Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-14, 15:26
  #1
Medlem
Tja Flashback!

har en 7-9 år gammal notebook, som är alldeles för gammal för att kunna ha som standard-dator (utföra dagliga sysslor på). Skulle vilja göra något kul med den/få den funktionsduglig, för att samtidigt fördjupa mina datorkunskaper.
Själv är jag nybörjare och skulle vilja fördjupa mig i Linux-världen, så jag har provat att installera både Linux mint 18 och Lubuntu (Alternate) på nämnda dator, och UTAN bra resultat. Kör just nu på Lubuntu eftersom Mint gjorde datorn så förbannat trög. Kan inte använda firefox heller, då går alla processer i dator långsamt, så kör på Midori som går helt okej.

Bra resultat betyder för mig:
- Inte långsamt i precis ALLA moment (Datorn blev liiiite snabbare med lubunbu, men fan inte okej)
- klara av att surfa med 2-3 flikar uppe samt kunna surfa friktionsfritt på sidor som youtube, codecademy, sololearn osv.
Jag vet att processor och RAMet antagligen är flaskhalsen i mitt fall, men känner inte för att köpa nya prylar åt en i övrigt skräpig och gammal dator.. Därför undrar jag om man kan göra nått kul hemmabygge av datorn. Vill ju inte slänga saker i onödan

Följande hårdvara har datorn:

processor: Intel Atom N270 1.6 G, 533 MHz, 512 cache
RAM: 1 GB DDR2.
Hårddisk: 160 GB mekanisk SATA.

Och så kan man ju undra varför Lubuntu inte fungerar bra trots felfri installation..Problem jag har (hjälp snälla):

- Kan inte boota upp (starta) datorn utan att ethernet-kabeln är ikopplad (?!) om jag inte har kabeln i, står datorn och tuggar i evigheter occh det står bara "Lubuntu" och prickarna blinkar under loggan..
-Hittar inte internet när ethernetkabeln är i, så jag surfar via WiFi trots att ethernetkabeln är ikopplad.
- stänger inte av sig ordentligt såvida jag inte loggar ut först.

ja det var väl allt.. Så, ska jag pensionera datorn, eller finns det hopp?

Mvh Crap-transistor
Citera
2016-12-14, 15:48
  #2
Moderator
Protons avatar
Fel forum, vi tar det här istället.

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera
2016-12-14, 18:51
  #3
Medlem
Saolas avatar
Jag skulle nog installera Puppy Linux som är gjord för äldre datorer skickar länk.

http://puppylinux.org/main/Overview%...%20Started.htm

Jag använder Windows men Krashar det? så har jag en partion med Puppy på-
Citera
2016-12-14, 21:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Jag skulle nog installera Puppy Linux som är gjord för äldre datorer skickar länk.

http://puppylinux.org/main/Overview%...%20Started.htm

Jag använder Windows men Krashar det? så har jag en partion med Puppy på-

Vilken typ av Linux puppy tror du blir bäst? Jag tänkte nog använda Wary puppy eftersom den är anpassad för just gamla datorer, vilket datorn i fråga är.
Citera
2016-12-14, 22:08
  #5
Medlem
RickRozays avatar
Blir aldrig klok pa Puppy, maste gora om allt varje gang jag rebootar. Innan ni klagar sa har jag _forsokt_ men det ar aldeles for komplicerat att lara sig.

Det jag tycker ar att du installerar CentOS pa den och gor nan form av server av den, du lar dig systemadministration litegrann atminstonde, sen ska du vara en karlakarl och _inte_ , helst, installera GUI, det finns bra kurser pa youtube, hur man agerar sysadmin utan GUI, det ar standard.
Citera
2016-12-14, 23:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crap-transistor
Tja Flashback!

har en 7-9 år gammal notebook, som är alldeles för gammal för att kunna ha som standard-dator (utföra dagliga sysslor på). Skulle vilja göra något kul med den/få den funktionsduglig, för att samtidigt fördjupa mina datorkunskaper.
Själv är jag nybörjare och skulle vilja fördjupa mig i Linux-världen, så jag har provat att installera både Linux mint 18 och Lubuntu (Alternate) på nämnda dator, och UTAN bra resultat. Kör just nu på Lubuntu eftersom Mint gjorde datorn så förbannat trög. Kan inte använda firefox heller, då går alla processer i dator långsamt, så kör på Midori som går helt okej.

Bra resultat betyder för mig:
- Inte långsamt i precis ALLA moment (Datorn blev liiiite snabbare med lubunbu, men fan inte okej)
- klara av att surfa med 2-3 flikar uppe samt kunna surfa friktionsfritt på sidor som youtube, codecademy, sololearn osv.
Jag vet att processor och RAMet antagligen är flaskhalsen i mitt fall, men känner inte för att köpa nya prylar åt en i övrigt skräpig och gammal dator.. Därför undrar jag om man kan göra nått kul hemmabygge av datorn. Vill ju inte slänga saker i onödan

Följande hårdvara har datorn:

processor: Intel Atom N270 1.6 G, 533 MHz, 512 cache
RAM: 1 GB DDR2.
Hårddisk: 160 GB mekanisk SATA.

Och så kan man ju undra varför Lubuntu inte fungerar bra trots felfri installation..Problem jag har (hjälp snälla):

- Kan inte boota upp (starta) datorn utan att ethernet-kabeln är ikopplad (?!) om jag inte har kabeln i, står datorn och tuggar i evigheter occh det står bara "Lubuntu" och prickarna blinkar under loggan..
-Hittar inte internet när ethernetkabeln är i, så jag surfar via WiFi trots att ethernetkabeln är ikopplad.
- stänger inte av sig ordentligt såvida jag inte loggar ut först.

ja det var väl allt.. Så, ska jag pensionera datorn, eller finns det hopp?

Mvh Crap-transistor

Prova http://xubuntu.org/.

Ha så få program och flikar i web-läsaren öppna samtidigt.

Själv använder jag ubuntu både på min stationära och lilla gamla laptop. Jag använder en gammal pytteliten laptop när jag reser bort. Den har 2 GB. Fungerar helt okej. Du har hälften så mycket minne, men xubuntu kräver mindre minne än ubuntu.

xubuntu använder xfce, som är mer minimalistiskt. På en gammal Lap Power laptop för drygt 15 år sedan vill jag minnas att jag installerade Red Hat linux, som använde dåtidens xfce.


http://xubuntu.org/getxubuntu/requirements/

To get a smooth experience when running multiple applications parallel on the desktop, it is recommended to have at least 1 GB of memory.

It is recommended to have at least 20 GB of free space on your hard disk. This allows new application installations as well as saving your personal data on the hard disk in addition to the core system.
__________________
Senast redigerad av Sjalvaverket 2016-12-14 kl. 23:40.
Citera
2016-12-15, 18:24
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Du kan även prova linux LXLE. Inte för att det alltid fungerar. Men din dator är nästan overkill för det och Lubuntu låter alldeles utmärkt om du får problemen lösta.

Du kan installera en icke grafisk Debian eller Centos, och sedan konfigurera en LAMP server.

Om du installerar en server så är det ironiska att den bästa hjälpen, även om man kör Debian eller Centos, får man oftast genom att läsa dokumentationen för Arch Linux.
Citera
2016-12-17, 02:44
  #8
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Om du installerar en server så är det ironiska att den bästa hjälpen, även om man kör Debian eller Centos, får man oftast genom att läsa dokumentationen för Arch Linux.

Uttråkade idioter som mig själv kan sitta i timmar vid burken och utforska problem, testa nya grejer och allmänt kika runt i system i brist på annat o göra&stark drift av att lära sig. Det är det som gör Arch, till Arch. Viljan att lära&utforska.

Arch wiki är något av det bästa som finns i Gnu/Linux.
Citera
2016-12-17, 10:56
  #9
Medlem
WarriorSquirells avatar
Kanske DSL (Damn Small Linux) vara något?
Den underhålls vad jag vet inte längre, men den senaste bilden borde fungera på din dator.

http://damnsmalllinux.org/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback