, bara för att alkolåset strular?

Någon som har haft vilkorligt körkort med alkolås, som har erfarenhet utav hur det fungerar
Citera
2016-12-14, 21:55
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
hej!

jag kör runt med vilkorligt körkort, dvs jag får köra med alkolås installerat. NU är det som så att fordonet jag monterade in alkolåset från första början, gick sönder under färd. kamremmen gick, och känner inget jätte stor lust att lägga ner pengar på det.

Jag köpte därför en ny bil, där jag monterade in alkolåset. Men första som hände var att strömförsörjningen försvann i två veckor, samt att generator pajja, fick i samband med detta byta generator. Jag blåste även positivt flear gånger, trots att jag vart nykter sen augusti.

Idag hade jag bilen på verkstad, och när jag skulle hämta ut den så stog det omedelbar service inom 4 dagar. Blåste för grönt och körde iväg, men senare på återtestet så kände den av alkohol direkt och då fick jag stanna och stänga av motor. alkolåset blev spärrad 3 eller 4 gånger

Jag har inte druckit något och i samband med blåsningarna så har jag även blåst godkänt.

Kommer jag bli av med mitt vilkorliga körkort nu, bara för att alkolåset strular?

Någon som har haft vilkorligt körkort med alkolås, som har erfarenhet utav hur det fungerar
Alkolåset är ju till för att du ska slippa bli av med körkortet under förutsättning att du sköter dig och blåser grönt. Nu "strular" din utrustning och visar att du har alkohol i utandningsluften. Min gissning är att körkortet kommer dras in, sen får du överklaga beslut och på egen bekostnad påvisa att det är fel på alkolåset. Gissar att detta inte blir lätt bevisa men konstaterat funktionsfel är nog det ända transportstyrelsen kommer tro på då alkolåset har högre trovärdighet än du.

Se det som karma, låset jävlas för alla de gånger du kört onykter och klarat dig,,
Citera
2016-12-14, 21:59
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Alkolåset är ju till för att du ska slippa bli av med körkortet under förutsättning att du sköter dig och blåser grönt. Nu "strular" din utrustning och visar att du har alkohol i utandningsluften. Min gissning är att körkortet kommer dras in, sen får du överklaga beslut och på egen bekostnad påvisa att det är fel på alkolåset. Gissar att detta inte blir lätt bevisa men konstaterat funktionsfel är nog det ända transportstyrelsen kommer tro på då alkolåset har högre trovärdighet än du.

Se det som karma, låset jävlas för alla de gånger du kört onykter och klarat dig,,

Om du läser min tidigare tråd, så förstår du varför jag har låsert. Har alltså inte blivit dömd ännu, kan lika gärna bli frikänd i rätten, men antar att detta påverkar körkortet ändå.

frågan är väl snarare , hur många gånger det får strula innan dom drar in det. fick enbart en varning för någon vecka sedan och nu händer samma sak
Citera
2016-12-14, 23:05
Bannlyst
ett tips är ju att sluta dricka.
Citera
2016-12-14, 23:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
hej!

Är alkolåsen kopplade till Transportstyrelsen? Trodde att den bara hindrade brukaren att starta bilen.
Hur får de den informationen?
Citera
2016-12-14, 23:53
Medlem
rippedaparts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är alkolåsen kopplade till Transportstyrelsen? Trodde att den bara hindrade brukaren att starta bilen.

Gissningsvis blir den avläst regelbundet iom att det är villkortligt körkort, lite som när man går på piss vid drogratfylla.
Senast redigerad av rippedapart 2016-12-14 kl. 23:54. Anledning: stavfel
Citera
2016-12-14, 23:54
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Självklart övervakar Transportstyrelsen låset och dess användning. Hur skulle det se ut om man släppte ut fullblodsalkoholister och grova rattfyllerister vind för våg tror du?

Citat:
Alkolåset består av en liten låda med ett munstycke. Lådan monteras under instrumentpanelen, och spärrar bilen från vanlig start. För att kunna starta fordonet måste föraren ge ett godkänt utandningsprov i munstycket (som understiger 0,1 mg alkohol per liter i utandningsluften, motsvarar 0,2 promille alkohol i blodet). Dessutom måste föraren blåsa vid slumpmässiga tillfällen under färden. Varje blåsning registreras i alkolåsets minnesfunktion. Personer som har nedsatt lungkapacitet eller andra andningssvårigheter bör i förväg ta kontakt med en alkolåsleverantör för att pröva om de klarar den andningsteknik som krävs.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...r-rattfylleri/
Citera
2016-12-14, 23:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Självklart övervakar Transportstyrelsen låset och dess användning. Hur skulle det se ut om man släppte ut fullblodsalkoholister och grova rattfyllerister vind för våg tror du?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...r-rattfylleri/
Där ser man.
Men det skulle se bra ut om man släppte ut dem i trafiken om de är nyktra samt uppfyller övriga hälsokrav för att köra bil.
Citera
2016-12-15, 01:03
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Du får helt enkelt ta kontakt med verkstaden, ta kontakt med TS och förklara läget så får de göra en undersökning. Monteringen kan ha blivit fel gjord i och med ny bil.
Citera
2016-12-16, 07:52
Medlem
Ring din handläggare på transportstyrelsen, namn och nummer står i breven du fått hem. Förklara allt som hänt, det är handläggaren som beslutar så det kan ju hjälpa att ringa och förklara samt fråga vad som kan vara fel.

Jag har en kompis med villkorat körkort, det räckte med en dunk spolarvätska i bagaget för att låset skulle spärra bilen. Resten av dagen blåste hon med munstycket utanför bilen eftersom hon inte vågade riskera att det fanns alkohol kvar i luften i bilen efter att hon ställt ut dunken. Hon skurade ur bagaget och luftade bilen länge så gick det bra att blåsa dagen efter igen. En gång hade hon ätit en chokladboll på ett fik och låset tänkte länge innan hon blev godkänd, så det verkar som att det är extremt känsligt? Hon vågar inte använda spolarvätska om hon inte absolut måste och har alltid en flaska vatten i bilen så att hon kan skölja ur munnen innan blås.
Citera
2016-12-16, 21:38
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oh-yeeah
Ring din handläggare på transportstyrelsen, namn och nummer står i breven du fått hem. Förklara allt som hänt, det är handläggaren som beslutar så det kan ju hjälpa att ringa och förklara samt fråga vad som kan vara fel.

Jag har en kompis med villkorat körkort, det räckte med en dunk spolarvätska i bagaget för att låset skulle spärra bilen. Resten av dagen blåste hon med munstycket utanför bilen eftersom hon inte vågade riskera att det fanns alkohol kvar i luften i bilen efter att hon ställt ut dunken. Hon skurade ur bagaget och luftade bilen länge så gick det bra att blåsa dagen efter igen. En gång hade hon ätit en chokladboll på ett fik och låset tänkte länge innan hon blev godkänd, så det verkar som att det är extremt känsligt? Hon vågar inte använda spolarvätska om hon inte absolut måste och har alltid en flaska vatten i bilen så att hon kan skölja ur munnen innan blås.

Jag ringde hansläggaren som påstog att jag måste skicka in intyg och kvitton från verkstad och service, men hur ska jag intyga på att jag inte druckit? Jag har kontaktat en jourcentral för att e om att ta leverprover, frågan är om dom kan titta tillbaka 1 till två veckor.

Blir jag av med körkortet nu, blir jag av med jobbet... och har unte varit i tingsrätten ännu, vilket betyder att har jag inte jobb under förhandlingen så kan jag dömas till fängelse trots att jag blev tagen på gatan....

skulle jag bli frikänd, kommer det antagligen vara problem att få tillbaka körkortet ändå pga dessa problem
Citera
2016-12-16, 21:41
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oh-yeeah

förövrigt blåste jag igång bilen, utanför bilen och då gick det bra, men det kommer återtest under färden, dvs kontroller, och då måste jag blåsa när jag kör... då pep den till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in