Citat:

Ursprungligen postat av 
Sofishticated

Fick idag ett inkassokrav i brevlådan. Är tydligen en patientavgift som gått till inkasso, men jag har aldrig fått någon räkning för denna avgift utan detta inkassobrevet är det första jag hör sen jag var på läkarbesöket. Är det inte brukligt att skicka en räkning innan det går till inkasso? Vad är bäst att göra nu? Får jag betalningsmärkning eller nåt pga detta?

Jovisst borde det komma en räkning men du är likväl skyldig att hålla reda på vad du ska betala.
Du får ingen betalningsanmärkning så länge du betalar inkassoräkningen och inte låter den gå vidare till Kronofogden.
Även om räkningen skulle gå vidare till Kronofogden så har du en chans att betala den utan att få en betalningsanmärkning, men det blir onödigt dyrt med alla extra avgifter. Betala nu och lägg det bakom dig.
Citerar Datainspektionen:
	Citat:

Om du får ett inkassokrav: Inkassokravet i sig ger ingen betalningsanmärkning, men läs det noggrant så att du vet vad det gäller och vad som kan hända nu.
Betala inom den tid som anges i kravet om du anser att du är betalningsskyldig. Om du betalar skulden direkt till fordringsägaren efter att du har fått ett inkassokrav, bör du själv tala om det för inkassobolaget om fordringsägaren har anlitat ett sådant. Annars finns risken att inkassobolaget inte i tid får reda på att skulden är betald och driver fordran vidare till Kronofogdemyndigheten. Om du inte har möjlighet att betala bör du kontakta den som har skickat inkassokravet och försöka komma överens om en lösning, till exempel en amorteringsplan.
Bestrid genast om du anser att du inte är betalningsskyldig. Nöj dig inte med att kontakta den som påstår att du är skyldig honom eller henne pengar om du anser att kravet är felaktigt. Bestrid kravet även hos inkassobolaget om fordringsägaren har anlitat ett sådant. Skriv ett daterat brev och tala på ett tydligt sätt om vad du anser är fel. Tänk på att det inte räcker med en blank protest, du måste ange sakliga argument för varför du anser att du inte är betalningsskyldig. Spara handlingarna!
Ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten ger ingen betalningsanmärkning för dig som är privatperson eller enskild näringsidkare. Och det betyder inte att någon har slagit fast att du är betalningsskyldig. Det är en uppmaning att antingen betala eller inom en viss tid protestera mot vad fordringsägaren påstår. Om du inte protesterar medger du att du är betalningsskyldig. Då kommer Kronofogdemyndigheten att meddela ett så kallat utslag, vilket innebär att det registreras en betalningsanmärkning på dig i kreditupplysningsföretagens register.