• 1
  • 2
2016-12-13, 23:24
Medlem
Har åkt på rejäla utsättningssymptom efter att ha slutat tvärt med sertralin för ca 2 veckor sedan. Jag gick på 100mg/dan i ca 3 månader och en dag fick jag för mig att sluta utan att trappa ner (jag vet att det inte är rekommenderat att göra det men men..). Nu 2 veckor senare har utsättningssymptomen från helvetet brakat loss, jag mår konstant illa, magen krånglar som fan, får inte i mig mat och knappt vatten, har "elektriska stötar" i hela kroppen, är yr och min andning är jättetung. Ni som varit med om detta, ungefär hur länge satt dessa symptom i för er? Bör jag planera att bosätta mig i sängen de nästkommande dagarna/veckorna eller kommer det gå över snart?
Citera
2016-12-13, 23:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bat-cave
Har åkt på rejäla utsättningssymptom efter att ha slutat tvärt med sertralin för ca 2 veckor sedan. Jag gick på 100mg/dan i ca 3 månader och en dag fick jag för mig att sluta utan att trappa ner (jag vet att det inte är rekommenderat att göra det men men..). Nu 2 veckor senare har utsättningssymptomen från helvetet brakat loss, jag mår konstant illa, magen krånglar som fan, får inte i mig mat och knappt vatten, har "elektriska stötar" i hela kroppen, är yr och min andning är jättetung. Ni som varit med om detta, ungefär hur länge satt dessa symptom i för er? Bör jag planera att bosätta mig i sängen de nästkommande dagarna/veckorna eller kommer det gå över snart?

"Normalt visar sig symptomen inom de första dagarna och avklingar inom ett par veckor, för vissa personer försvinner de senare, efter 2-3 månader eller mer."

http://www.sertralin.se/anvandning/u...sertralin.html
Citera
2016-12-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
"Normalt visar sig symptomen inom de första dagarna och avklingar inom ett par veckor, för vissa personer försvinner de senare, efter 2-3 månader eller mer."

http://www.sertralin.se/anvandning/u...sertralin.html

yepp tro mig jag har läst det där, (I know how to google..) var lite ute efter personliga erfarenheter då det kan vara jävligt individuellt hur man reagerar + att det hade varit upplysande utifall någon som tagit samma dos som mig under samma tidspann hade några erfarenheter att delge. sorry to say men jag litar inte heller alltid på läkemedelföretagens föreskrifter
Citera
2016-12-13, 23:49
Medlem
Citat:
yepp tro mig jag har läst det där, (I know how to google..) var lite ute efter personliga erfarenheter då det kan vara jävligt individuellt hur man reagerar + att det hade varit upplysande utifall någon som tagit samma dos som mig under samma tidspann hade några erfarenheter att delge. sorry to say men jag litar inte heller alltid på läkemedelföretagens föreskrifter

+ jag vill fan inte tro att jag ska behöva må såhär jävla piss i flera veckor... alltså det är ju orimligt! jävla rävgift de delar ut som mintpastiller på vårdcentralen
Citera
2016-12-14, 00:05
Medlem
Nobody??? I'm dying here......
Citera
2016-12-14, 12:31
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
+ jag vill fan inte tro att jag ska behöva må såhär jävla piss i flera veckor... alltså det är ju orimligt! jävla rävgift de delar ut som mintpastiller på vårdcentralen

Det är meningen att du ska sätta ut medicinen LÅNGSAMT.

M ao, du skulle ha gjort ett SCHEMA och sedan hållit dig till det.

Du kan även, precis som har nämnts i flera andra trådar om ämnet (vilka du hade kunnat läsa om du hade planerat och tagit reda på mer) be om att få insättning av låg dos Fluoxetin när du kommer ner till dom lägsta Sertralin-doserna - Fluoxetin har nämligen FLERA gånger längre halveringstid och är mycket lättare att sluta med - det används ofta för att hjälpa patienter att sluta från andra SSRI och SNRI-preparat.
Citera
2016-12-14, 20:46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag slutade tvärt på Sertralin (100 mg) för ett antal år sedan, efter flera års daglig användning. Fast jag var ung och naiv och hade inte en tanke på att medicinen måste sättas ut långsamt, bara slängde alla tabletter i papperskorgen och slutade rakt av. Av någon anledning märkte jag ingenting alls. Inga utsättningssymtom, mådde tvärtom hur bra som helst.

Men jag hade väl tur. I många fall (kanske de flesta, rentav?) måste Sertralin sättas ut långsamt för att undvika de symtom som du beskriver. Känner till flera personer, som har upplevt att det har varit ett helvete - mer eller mindre - även att trappa ut Sertralin.

Nu har du ju varit utan medicinen ett tag och jag är inte medicinskt kunnig nog för att kunna råda dig om huruvida du skall härda ut eller börja med medicinen igen för att sedan trappa ut långsamt. Så jag tycker att du vänder till dig till vårdcentralen eller din ÖVM (om du har kontakt inom öppenvårdspsykiatrin) och ber att få prata med en läkare.
Citera
2016-12-14, 20:52
Medlem
Torpedullas avatar
L Å N G S A M T (i månader) skall de sättas ut. Självmord är vanligt om de sätts ut för snabbt. Detta är ingenting att leka med. Hela Sverige är fullständigt nerskitet med rävgiftet. Håll dig undan.
Citera
2016-12-15, 04:25
Medlem
Tjena, har planer på att sluta, ätit 50mg i 11 dagar nu, haft diarre och dålig mage sen dag 1.

Läkaren säger jag ska ta 25mg i en vecka sedan 25mg varannan dag en vecka till men magen är helt körd blir det skit om jag slutar tvärt eller?
Citera
2016-12-15, 12:59
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Tjena, har planer på att sluta, ätit 50mg i 11 dagar nu, haft diarre och dålig mage sen dag 1.

Läkaren säger jag ska ta 25mg i en vecka sedan 25mg varannan dag en vecka till men magen är helt körd blir det skit om jag slutar tvärt eller?

Ja, det blir det.

I regel kommer du erfara åtminstone NÅGRA symptom av utsättningen - du vet dock inte hur pass känslig du är förränn du börjar sätta ut medlet.

En del är extremt känsliga och kommer bli rena vrak om dom slutar för fort, en del andra kommer inte känna ett dugg.

Det är verkligen INTE värt att chansa, låt det få ta den tid det tar.

Fråga dock om du kan få insättning av Fluoxetin medans du sätter ut den - därmed kan du vara lite aggressivare i utsättningen, samtidigt som du håller utsättningssymptomen stången.

En annan metod, som är lite tveksam, är att du helt enkelt INTE SVÄLJER TABLETTEN!! Istället låter du den smälta under tungan - därmed undviker du HELT gastrointestinala bieffekter - enda problemet är dock att Sertralin har lågt PH-värde, samt att tillsatserna har det också, resultatet är att det kommer SVIDA i munnen när du tar den, du kommer även känna en lätt avdomnad effekt.

Man får även komma ihåg att eftersom bioupptagligheten går upp med det DUBBLA med sublingualt intag så betyder det att du bör dra ner dosen en aning också - kanske lite mer än hälften av vad du tar vanligtvis.

Pg a dom gastrointestinala bieffekterna från Sertralin så har det varit en hel del experiment med olika Sublinguala munsönderfallande sugtabletter istället, men av någon anledning så har det aldrig tagit fart i tillverkningen.
Citera
2016-12-16, 17:03
Medlem
Har börjat nu ätitb20mg i två dagar känner ingen skillnad mot när jag åt 50mg möjlogtvis lite bättre i magen men ändå vatten diarrer. Tänkt köra på detta två dagar tilö sen kör jag varanann dag 20mg sen slutar helt vis jul
Citera
2016-12-16, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Har börjat nu ätitb20mg i två dagar känner ingen skillnad mot när jag åt 50mg möjlogtvis lite bättre i magen men ändå vatten diarrer. Tänkt köra på detta två dagar tilö sen kör jag varanann dag 20mg sen slutar helt vis jul

Stod du på högre dos innan eller har du totalt bara medicinerat i 11 dagar med 50 mg innan du sänkte dos? Har du bara medicinerat så pass kort med medicinen så kan du sluta abrupt utan att utsättningssymptom lär vara direkt påtagliga.

Släng in Fluoxetin istället i ett par dagar och låt den sätta ut sig själv annars.
Senast redigerad av FOLIEHATT2000 2016-12-16 kl. 17:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in