Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-12, 21:09
  #1
Medlem
Min fråga lyder det samma som rubriken.
Citera
2016-12-12, 21:13
  #2
Medlem
svarttaxins avatar
Oktettregeln
Citera
2016-12-12, 21:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Oktettregeln

Stämmer bra det ja, alla atomer utom ädelgaserna har tomma positioner i det yttre elektronskalet. Atomerna strävar efter att få fyllda elektronskal eftersom de då har lite lägre energi än ensamma atomer.

Gasen Klor Cl2 gör detta genom att binda sig två och två till en klorgasmolekyl, de två atomerna delar på de yttre elektronerna, och bägge atomerna uppfyller då oktettregeln.

Ädelgaserna däremot har redan fyllda elektronskal därför bildar de inte heller molekyler.
Citera
2016-12-12, 22:15
  #4
Medlem
Så de där med klor som du snackade om. Gäller det alla atomer?
Citera
2016-12-13, 00:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigepojken01
Så de där med klor som du snackade om. Gäller det alla atomer?

Ja, i princip, men man brukar säga att en enkelbindning motsvarar en tom plats i elektronskalet. Klor har tex en tom plats och kan bilda en enkelbindning, Kol har 4 tomma platser och kan alltså bilda 4 enkelbindningar, eller typ 2 dubbelbindningar. Kväve har 3 tomma platser och kan bilda tex 3 enkelbindningar, osv...
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2016-12-13 kl. 00:28.
Citera
2016-12-13, 09:01
  #6
Medlem
GalFisks avatar
När elektroner uppfyller oktettregeln har de mindre energi. Du kan likna det vid en boll som gärna faller ner i en grop, men ogärna flyger ur gropen igen.
Citera
2016-12-13, 18:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
När elektroner uppfyller oktettregeln har de mindre energi. Du kan likna det vid en boll som gärna faller ner i en grop, men ogärna flyger ur gropen igen.

Javisst är det så, man kan säga att alla atomer vill uppfylla oktettregeln, därmed når de ett lite lägre energitillstånd.
Citera
2017-01-24, 02:42
  #8
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Oktettregeln
Nu kommer jag ihåg kemilektionen lite grand.

Tydligen kan dock ädelgaser bilda kemiska föreningar trots allt.

En anekdot: Min kompis (nåja) hade köpt 1500 ml 100% Salpetersyra Merck (vitrykande tror jag, jag tror inte att den kan vara 100% som rödrykande, eftersom rödrykande är överladdad med NO2). Nu sade min kemilärarinna att salpetersyra minsann kan bara ha koncentrationen av max 68 %, för det har med azeotrop att göra min lille vän.

Nu spillde han en enda liten droppe på sin dumma hand, och nog fan var den starkare än 68% för det rök i skinnet innan han hann skölja.

Sedan skulle han tillverka knallkvicksilver, men var för dum för att förstå, att man använder inte dyr 100-procentig syra för det. Det slutade med den röda extremt giftiga kvävedioxiden som fyllde källaren och tvättstugan, gaser, som kom hans stackars styvfar att stappla ut ur källaren med andnöd.

Jag hade översatt receptet på knallkvicksilver helt korrekt från Engelska, på ett handskrivet papper. Men han var inte en man som kan eller kunde följa instruktioner helt.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-01-24 kl. 03:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback