2016-12-13, 10:50
Medlem
pollenpers avatar
Hur sjutton sätter man en rätt rubrik på en sån fråga?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/VW_Golf_IV_Variant_20090910_front.JPG/550px-VW_Golf_IV_Variant_20090910_front.JPG

Jag hade en sån här Golf, kylargrillen var i princip tät på baksidan så jag fattade det som att kylluften tog från hålet under kylaren.

Nu har jag en sån här.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/VW_Golf_R_(VII)_%E2%80%93_Frontansicht,_17._Juni_2 014,_D%C3%BCsseldorf.jpg

Den kylargrillen verkar det kunna blåsa lite igenom, men hålet nedanför är ju megastort.
Det borde ju vara där kylargrillen skulle sitta.
Varför har alla bilar så stort luftintag under grillen?

Att sen formgivare och reklamnissarna påverkar utseendet begriper jag ju, men eftersom alla moderna bilar har det där jättehålet så måste det finnas, antar jag.
Citera
2016-12-13, 11:13
Medlem
INTPs avatar
Det behövs ett hål som är ungefär en fjärdedel så stort som kylaren för att släppa in lagom mycket kylluft (ett onödigt stort hål tvingar inte mer luft genom kylaren, "överskottsluften" vänder ut ur öppningen igen och ger onödig turbulens som stör luftflödet kring resten av bilen - ganska oönskat idag när lågt luftmotstånd och låg ljudnivå önskas).

För funktionen spelar det relativt liten roll var i fronten man placerar detta luftintag, så länge det placeras där det "fångar" fartvinden kommer det fungera. Till största delen lär det vara utseendet som är orsaken till att bilen designats på det viset, just nu råkar det vara ett populärt utseende och vill man sälja bilar behöver dom se ut på det folk folk vill.
Citera
2016-12-13, 11:39
Medlem
ps870s avatar
Framför allt design.
De flesta tänker, stort luftintag/ grill = Stor motor som behöver mycket kyla och luft. Alltså är motorn stor, kraftig och snabb.
Citera
2016-12-13, 11:45
Medlem
Gamla Passater hade inte så stort hål.

http://www.parts-specs.nl/photos/0630358-Volkswagen-Passat-Variant-1.8-107-pk-GL-1989.jpg
Citera
2016-12-13, 12:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Gamla Passater hade inte så stort hål.

http://www.parts-specs.nl/photos/0630358-Volkswagen-Passat-Variant-1.8-107-pk-GL-1989.jpg
Passaten är ett intressant exempel, den verkar inte ens kylas av fartvinden.
Jag gissar att kylningen är helt fläktstyrd.

Jag tycker de stora hålen är fula.
Bilarna ser lite groteska ut.
Men så är ju modet nu, minst småbil ska se enorm ut och aggressiv och tung, här kommer jag look.
Citera
2016-12-13, 12:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Någon med mer kunskap får o kommer rätta mig om jag har fel.
Men vad jag lärt mig genom åren är att även laddluftskylaren till turbon samt någon form av kylare till AC sitter i fronten.
Vi hade en V50 som AC la av på o då ver det den "kylaren" som var pepprad med stenskott. Satt helt öppet för detta.
O på min gamla V60 så satt laddkylaren där.
Citera
2016-12-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Passaten är ett intressant exempel, den verkar inte ens kylas av fartvinden.
Jag gissar att kylningen är helt fläktstyrd.

Jag tycker de stora hålen är fula.
Bilarna ser lite groteska ut.
Men så är ju modet nu, minst småbil ska se enorm ut och aggressiv och tung, här kommer jag look.
Den har ju luftintag i stötfångaren och i vw märket. om det vore helt tätt skulle inte fläkten ha någon vidare funktion då den bara skulle vispa runt en massa varmluft.
Citera
2016-12-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men vad jag lärt mig genom åren är att även laddluftskylaren till turbon samt någon form av kylare till AC sitter i fronten.
Vi hade en V50 som AC la av på o då ver det den "kylaren" som var pepprad med stenskott. Satt helt öppet för detta.
Det är riktigt sen har du på många bilar även oljekylare till både motor och servo även om allt detta ofta brukar sitta framför själva motorkylaren, sen utvecklar ju turbon isig själv värme även om de är vattenkylda och därför kanske tillverkarna vill ha lufthål längre ner sen vill man säkert ha luftströmmar till bromsarna också.
Citera
2016-12-13, 15:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Det är riktigt sen har du på många bilar även oljekylare till både motor och servo även om allt detta ofta brukar sitta framför själva motorkylaren, sen utvecklar ju turbon isig själv värme även om de är vattenkylda och därför kanske tillverkarna vill ha lufthål längre ner sen vill man säkert ha luftströmmar till bromsarna också.
Så, då kan vi komma fram till att lufthålen faktiskt fyller en funktion.
En sak man då ska tänka på är produktionskostnader.
En bilmodell i dag kommer i många utföranden med allt från snikversionen som knappt kommer om en parkerad personbil till utförandet som är en förklädd racingbil.
Dessa har olika behov av kylning. Vet att vissa tillverkare gör en front till alla o sedan sätter täckbrickor för att dölja hålen till de med mindre prestanda medan andra kör med exakt samma front o kanske bara hänger på några exklusiva detaljer i det exklusiva materialet, plast.
Citera
2016-12-13, 17:10
Medlem
Citat:
Så, då kan vi komma fram till att lufthålen faktiskt fyller en funktion.
En sak man då ska tänka på är produktionskostnader.
En bilmodell i dag kommer i många utföranden med allt från snikversionen som knappt kommer om en parkerad personbil till utförandet som är en förklädd racingbil.
Dessa har olika behov av kylning. Vet att vissa tillverkare gör en front till alla o sedan sätter täckbrickor för att dölja hålen till de med mindre prestanda medan andra kör med exakt samma front o kanske bara hänger på några exklusiva detaljer i det exklusiva materialet, plast.
En annan funktion som de kan fylla är minskat cw värde, biltillverkaren kanske kom fram till att något extra hål minskar värdet.
Eller så skulle man kunna tänka sig att bilen inte ska vara lika aggressiv vid påkörning av oskyddade trafikanter kanske.
Citera
2016-12-13, 18:50
Medlem
Citat:

Generellt sett kan man säga att det som har behov av att kylas, och kan göra det med en kylare, så sitter denna vanligen i fronten någonstans, eller i dess närhet. Var den placeras, eller kan placeras hänger oftast ihop med hur stort kylbehovet är, alltså hur stor mängd värmeenergi per tidsenhet som måste kunna kylas bort.

Moderna bilar kan ha rätt stora kylbehov, flera olika saker ska slåss om plats för kylare på de mest gynnsamma platserna. Laddkylare, motorkylare, automalådekylare, AC-kondesor etc.

På bilarnas utvecklingsavdelningar får man ofta kriga för just sin kylares placering. På SAAB var det t ex en del krigande mellan motorutvecklarna och AC-gänget vilken kylare som skulle sitta längst först, alltså längst fram i fronten, motorn ladukylare för bästa effekt för motorns skull, eller AC-kondensorn för kupéklimatets bästa. Minns jag rätt nu så varierade placeringarna en del beroende på generation, modell och marknad.

Vissa bilar har haft en vattenkylare för ladukylaren, den är väldigt effektiv i sig och kan placeras var som helst, men måste ändå ha en vanlig kylare för sitt kylvatten som måste sitta på hyfsat bra ställe i fronten, men då den kan vara mycket mindre så är det lättare att hitta en plats för den och leda nog med luft till den.

Andra bilar har haft kylare för bakaxelns olja sittandes under bilen bredvid slutväxeln, andra har haft bara extra kylflänsar på bakaxelhusets lock.

Det är ofta rätt kritiskt med hur luften strömmar in genom fronten, kylarna och vidare genom motorrummet och ut under bilen. Så man ska vara noga med att inte ta bort nån av alla de plastkåpor etc som kan sitta under de flesta moderna bilar. De sitter där för att luftströmmarna ska gå rätt väg och vara effektiva. Tar man bort dessa eller inte fixar skadade sådana så kan det orsaka en del fenomen med luftströmmarna som kan påverka bilens kylsystem och bränsleförbrukning negativt.
Citera
2016-12-13, 19:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Den har ju luftintag i stötfångaren och i vw märket. om det vore helt tätt skulle inte fläkten ha någon vidare funktion då den bara skulle vispa runt en massa varmluft.
Nej, när jag skulle skruva dit extraljus så fick jag leta efter en glipa, den var heltät, den måste ha sugit luften underifrån.

Det har ju fördelen att inga insekter och stenskott smackar in i de känsliga aluminiumet.
När bilen går så finns ju gott om färsk luft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in