Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag tycker naturligtvis inte att vi ska springa omkring och utrota allt vi ser och bomba varenda k-märkt byggnad vi hittar, men jag förstår inte heller varför naturen ska hindras i sin utveckling för att frysas i en tid som människan valt ut.
Jag tror det som förklarar dina funderingar är människans outgrundliga medkänsla. Varför har vi medkänsla? Som gör att vi vill uppoffra oss för något som är uppenbart inte lönande men vi gör det eftersom något i vår primitiva hjärna säger att vi bör.
Jag anser att vi är som myror som till synes har ett gemensamt medvetande och samverkar därefter. Vi försöker ihärdigt att uppnå detta gemensamma medvetande med alla medel eftersom det är nånting som är så naturligt viktigt. Att alla tycker och tänker lika.
Därför känner vi andras känslor, människor, djur, växter och ting i fallande styrka. Somliga av oss känner för ett blödande träd, somliga känner inget alls. Visst har växter och ting inte känslor, men jag tror att vi kan relatera till viljan att vara som vi kallar självbevarelsedriften. Men egoismen är starkare än medkänslan och därför förstör vi till den grad vår medkänsla stoppar oss.
Är det här en förklaring eller har jag förstått dig fel?