• 1
  • 2
2016-12-13, 17:05
Medlem
Sofishticateds avatar
Fick idag ett inkassokrav i brevlådan. Är tydligen en patientavgift som gått till inkasso, men jag har aldrig fått någon räkning för denna avgift utan detta inkassobrevet är det första jag hör sen jag var på läkarbesöket. Är det inte brukligt att skicka en räkning innan det går till inkasso? Vad är bäst att göra nu? Får jag betalningsmärkning eller nåt pga detta?
Citera
2016-12-13, 17:11
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofishticated
Fick idag ett inkassokrav i brevlådan. Är tydligen en patientavgift som gått till inkasso, men jag har aldrig fått någon räkning för denna avgift utan detta inkassobrevet är det första jag hör sen jag var på läkarbesöket. Är det inte brukligt att skicka en räkning innan det går till inkasso? Vad är bäst att göra nu? Får jag betalningsmärkning eller nåt pga detta?

Jovisst borde det komma en räkning men du är likväl skyldig att hålla reda på vad du ska betala.
Du får ingen betalningsanmärkning så länge du betalar inkassoräkningen och inte låter den gå vidare till Kronofogden.
Även om räkningen skulle gå vidare till Kronofogden så har du en chans att betala den utan att få en betalningsanmärkning, men det blir onödigt dyrt med alla extra avgifter. Betala nu och lägg det bakom dig.

Citerar Datainspektionen:
Citat:
Om du får ett inkassokrav: Inkassokravet i sig ger ingen betalningsanmärkning, men läs det noggrant så att du vet vad det gäller och vad som kan hända nu.

Betala inom den tid som anges i kravet om du anser att du är betalningsskyldig. Om du betalar skulden direkt till fordringsägaren efter att du har fått ett inkassokrav, bör du själv tala om det för inkassobolaget om fordringsägaren har anlitat ett sådant. Annars finns risken att inkassobolaget inte i tid får reda på att skulden är betald och driver fordran vidare till Kronofogdemyndigheten. Om du inte har möjlighet att betala bör du kontakta den som har skickat inkassokravet och försöka komma överens om en lösning, till exempel en amorteringsplan.

Bestrid genast om du anser att du inte är betalningsskyldig. Nöj dig inte med att kontakta den som påstår att du är skyldig honom eller henne pengar om du anser att kravet är felaktigt. Bestrid kravet även hos inkassobolaget om fordringsägaren har anlitat ett sådant. Skriv ett daterat brev och tala på ett tydligt sätt om vad du anser är fel. Tänk på att det inte räcker med en blank protest, du måste ange sakliga argument för varför du anser att du inte är betalningsskyldig. Spara handlingarna!

Ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten ger ingen betalningsanmärkning för dig som är privatperson eller enskild näringsidkare. Och det betyder inte att någon har slagit fast att du är betalningsskyldig. Det är en uppmaning att antingen betala eller inom en viss tid protestera mot vad fordringsägaren påstår. Om du inte protesterar medger du att du är betalningsskyldig. Då kommer Kronofogdemyndigheten att meddela ett så kallat utslag, vilket innebär att det registreras en betalningsanmärkning på dig i kreditupplysningsföretagens register.
Senast redigerad av WilYawn 2016-12-13 kl. 17:14.
Citera
2016-12-13, 17:17
Medlem
instämmer med föregående.har det gått till inkasso så är det bara att betala innan förfallodatum.en påminnelse med påminnelseavgift kan man i regel eller ofta ringa och skylla på nåt o slippa påminneleavgiften i alla fall.konstigt,du borde ha fått en sån innan inkasso?lycka till
Citera
2016-12-13, 17:48
Medlem
Andersdamaans avatar
Vanligen så betalar man direkt i receptionen/kassan när man anmäler sin ankomst till vårdcentralen/kliniken, och kan man av någon anledning inte betala just då så skriver receptionisten/kassapersonalen ut en räkning som du får direkt i handen.

Kan det inte ha varit så att du faktiskt fick en räkning när du anmälde din närvaro och sedan helt enkelt råkat glömma bort den?
Citera
2016-12-13, 18:04
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Vanligen så betalar man direkt i receptionen/kassan när man anmäler sin ankomst till vårdcentralen/kliniken, och kan man av någon anledning inte betala just då så skriver receptionisten/kassapersonalen ut en räkning som du får direkt i handen.

Kan det inte ha varit så att du faktiskt fick en räkning när du anmälde din närvaro och sedan helt enkelt råkat glömma bort den?

Man kan få på faktura hemskickat också.
Citera
2016-12-13, 18:06
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Man kan få på faktura hemskickat också.
Jo det kan man också, fast det absolut vanligaste iaf när det gäller Stockholm, är att man betalar direkt i kassan/får en räkning med sig hem.
Citera
2016-12-13, 18:07
Medlem
Sofishticateds avatar
Bor i Kalmar län och här kan man inte betala direkt i kassan utan de skickar allt på faktura. Känns bara så oväntat och snopet att de skickade räkningen till inkasso istället för hem till mig.
Citera
2016-12-13, 18:59
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Bor i Kalmar län och här kan man inte betala direkt i kassan utan de skickar allt på faktura. Känns bara så oväntat och snopet att de skickade räkningen till inkasso istället för hem till mig.

Säker på att den "bara" inte kommit bort i posten?
Jag fick ett brev två månader för sent när det varit på vift hos posten. Tack och lov var det ingen faktura eller viktigt brev, men även såna kan säkert komma bort i postens "geniala" posthantering.
Eller att grannen eller nån annan fått din faktura fellagt i sin postlåda och sen inte bemödat sig med att lägga det i din brevlåda...
Citera
2016-12-13, 20:18
Medlem
Någon som kan reda ut skillnaden mellan kronofogden och ett inkassoföretag?

Om någon skyller mig pengar ska jag väl vända mig till kronofogden eller?

Tack.
Citera
2016-12-13, 20:52
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Om du är helt hundra på att du inte har fått en vanlig faktura så skall du först kontakta inkassobolaget och påtala detta. Det kan ju vara så att landstinget (Om nu din vårdinsats föll inom landstingets ramar dvs) kan ha strulat till det med faktureringen och helt enkelt missat att skicka ett inbetalningskort till dig, för att sedan tro att du inte har betalat in din patientavgift.

Sedan så kollar dem igenom systemen för att se vad som hänt. Om det sedan visar sig att landstinget har slarvat med sin fakturering så kommer du bara att behöva betala den ursprungliga summan, alltså inga inkassoavgifter/räntor osv.
Senast redigerad av Andersdamaan 2016-12-13 kl. 20:56.
Citera
2016-12-15, 18:28
Medlem
Citat:

Lyssna med fordringsägarna hur de försökt fakturera dig. Du är skyldig att själv hålla reda på dina räkningar, men fordringsägare har en tendens att misslyckas gång på gång gällande fordringar.
Citera
2016-12-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Lyssna med fordringsägarna hur de försökt fakturera dig. Du är skyldig att själv hålla reda på dina räkningar, men fordringsägare har en tendens att misslyckas gång på gång gällande fordringar.

Är fakturan aldrig skickad, vilket förefaller föga troligt, går den ju inte att betala. Men att kontakta utställaren av (den obefintliga) fakturan är nog en bra första åtgärd, förutom att dessutom betala den förstås, för kapitalbeloppet är av vad vilket framgått ej tvistigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in