Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Någon med mer kunskap får o kommer rätta mig om jag har fel.
Men vad jag lärt mig genom åren är att även laddluftskylaren till turbon samt någon form av kylare till AC sitter i fronten.
Vi hade en V50 som AC la av på o då ver det den "kylaren" som var pepprad med stenskott. Satt helt öppet för detta.
O på min gamla V60 så satt laddkylaren där.
Generellt sett kan man säga att det som har behov av att kylas, och kan göra det med en kylare, så sitter denna vanligen i fronten någonstans, eller i dess närhet. Var den placeras, eller kan placeras hänger oftast ihop med hur stort kylbehovet är, alltså hur stor mängd värmeenergi per tidsenhet som måste kunna kylas bort.
Moderna bilar kan ha rätt stora kylbehov, flera olika saker ska slåss om plats för kylare på de mest gynnsamma platserna. Laddkylare, motorkylare, automalådekylare, AC-kondesor etc.
På bilarnas utvecklingsavdelningar får man ofta kriga för just sin kylares placering. På SAAB var det t ex en del krigande mellan motorutvecklarna och AC-gänget vilken kylare som skulle sitta längst först, alltså längst fram i fronten, motorn ladukylare för bästa effekt för motorns skull, eller AC-kondensorn för kupéklimatets bästa. Minns jag rätt nu så varierade placeringarna en del beroende på generation, modell och marknad.
Vissa bilar har haft en vattenkylare för ladukylaren, den är väldigt effektiv i sig och kan placeras var som helst, men måste ändå ha en vanlig kylare för sitt kylvatten som måste sitta på hyfsat bra ställe i fronten, men då den kan vara mycket mindre så är det lättare att hitta en plats för den och leda nog med luft till den.
Andra bilar har haft kylare för bakaxelns olja sittandes under bilen bredvid slutväxeln, andra har haft bara extra kylflänsar på bakaxelhusets lock.
Det är ofta rätt kritiskt med hur luften strömmar in genom fronten, kylarna och vidare genom motorrummet och ut under bilen. Så man ska vara noga med att inte ta bort nån av alla de plastkåpor etc som kan sitta under de flesta moderna bilar. De sitter där för att luftströmmarna ska gå rätt väg och vara effektiva. Tar man bort dessa eller inte fixar skadade sådana så kan det orsaka en del fenomen med luftströmmarna som kan påverka bilens kylsystem och bränsleförbrukning negativt.