• 1
  • 2
2016-12-14, 01:10
Medlem
dumbuks avatar
Det är snart dags för mig att ta bolån i Handelsbanken.
Ni som redan är kund där och har bolån, vad har ni i ränta? hur är ert lån uppdelade och vad bör jag tänka på vid förhandling?
Citera
2016-12-14, 01:18
Medlem
Polaren fick 1.09 på bundet 3 år
Citera
2016-12-14, 02:03
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlado79
Polaren fick 1.09 på bundet 3 år

Det där lät rekordlågt, hur länge sedan var det här?
Citera
2016-12-14, 03:01
Medlem
Har du lätt för att få lån hos andra banker tycker jag inte du skall ge dig så lätt.

Nu vet jag inte om du ska ha rörlig elr bunden men 1,25-1,35 på rörlig tycker jag du skall sätt som mål
Citera
2016-12-14, 07:07
Medlem
Bottenlån 1, 700k: 1,89 % bundet på 3 år (2 år kvar)
Bottenlån 2 200k: 1,98 % bundet på 3 år (2 år kvar)

Jag vet att med Flashbacks standard har jag skyhög ränta, men jag vet inte om den generella FB:arens räntor kanske ska jämföras med FB-dase?
Citera
2016-12-14, 09:12
Medlem
gammgubbes avatar
Jag har bottenlån på halv miljon och rörlig ränta, fn 1.42 %. Hade betydligt lägre ränta förra året, nåt måste ha hänt efter det (större krav på banker från myndigheterna el likn) så jag fick fajtas för den ränta jag fick. Trots att styrräntan är minus fick jag betala 50% mer efter omförhandlingen.
Citera
2016-12-14, 09:20
Medlem
Raderat
Senast redigerad av FarbrorFlum 2016-12-14 kl. 09:27.
Citera
2016-12-14, 11:16
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Jag har bottenlån på halv miljon och rörlig ränta, fn 1.42 %. Hade betydligt lägre ränta förra året, nåt måste ha hänt efter det (större krav på banker från myndigheterna el likn) så jag fick fajtas för den ränta jag fick. Trots att styrräntan är minus fick jag betala 50% mer efter omförhandlingen.

Upplevde samma förändring i läget. Undras om inte bankerna har startat en räntekartell?
Citera
2016-12-14, 11:46
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Har du lätt för att få lån hos andra banker tycker jag inte du skall ge dig så lätt.

Nu vet jag inte om du ska ha rörlig elr bunden men 1,25-1,35 på rörlig tycker jag du skall sätt som mål

Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Bottenlån 1, 700k: 1,89 % bundet på 3 år (2 år kvar)
Bottenlån 2 200k: 1,98 % bundet på 3 år (2 år kvar)

Jag vet att med Flashbacks standard har jag skyhög ränta, men jag vet inte om den generella FB:arens räntor kanske ska jämföras med FB-dase?

Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe

Hade för mig att deras rörliga låg på runt 2%, så då har jag en hel del att jobba mig ner på.
Hur ska jag formulera vid förhandlingen för ett korrekt och profesionell agerande?
Citera
2016-12-14, 11:50
Medlem
Helt klart svårare att förhandla.
50% belåning men ändå bara 1,42% 3m ränta.
Citera
2016-12-14, 13:08
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hade för mig att deras rörliga låg på runt 2%, så då har jag en hel del att jobba mig ner på.
Hur ska jag formulera vid förhandlingen för ett korrekt och profesionell agerande?

Gå in på en prisjämförelsesajt, t.ex. compricer för att bilda dig en realistisk bild på ränteläget. Banker brukar vara lite mer medgörliga om du kan tänka dig bli helkund, alltså ha ditt lönekonto, pensionssparande och kanske sparande i fonder hos dem utöver bolånet. Räntan beror på din ekonomi (belåningsgrad och inkomst). Naturligtvis får inga betalningsanmärkningar spöka. Har du onödiga krediter kopplade till kort försök göra dig av med dem om de absolut inte behövs.

Hittar du ett bra alternativ på compricer kontakta företaget och se vad de kan erbjuda, det kan du sen spela ut mot Handelsbanken.
Citera
2016-12-14, 13:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk

Det är lite svårt att säga, eftersom vi inte vet något om dig och din ekonomi. Kan du vara med i ett SACO-förbund (d.v.s om du är akademiker) erbjuds du 70 punkters rabatt rakt av hos Danske (givet att du har lite volym på ditt lån eller övriga engagemang). 70 punkter på Danske listränta om 2,02 % ger en rörlig ränta på 1,32 %. På treåringen erbjuder de 1,45 %. Detta borde utgöra ett tak för vad du kan acceptera, ifall du kan vara med i erbjudandet. Kan du inte det är det ett väldigt klart riktmärke.

Edit: Varför ska du ha just Handelsbanken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in